[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 2167: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 2167: Array to string conversion
Leksand Superstars • Visa tråd - LIF i media

Leksand Superstars

Officiellt forum för Leksand Superstars
Aktuellt datum och tid: fre 12 aug, 2022 16:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3555 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 233, 234, 235, 236, 237  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: LIF i media
InläggPostat: sön 01 maj, 2022 16:57 

https://www.dt.se/2022-05-01/lif-ledarn ... oklarheter

Vad handlar det här om??

"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---

InläggPostat: lör 07 maj, 2022 15:44 
Användarvisningsbild

https://www.dt.se/2022-05-07/axel-brage ... rhallandet
https://www.dt.se/2022-05-07/hellkvists ... ituationen
Klas eller Gös eller någon annan? Tack på förhand.

InläggPostat: lör 07 maj, 2022 18:33 

I stora drag så handlar artikeln om att Brage tycker att Björn satsade för mycket på en målvakt under säsongen. Dvs han fick stå för lite.
Björn tycker att det är TJ:s fel.

InläggPostat: lör 07 maj, 2022 19:08 
Användarvisningsbild

Axel Brage: ”Skönt att komma ur det förhållandet”
7 maj 2022 10:47
Axel Brage, 33, tog Leksands IF till SHL och blev för alltid en del av klubbens historia. Tre år senare summerar han tiden, avslöjar var familjen bosätter sig och talar ut om varför han lämnar. – Den situation jag hade med Björn var liksom inte bra, säger LIF-målvakten.
Markus Bäckström
Text

Tisdag 29 mars slog Leksands IF ut av Oskarshamn och säsongen var över.
Två veckor senare kom beskedet att Axel Brage lämnar dalaklubben.
– Det har varit fyra helt fantastiska år även om jag inte spelat så mycket på slutet. Som helhet har jag trivts otroligt bra i föreningen. Jag har fått många otroligt bra kompisar. Det är en väldigt härlig tid jag ser tillbaka på, samtidigt känns det rätt att lämna nu, säger han.
Det har varit fyra händelserika säsonger.
– Avancemanget mot Mora 2018 är det största, helt klart. Hela det kvalet och hur vi tog oss dit. Hur allting bara klickade. Det kommer jag alltid att komma ihåg, säger Axel Brage.
Lagen hade mötts i en matchserie i bäst av sju där en plats i SHL låg i potten två år på raken innan.
Det här blev den tredje uppgörelsen.
– Jag kände ju att flera spelare i vårt lag hade en jäkla revanschlusta efter de där tidigare mötena. Vi fick ihop det så himla bra som grupp den säsongen. Jag vet inte hur de hade det året innan, men det är sjukt att det blev Leksand och Mora i kval tre år på raken. Det finns inte. Det är knäppt.
Det blev en matchserie där sakerna studsade Leksands väg och laget vann med 4–1 i matcher där August Berg avgjorde på bortaplan.
– Jag, som kom inför det året, kände att det var ett tecken. Man försöker se saker hela tiden, men när vi stod där och det var tredje gången då kände jag bara: Vi ska vinna detta. Så var känslan.
Han har själv sagt att det var speciella dagar och att både han själv och laget hamnade i den så omtalade ”bubblan”.
– Det är helt fantastiskt att vara i den zonen när hela gruppen känner att: "Vi kommer att greja det här". Det kommer att gå vägen. När vi vunnit var vi glada, men alla hade hela tiden siktet inställt på att vinna den sista matchen mot Mora. Man kände verkligen det. Ingen var nöjd. Det var en helt sjuk känsla. Jag har aldrig haft det så. Det klickade för alla samtidigt och det var helt fantastiskt.

Axel Brage har gjort fyra raka säsonger i Leksands IF – men nu är det över.
Bild: Bildbyrån
Under de tre senaste säsongerna har Axel Brage varit med och stabiliserat en klubb som varit allt annat än stringent de senaste 20 åren. Att få spela SHL-slutspel två år på raken är en situation som mest stannat vid en våt dröm för de flesta supportrar.
Du säger ändå att det känns rätt att lämna nu – vad bygger den känslan på?
– Jag älskar Leksands IF som förening och grabbarna i laget. Men, den situation jag hade med Björn (Hellkvist, huvudtränare) var liksom inte bra. Det kändes inte hållbart för någon.
Axel Brage anser att hanteringen av honom inte bara handlade om dem utan spred sig som ringar på vattnet.
– Det var inte bra varken för den andre målvakten (Kasimir Kaskisuo), det var inte bra för mig eller inte heller för spelargruppen i stort. Det här var inte bra för mig att vara kvar. Det var ett ömsesidigt beslut och det var ganska klart från min sida också när det blivit som det blivit med Björn. Det känns skönt att komma från allt det där och förhoppningsvis hitta något bättre.
Hur var din relation till Björn?
– Jo, men ... Det är svårt att säga. Jag har inga problem med Björn så. Jag vill inte trampa på några ömma tår nu, men det var väl inte jättebra med tanke på att man vill spela. Jag fick inga riktiga förklaringar till att jag inte fick spela. Jag hade noll förtroende kändes det som.
Enligt Axel Brage handlade det ofta om dubbla budskap.
– Även om han (Björn Hellkvist) sa en sak så kunde det bli något helt annat. Jag kände aldrig att jag fick en ärlig chans av honom. På så vis, det känns skönt att komma ur det förhållandet.

Det blev totalt 13 matcher på två säsonger.
Trots flera bra insatser fick han aldrig förtroende att fortsätta spela.
– Det blev ju så. Jag kom in och spelade, höll nollan. Jag tänkte: ”Nu kanske jag får fortsätta att spela”. Lik förbannat fick jag inte spela utan fick vänta en månad på nästa match. Det skickar inga bra signaler.
Situationen renderade i att Axel Brage också lämnar klubben.
– Jag hoppas att det här blir bättre i Leksand inför nästa år. Det måste bli bättre för att Leksands IF ska ta nästa kliv.
Kan du utveckla det, vad måste bli bättre i Leksands IF?
– Att man spelar på två målvakter. Det finns ingen tränare som spelat så hårt på en målvakt. Att gå in i ett slutspel med en målvakt som stått 50 matcher, tror fan att han är trött när man går in i det viktigaste skedet, slutspelet. Det gäller att hitta en bättre balans där. Jag hoppas Leksand hittat en målvakt Björn litar mer på än mig. Att de får den balansen.
Hur var samtalen mellan dig och Björn, vad fick du för förklaring?
– Egentligen fick jag inga förklaringar. Det var så det var. ”Kaski” (Kasimir Kaskisuo) skulle spela och så var det bara. Björn hade gjort sitt val och skulle köra på det. Det är inte mycket för mig att göra.

Björn Hellkvist har två säsonger bakom sig som huvudansvarig i Leksands IF.
Bild: Oskar Magnusson
Trots en tuff situation valde Axel Brage att inte sura ihop utan dyka upp på jobbet varje dag med en positiv attityd.
– Jag fick knyta näven och köra. När man vet att situationen är så fick jag bara försöka göra det bästa av det. Jag är en lagidrottare och då måste man hitta sin roll på annat sätt. Jag försökte vara en ledare i gruppen. Ta ansvar för andra, yngre spelare, och att de kom in i gruppen. Jag fick ägna mig åt andra saker än att spela.
Men, du är ändå anställd som spelare – hur hanterade du det här mentalt att inte göra just det och inte ha förtroendet eller att chefen litar på din kapacitet?
– Det är klart att jag hade några dåliga dagar. Men, jag fick försöka hantera det. Jag visste att det inte var upp till mig, utan någon annan. Jag kunde inte påverka besluten utan fick bara försöka göra det bästa. Jag försökte hitta det roliga i det. Jag ville verkligen ha kul på träningarna varje dag, uppskatta allt det andra i omklädningsrummet och alla runtomkring mig. Jag fick uppskatta allt utom att få spela.

Axel Brage.
Efter att uppbrottet blev offentligt hyllades Axel Brage överallt.
Av supportrar, ledare, tränare och även av Björn Hellkvist.
– Det betydde mycket för mig så klart. Jag hade mitt sista möte med ”Tjomme” (Thomas Johansson, general manager) och Siiken (Christer Siik, lagledare). Jag har varit med dem på hela den här resan. Jag tycker om alla i föreningen. Att få det gensvaret från dem och alla fans betyder jättemycket. Varma ord. Man blir jätteglad så klart.
Annons

Efter att det blev klart att Axel Brage lämnar Leksands IF har han hyllats av LIF-fansen på sociala medier.
Hur känns det att lämna i det hänseendet?
– Det är vemodigt, så klart. Jag känner ju att jag inte ville vara kvar men Leksand kommer alltid att vara Leksand. Det är klart att det är vemodigt, samtidigt är det det enda rätta.
Vad som väntar Axel Brage karriärsmässigt nu är fortfarande oklart. Det har funnits spekulationer om utlandet.
– Ärligt talat vet jag inte vad jag vill. Jag har is i magen och kommer att hitta något som passar min familjesituation. Jag kan vänta och känner ingen stress att jag behöver ha något klart i morgon, säger han och fortsätter:
– Det viktiga är att det ska kännas rätt och att det ska bli något bra. Jag vet faktiskt inte var det bär av. Om det är Sverige eller utomlands. Jag är ett blankt blad.
Dagarna handlar just nu om att ta hand om familjen.
– Jag är hemma med barnen och får tid med dem. Jag tränar själv. Vi har köpt hus i Linköping och flyttar dit efter sommaren. Jag kollar runt vad det finns för olika alternativ.
Så Linköping blir ändå hemma nu?
– Min fru, Maja, är från Linköping. Vi har anknytning dit. Där ser vi oss själva att bo när vi är färdiga med allt. Vi kände att det var rätt steg. Att komma närmare familjen.

Det blev många minnesvärda stunder i Leksand IF – här är bilden från hans sista match i Tegera 29 mars mot Oskarshamn där Leksand förlorade åttondelsfinalen och hade spelat klart.
En naturlig cirkel hade kanske varit att återansluta till Vita Hästen från Norrköping, en klubb Axel Brage representerade innan han kom till Leksand. Men, så blir det inte.
– Nej. De har valt att gå vidare med den målvakt de hade i fjol. Det är inget jag tror blir aktuellt. Jag hade gärna spelat där. Jag hade en väldigt bra tid där senast och jag har mycket folk kvar i stan. Som det ser ut nu blir det inget där

Attack the fuckin puck!
Skate, skate, skate!

InläggPostat: lör 07 maj, 2022 19:09 
Användarvisningsbild

Hellkvists svar om Brage: ”Därför har vi satt oss i den här situationen”
7 maj 2022 11:11
Axel Brage kritiserar Björn Hellkvist för hans ledarskap, sättet att matcha målvakterna och en obefintlig dialog dem emellan. Nu svarar LIF-tränaren.
– Därför har vi satt oss i den här situationen, säger Björn Hellkvist.
Markus Bäckström
Text

LIF-tränaren Björn Hellkvist.
Axel Brage har haft två tuffa säsonger med lite istid och väljer nu att lämna Leksands IF.
Samtidigt kritiserar han Björn Hellkvist för den ohållbara situation han hamnade i och att relationen med tränaren var ohållbar.
Här ger Björn Hellkvist sin bild av relationen till Axel Brage.
– Jag tycker jag hade en jättebra relation till Axel. Jag har ingenting att säga om det.
Björn Hellkvist har haft Axel Brage som en av sina målvakter under de två senaste säsongerna. Han bildade par med Janne Juvonen under Hellkvists första år och Kasimir Kaskisuo det andra.
Båda säsongerna har Brage varit tydlig tvåa och haft väldigt begränsat med matchtid.
Axel säger sig ha saknat förklaringar till varför han inte fick spela?
– Varför han inte fick spela, det var rent av konkurrensskäl. Vi ansåg att det fanns en målvakt som var bättre. Han (Kasimir Kaskisuo) vann fler matcher åt oss.
Björn Hellkvist hänvisar till konkurrensen och att Janne Juvonen och Kasimir Kaskisuo helt enkelt var bättre målvakter och därför fick spela mycket.
– Varje match tar vi ut det lag som har störst chans att vinna hockeymatcher. I de besluten väger vi in alla parametrar. Vi tittar på de individuella spelarna och vad som är bäst för laget. Både i ett kort och ett långt perspektiv. Det är mitt svar på det.
Hur ser du på att Axel Brage tycker du varit otydlig och använt dig av dubbla budskap?
– Har han upplevt det så är det hans upplevelse. Vi är människor och vi upplever saker på olika sätt. Det är sanningen han berättar. Hans sanning.
Enligt Brage måste Leksand förändra synen på målvakterna och börja matcha målvakterna mer jämnt fördelat för att bli framgångsrika över tid.
Hur ser du på det?
– Jag är helt enig i det Axel säger. Det är "Tjommes" bord. Därför har vi satt oss i den här situationen. Därför har vi plockat in Mantas (Armalis) till den här säsongen.
Du menar att du hade velat se en bättre målvakt än Axel Brage i Leksand under de två senaste säsongerna?
– Inga kommentarer.

Attack the fuckin puck!
Skate, skate, skate!

InläggPostat: sön 08 maj, 2022 9:58 

Tyvärr finns en röd tråd i hur BH sliter ut vissa spelare!
Förutom på målvaktssidan även förrförra säsongen med Hrivik och Cehlarik som var helt slutkörda och
småskadade i slutspelet. Vi kör skiten ur vissa spelare som Själin och Caito denna säsong och dumpar samtidigt Thomas utan att ersätta honom.

Även under matcher tycker jag BH visar upp en handfallenhet det att vända en matchbild, ser mest likgiltig ut. Var finns glöden? Var finns plan b?
Mycket upp till bevis kommande säsong!

InläggPostat: tis 10 maj, 2022 19:01 

Beppe skrev:
Tyvärr finns en röd tråd i hur BH sliter ut vissa spelare!
Förutom på målvaktssidan även förrförra säsongen med Hrivik och Cehlarik som var helt slutkörda och
småskadade i slutspelet. Vi kör skiten ur vissa spelare som Själin och Caito denna säsong och dumpar samtidigt Thomas utan att ersätta honom.

Även under matcher tycker jag BH visar upp en handfallenhet det att vända en matchbild, ser mest likgiltig ut. Var finns glöden? Var finns plan b?
Mycket upp till bevis kommande säsong!

Fortfarande?

Thomas ersattes av Hrivik.
Om Marek inte stannar ett par år till nu så var det naturligtvis en chansning som inte gick hem.

InläggPostat: ons 11 maj, 2022 10:36 

Lang å Åman till VM, boom!
Iofs preliminära men ändå

InläggPostat: ons 11 maj, 2022 10:37 

Beppe skrev:
Lang å Åman till VM, boom!
Iofs preliminära men ändå

Hjältar!

InläggPostat: ons 11 maj, 2022 11:42 

Själin om NHL intresse: https://hockeynews.se/articles/24445/

InläggPostat: fre 17 jun, 2022 14:11 

https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/sa-kan-leksand-stalla-upp--sitt-lag-sasongen-2223/

Så kan Leksand ställa upp sitt lag säsongen 22/23
LEKSANDS IF
Publicerad 17 jun 2022 kl 13.36

Thomas Johansson.
Foto: DANIEL ERIKSSON / BILDBYRÅN

Marek Hrivik.
Foto: SUVAD MRKONJIC / BILDBYRÅN
FöregåendeNästa

Premium: Leksands IF har förlorat en drös med spelare till NHL – men också fyllt på med europeisk spetskvalitet.

Så, hur skulle laget, efter alla förändringar, kunna formeras säsongen 22/23?

SportExpressen pusslar samman ett Leksandslag med målvaktsduon, backparen och kedjorna som ska infinna sig när det vankas seriepremiär i september.

Ny värvningsstrategi efter missen

Tre stjärnforwards kan prioriteras på sikt

Chockartade nyheten tvingade Leksand att ställa om

Smarta breddvärvningen

Osäkerheten kring Ashton: ”Vilken riktning?”

Text Adam Johansson, Johan Svensson
Dela

Kopiera länk
Mer av det bästa från Expressen. Mer Premium hittar du här.

Kaskisuo gör sin andra säsong i SHL.
MÅLVAKTER
Mantas Armalis – Kasimir Kaskisuo

Kommentar: Arbetsfördelningen kommer delas mer solidariskt på målvaktssidan kommande säsong. Mantas Armalis är en uppgradering kontra Axel Brage, som stod en handfull matcher på två säsonger vilket gjorde att Janne Juvonen och Kasimir Kaskisuo fick en enorm belastning. Inte optimalt för någon part, och därför har Leksand tänkt om och värvat en beprövad SHL-målvakt i Armalis som har alla chanser att kunna konkurrera ut Kaskisuo.

Olle Alsing är tillbaka i Leksandsdressen. Sedan han lämnade har han spelat i Djurgården, KHL och fått chansen i Tre Kronor.
Foto: BILDBYRÅN
BACKPAR
Olle Alsing – Anton Lindholm

Tobias Ekberg – Matt Caito

Lian Bichsel – Jonas Ahnelöv

Alexander Lundqvist – Patrik Norén

Kommentar: Leksand stod och föll med backsidan, som var alldeles för tunn och skadedrabbad, ifjol. Därför har ledningen prioriterat två klassbackar i Olle Alsing och Anton Lindholm. De skulle definitivt kunna paras ihop och bli Leksands ledande par nästa säsong då de besitter vitt skilda egenskaper. Lindholm sätter en enorm stolthet i det defensiva arbetet och är följsam, svår att passera samt duktig att ligga i skottlinjen. Alsing har mer offensiva färdigheter och en skridskoåkning som säkert kommer passa väl in i Björn Hellkvists system.

Florida nästa, för Calle Själin.
En av flera spelare som lämnat Leksand för NHL denna sommar är Calle Själin, som de flesta i Dalarna nog hade räknat in till nästa säsong. Men efter två stabila säsonger i följd kände Florida att de inte ville missa chansen att säkra upp Östersundssonen. Det ställer till det för Leksand som visserligen inte är i behov av backar sett till numerären, men med Jonas Ahnelöv på nedgång och osäkerheten kring Lian Bichsels framtid återstår endast flera breddbackar i Leksands backstall. Alexander Lundqvist gjorde det oväntat bra ifjol, men dalalaget ser nog hellre någon annan i det andra backparet med Matt Caito.

Johan Fransson kommer inte spela mer ishockey efter motorcross-skadan vilket betyder att Tobias Ekberg, Patrik Norén och nämnde Lundqvist fajtas om platserna i det tredje backparet.

Förmodligen råder det ingen panik att ersätta Calle Själin, utan man avvaktar vad som händer och sker. Men det är inte omöjligt att man slår till om ersättare hittas.

Camper har varit en av Leksands bästa poängplockare senaste två säsongerna.
KEDJOR
X - Marek Hrivik - Carter Camper

Carter Ashton – Mikael Ruohomaa – Justin Kloos

Oskar Lang – Patrik Zackrisson – Kalle Östman

Martin Karlsson – Jon Knuts – Jesper Kandergård

Marcus Karlberg

Kommentar: Ett önskvärt scenario för Leksand vore att stärka upp det offensiva ledet med tre forwards som kan ta plats i topp sex, särskilt om föreningen menar allvar med sina högt ställda ambitioner. Om general manager Thomas Johansson kommer lyckas med det återstår att se, han har redan gått bet på Peter Cehlárik och tvingats vinka adjö till Max Veronneau, Nils Åman, Filip Cederqvist och Isak Rosén som samtliga spelar i Nordamerika nästa säsong.

”Tjomme” har däremot tydligt sagt att han ska inleda säsongen med 13 forwards. I dagsläget, när Hrivik nu äntligen är på plats även officiellt, så har han tolv klara. Det innebär att man nu söker efter en riktigt bra spetsig forward som kan kliva rakt in i toppkedjorna.

Sedan är man klara. För stunden. Klubben kommer sedan att avvakta in vad som sker med Nils Åman och Emil Heineman borta i NHL. Här har Thomas Johansson varit tydlig med att han inte vill fylla laget för tidigt. Man står sig starkt redan nu med en stark centrallinje i Hrivik-Ruohomaa-Zackrisson-Knuts, som håller hög klass och kan utan problem peta in Justin Kloos, Carter Camper och nyförvärvet Kalle Östman vid behov.

Flipp eller flopp nästa säsong för Ashton?
Foto: OLA WESTERBERG / BILDBYRÅN

Nils Åman.

Emil Heineman.
FöregåendeNästa

Leksand skriker efter målskyttar av rang, ytterforwards som kan vara mönsterbrytare, för annars är det välställt i botten sex. Oskar Lang tog ytterligare ett kliv ifjol och blev VM-spelare för Sverige, Patrik Zackrisson gjorde sin bästa säsong sedan återkomsten till Sverige och Justin Kloos är en stabil tvåvägsspelare. Alla vet vad Jon Knuts, Martin Karlsson och Jesper Kandegård bidrar med varje kväll och Kalle Östman är en smart breddvärving då han är väldigt användbar. Det stora frågetecknet är vilken riktning Carter Ashtons karriär tar. Han fick bra betalt efter sin succévår 2021, men levde inte alls upp till förväntningarna förra vintern. Lyckas Leksand inte presentera flera toppspelare i forwardsledet måste Ashton studsa tillbaka ordentligt. I sina bästa stunder kan han trots allt vara en faktor med sitt fysiska spel.

Leksand är summa summarum långt ifrån klart med sitt truppbygge. Det fattas några vitala pusselbitar innan ledningen med Thomas Johansson i spetsen kan luta sig tillbaka. Men det är i dagsläget troligt att man kommer vänta in i första hand vad som sker med Åman och Heineman innan man tar ytterligare beslut.

InläggPostat: sön 03 jul, 2022 13:23 

Ingen som kan klistra in denna?

https://www.hockeypuls.se/2022-07-02/sommaroasen-som-tant-hellkvist--nu-langtar-han-efter-vintern?utm_medium=rss&utm_source=site-feed&utm_campaign=rss

InläggPostat: sön 03 jul, 2022 13:58 
Användarvisningsbild

harfager skrev:

I väntan på Klas eller Gös (eller någon annan): "tant Hellkvist" leder osökt tanken till en video som har tio år på nacken https://www.youtube.com/watch?v=lHzO8RTTBmQ

Och på tal om Gös:

Citera:
Äter: Jag äter allt, men helst gös https://www.expressen.se/sport/forening ... a-hockeyn/

Avslutningsvis: "SportExpressen åkte till Västerås för att få svar", står det i inledningen på artikeln ovan. Dit har också Brage åkt idag, och leder 0-3 en bit in på andra halvleken, vilket ger tillfällig serieledning.

InläggPostat: sön 03 jul, 2022 14:40 

Sommaroasen som tänt Hellkvist – nu längtar han efter vintern
2 juli 2022 08:19
ISHOCKEY/ÄNGELHOLM. Här sitter Björn Hellkvist, 45, mitt i sitt sommarparadis.
Och längtar efter vintern.
– Varför vill jag bara att denna sommaren ska gå?, frågar sig en pånyttfödd Leksandstränare när tidningen hälsar på i Ängelholm.
Oskar Magnusson
Text

På Kroneslätt utanför Ängelholm har Björn Hellkvist och hustrun Anna byggt sitt hem som på senare år blivit till Björns sommarparadis. Resten av året är skåningen bosatt i Leksand.
Bild: Markus Josefsson
Vinden friskar på utmed de vita väggarna till villan som Björn Hellkvist murade upp grunden till för elva år sedan.
– Jag har fördelen att ha en svärfar som äger en byggfirma. Han berättade för mig hur jag skulle göra och så satte jag i gång. Det är tillfredställande på ett sätt att ha det gjort, men det är inget jag rekommenderar andra.
Hellkvist skrattar till.
Det var slitsamt att mura för egen hand, men huset blev å andra sidan så som han och hustrun Anna ville ha det när barnen var små och familjen slog ned bopålarna på Kroneslätt utanför Ängelholm.
– Jag vet inte exakt hur stort det är. Jag tror byggytan är på 222 kvadratmeter. Två mer än tillåtet, så jag fick skäll av kommunen.
Ängelholm har varit Björn Hellkvists bas ända sedan hans tidiga tonår. Men han är född i Malmö och uppvuxen i Värnamo, där pappa Rolf spelade hockey.
Annons

– Vi flyttade hit när jag var 13. Farsan hade faktiskt jobberbjudanden både från Rögle och Leksand då, men morsan tyckte att vi skulle ha närmare till Malmö. Det var kantboll på att det kunde ha blivit Leksand redan då.

Smålandsskånska? Björn Hellkvists dialekt har präglats av uppväxtåren i Värnamo, men i intervjun avslöjar han att familjen kunde ha hamnat i Leksand redan för 32 år sedan.
Och då hade du pratat dalmål nu i stället?
– Haha, ja, då kanske folk hade begripit det jag står och mumlar om i tv.
För din dialekt nu är...?
– Ja du, lite pajad (skratt). Den är inte klockrent malmöitisk, utan har nog fått inslag från både Värnamo och Ängelholm.
Om flyttarna under hans formativa år präglat Björn Hellkvists accent, ringar husbygget kanske in något av hans personlighet.
Inte nödvändigtvis auktoritetstrots, genom att bygga lite större än vad myndigheterna tillåter. Utan snarare egensinnigheten att ge sig i kast med husprojekt utan förkunskaper.
– Det är väl ett bevis på att när jag får för mig saker så försöker jag få dem att hända.
I Björn Hellkvists liv ter sig ett husbygge trots allt som ganska litet.
För drygt ett decennium sedan diagnostiserades han med Parkinsons sjukdom, även om han känt av symptomen flera år tidigare.

Att han sedan dess har verkat som tränare på elitnivå är det verkligt stora undret i berättelsen om Leksandsherrarnas huvudtränare, och som han talade om i en stor intervju med Sporten kring julen 2020.
Envishet, målmedvetenhet och en minutiös känsla för detaljer har tagit honom hit.
Själv använder Hellkvist begrepp som ”grubblare” och ”kuf” när det kommer till att sätta ord för en image som må hända bryter av en del mot andra ishockeytränares.
Annons

– Det är nog inte alltid så lätt att jobba med mig, säger han.
– De flesta som har jobbat med mig i ett år tycker om att jobba med mig, för då har de lärt sig hur jag fungerar. Men i början kan jag vara jobbig.
På vilket sätt?
– För att jag tänker och grubblar och sen bara: ”Ah, nu har jag tänkt klart!”. Då kan det vara svårt för mina kollegor att hinna med. Jag har fått lära mig den hårda vägen att man inte alltid kan göra så. Ibland måste man dela med sig av sina tankar.
Men du sluter dig ibland inför dina kollegor?
– Nej, men man tänker ju bäst när man är tyst. Då sitter jag och filosoferar: ”Hu, hu, hu”.

Björn Hellkvist dricker sitt sommarkaffe ur en LIF-mugg.
Och de i din omgivning tycker att du är något udda?
– Äh, lite kanske kan jag köpa den beskrivningen, att jag är lite annorlunda.
Kanske är det också därför som Björn Hellkvist har nått bättre resultat i Leksands IF än vad någon av hans företrädare de senaste 25 åren mäktat med.
En tredjeplats i grundserien 2020/21 följdes upp av en åttondeplats den gångna säsongen. Slutspelen har visserligen slutat i besvikelse – så som det nästan alltid gör för LIF som i sina 18 slutspelsförsök sedan 1975 fått respass direkt vid 16 tillfällen – men ändå; att LIF inleder sin fjärde raka SHL-säsong i höst har aldrig hänt tidigare på den här sidan millennieskiftet.
Såväl Hellkvist som sportchefen Thomas Johansson förlängde i höstas sina kontrakt till 2025. Det andas framtidstro kring projektet vid Siljans södra strand, i sommar också ackompanjerat av en skånsk revanschlust.
Det är längesen jag var så här taggad inför en säsong som jag är nu
– Jag har kommit på mig själv här hemma med att undra: Varför vill jag bara att den här sommaren ska gå?, frågar sig Björn Hellkvist.
Annons

– Det är längesen jag var så här taggad inför en säsong som jag är nu.
Vad beror det på?
– Jag tycker att vi hade jäkligt bra förutsättningar förra året, som togs lite ifrån oss. En konstig säsong där vi kom snett på det. Det är inga ursäkter, men kanske nånting som vi skulle ha kunnat hantera lite bättre. Det var skador på fel spelare hit och dit.
Under en period på hösten tog Leksand poäng i 13 raka matcher. Under nästan hela januari tvingades däremot träningsverksamheten slå halt efter ett covidutbrott i truppen, och prestationsmässigt nådde aldrig laget några högre höjder efter nyår.

Nils Åman är en av alla spelare från fjolårstruppen som försvinner till NHL.
Uttåget i SM-åttondelen mot Oskarshamn kändes därför inte helt ologiskt, trots hemmaplansfördel i den tredje och avgörande matchen.
– Nånstans där på hösten kände jag: ”Fan, vi är bra när alla är friska och pigga”. Men vi lyckades inte gå i mål med det riktigt. Jag tror det är det som har fått mig att känna att jag vill i gång igen.
Vad skulle du ha gjort annorlunda förra säsongen?
– Det jag tycker jag misslyckades med lite förra året var att få in drivet i gruppen. Min första säsong i Leksand fick vi in ett bättre driv, även om allt sen sket sig i slutspelet. Den här säsongen fick vi aldrig den pushen riktigt.
– Jag menar, hur många gånger tog vi ut målvakten?
Jag vet in...
– Noll mål!
Hur många insläppta?
– Ja, ett gäng, men ingen katastrof heller. Det var ett tag på våren där vi tappade 4–2- och 4–3-ledningar där motståndarna alltid tog ut målvakten och fick in pucken till slut. Den perioden förstörde ganska mycket för oss.

I uterummet sitter Björn Hellkvist och jobbar under våren och sommaren: ”Jag klipper och klistrar från gamla matcher, visar på åkvägar och hur man kan lösa olika situationer”, säger Leksandstränaren.
Björn Hellkvist brinner för en ny slutspelpush med Leksand, men utmaningen har sannerligen inte blivit mindre efter alla spelartapp.
Annons

I en sällan skådad NHL-raid har Max Véronneau, Emil Heineman, Isak Rosén, Nils Åman och Calle Själin försvunnit i västerled, och då har ännu inte NHL-draften ägt rum där blivande storbacken Lian Bichsel, 18, lär komma att tingas.
Nyförvärvet från Djurgården, Filip Cederqvist, 21, hann knappt ens skriva på för Leksand innan Buffalo plockade upp honom.
– Filip hann jag ju aldrig träna, så där har jag inga känslor. Det är ju synd och tråkigt för vår del att det blev som det blev, men kul för honom att få chansen. Jag skriver inte reglerna i hockey.
Vi kommer inte runt det problemet eftersom hockeyn är en så smal sport
Vad tycker du om att NHL kan värva kontrakterade SHL-spelare för en schablonsumma?
– Nej, men det är ju på nåt sätt ett måste eftersom NHL inte tillhör IIHF (internationella ishockeyförbundet). Vi kommer inte runt det problemet eftersom hockeyn är en så smal sport och NHL är starkare än IIHF, så IIFH kan aldrig sätta press på NHL.
– Det är inte som Fifa liksom, som kan sätta press på en utbrytarliga (Superligan som lanserades i fjol). Prövar du starta en sån i fotboll får du Fifa efter dig.
Gör de många spelartappen att du inte kommer att få någon semester i juli?
– Man är ju i gång hela tiden i det är yrket i alla fall. Stänger man av mobilen är man nog i fel bransch.
En typisk arbetsdag i hemmet i Ängelholm ser Björn Hellkvist ett par matcher på tv:n i uterummet han gjort till sitt. Nu på slutet har också telefonen ringt ovanligt mycket.

I samspråk med Mikael Ruohomaa och Matt Caito på en försäsongsträning i fjol. Den 3 augusti har LIF ispremiär inför kommande säsong, och då ska Björn Hellkvist stå på isen – trots ett krånglande knä: ”Jag ska byta knäled i sommar”, säger han.
– Mycket hockeyfolk, mycket scouter. Man ringer och tar referenser och ger också referenser själv, säger han.
– När tjejerna är i skolan och jag är själv här hemma kan det bli ett par-tre matcher per dag. Det är mitt liv.
Vad tittar du efter i matcherna?
– Allt möjligt. Både på spelare och hur man coachar. Jag kan se matcher från VM senast och ibland nån gammal match vi har spelat.
Annons

Det digra materialet ska mynna ut i en ”playbook” för Leksands IF-spelarna.
– Jag klipper och klistrar från gamla matcher, visar på åkvägar och hur man kan lösa olika situationer. Det blir en slags manual, kan man säga, och det är inte bara jag från ledningen som jobbar med den.
– Vi har ett bra program (Dartfish) med tillgång till i stort sett hela världens ligor. Sen kan man ladda ner matcherna till ett videoredigeringsprogram och klippa och klistra där i.
Fakta
Björn Hellkvist

Ålder: 45.
Familj: Hustrun Anna samt döttrarna Ebba och Moa.
Bor: Ängelholm och Leksand.
Aktuell: Som revanschsugen Leksands IF-tränare. Längtar efter ispremiären den 3 augusti men ska först ha lite ledigt i juli och operera in en ny knäled.
I juli månad ska Björn Hellkvist förhoppningsvis får mer tid över till hustrun Anna och döttrarna Ebba, 15, och Moa, 12. Den 3 augusti går Leksand på is igen, och då ska han vara med även om ett krånglande knä måste åtgärdas till dess.
– Jag ska byta knäled. De har varit inne och skruvat och slagit i det, så jag gick på kryckor i fyra-fem dagar efteråt. Stygnen är borta så jag hoppas få till en operation snart. Ont gör det, men det är inte synd om mig. Det finns ju kaffe (skratt).
Koffein som fysisk rening.
Familjeliv i fyra månader (ibland, som i år, fem) som själslig balsam.
Allt sedan Björn Hellkvist blev assisterande tränare för Malmö Redhawks 2013 har han levt åtskild från familjen under hockeysäsongen. Men under åren i MIF och Rungsted i Danmark hade han åtminstone nära hem.
Det var något annat 2017/18 i Oskarshamn, och än värre under de två följande säsongerna i Modo med 100 mil enkel väg till hemmet i Skåne.

Musikintresset tog Björn Hellkvist till Sweden Rock tidigare i sommar: ”Det mesta var bra, utom Guns N' Roses”. På hans t-shirt syns amerikanske outlaw country-artisten Cody Jinks.
I Leksand har det avståndet nästan halverats, men tillfällena att träffa familjen under en säsong är alltjämt få; ett kort julbrejk, möjligen i samband med en bortamatch mot Rögle och så sportlovet.
Annons

Kanske.
– Jag jobbar ju alltid under säsong. Även om jag är ledig är det ju allting nånting, ett möte eller så, som gör att jag blir fast i Leksand. Och på sportlovet i vintras, som är vecka 8 här nere, så var jag bara i Leksand två dagar den veckan när familjen skulle åka upp. Det är dilemmat med det här arbetet, säger Björn Hellkvist och fortsätter:
– Samtidigt börjar döttrarna bli så stora nu att det tar emot lite att åka till mig, och det är väl naturligt att de börjar frigöra sig från sin far.
Försöker du maxa varje tillfälle i vardagen med familjen när du väl är hemma?
– Jag tror det är farligt att gå in med den inställningen. Jag försöker nog att leva som vanligt. Det finns ju alltid sysslor att ta tag i när man är här hemma.
Din fasta plats är där vid sjön dit du åker när du vill vara för dig själv
Men vetskapen om att du har din sommaroas under några månader är viktig för dig under säsong?
– Ja, utan den hade det varit omöjligt att göra det jag gör. Fördelen med det här upplägget är att jag kan jobba hemifrån på sommaren. Jag hade inte kunnat träna Borlänge i division 1 och sköta sommarträningen själv. Då hade jag inte kunnat ha familjen här.
Hur vanligt är det här upplägget bland dina tränarkollegor?
– Det ser lite olika. Vissa delar upp tiden 50/50 mellan jobbet och hemmet, andra 75/25. Andra bor på orten hela tiden, men jag är inte ensam om att ha det så här.
När Björn Hellkvist gick från att vara fystränare till att bli huvudtränare för Rögle för ett drygt decennium sedan skötte han båda delar i träningen.
Där vill han inte hamna igen.

Björn Hellkvist och Mikael Karlberg i Leksands bås under en match mot Linköping i november. I höst får tränarduon med sig Pär Styf som tredjelänk.
– Då jobbade jag året runt och kände att... Eller, jag var ung och såg nog inga problem i det då. Men med facit i hand så brände jag ljuset i bägge ändar.
Det blev för mycket?
– Ja, man längtade ju inte till att gå på is direkt. Man var helt slut när augusti kom.
Annons

Är du helt trygg med att försäsongsträningen sköter sig själv uppe i Leksand?
– Nej.
Hur mycket är du med?
– Det är inte så att jag kräver videokoll, men jag petar väl i saker och är en jobbig jävel för Gillerås (Jesper, fystränare). Skickar han på kurser landet runt för att jag tycker saker måste blir bättre.
– Gör man hela tiden samma saker så blir man ju som man var innan, och vi vill ju utvecklas och bli till nånting bättre.
Björn Hellkvists Leksandsprojekt går ut på att bli bäst i landet lagom till hans kontrakts utgång på våren 2025.
– Vi får gärna vinna innan dess också, men det vore ju häftigt med 2025. 50 år efter senaste guldet.

Flera sommarprojekt pågår hemma på gården i Ängelholm. I ena hörnet av trädgården, där den lilla grävmaskinen står placerad, ska en ny grillplats byggas.
På vägen dit måste Björn Hellkvist bygga vidare på och förfina den vinnarkultur han tog med sig in i klubben för två år sedan.
För egen del innebär det tre år till där det kommer att skilja 60 mil mellan honom, Anna och döttrarna under hockeysäsongen.
Men han vänder sig emot att det skulle vara en uppoffring i strävan efter SM-guld.
– Ja, alltså, jag orkar så länge det behövs. Jag tycker inte att det här är så jobbigt. Visst saknar jag barnen och mitt hus, men det är inte så farligt ändå, säger han och inflikar med ett leende:
– Lägg till att jag saknar min fru också.
Tvärtom spekulerar Björn Hellkvist i att boendesituationen rent av kan gagna hans tränarkarriär. Åtminstone är det en ledstjärna han sedan flera år följer.
– Jag hade en mentor en gång som sa till mig att ha ett ”House by the lake”. Om du jobbar på ett ställe ska inte det vara din fasta plats. Din fasta plats är där vid sjön dit du åker när du vill vara för dig själv. Och så är jobbet det där andra stället, säger Hellkvist och avrundar:
– När jag tränade Rögle hade jag mitt House by the lake där jag jobbade, och det var inte så bra. Jag föredrar att ha det så här.

InläggPostat: sön 03 jul, 2022 15:41 

Tackar!!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3555 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 233, 234, 235, 236, 237  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]