[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 2167: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 2167: Array to string conversion
Leksand Superstars • Visa tråd - LIF i media

Leksand Superstars

Officiellt forum för Leksand Superstars
Aktuellt datum och tid: fre 21 jan, 2022 12:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3510 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 234  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: LIF i media
InläggPostat: fre 18 maj, 2007 1:01 

Jag startar här en tråd ifall det är någon mer än jag som har åsikter om hur media beskriver LIF.

Schabloner av Leksand
Med förvåning kan jag ibland höra folk som tycker att media gullar med LIF. Visst, det har tidigare funnits ett slags beundrande och idylliserande perspektiv i skildringen av ishockeyn i Leksand. Men det var mycket länge sedan. Den enda publikation som fortfarande har en mer beundrande beskrivning är väl Leksingen. Den tidigare och för många så irriterande romantiseringen av LIF har sedan flera år ersatts av en helt annan stereotyp. En stereotyp som bildar ett slags grundtema i snart sagt all rapportering och beskrivning av LIF i media. Det är bilden av LIF som ekonomiskt och sportsligt krisförening full av interna konflikter, ett lag utan framtid med upphaussad identitet och misslyckade satsningar på dyra utländska stjärnspelare. Naturligtvis har det skett saker de gångna åren som motiverat en sådan beskrivning och som även förklarar hur en sådan schablon uppkommit. Det som förvånar mig är att media kan förhålla sig så okritisk till en sådan schablonartad bild och bara upprepa temat om och om igen i varje historia som berättas. Det är som om den stereotypa bilden av LIF skapat så djupa hjulspår i det mediala landskapet att varje okritisk journalist glider ner i dem så fort han eller hon skall skriva eller säga något om LIF.
Det som gör mig ännu mer konfunderad är den bakomliggande attityden. När jag läser dessa reportage eller krönikor om det misslyckade krislaget Leksand så upplever jag nästan alltid att det skildras utifrån en attityd av; ”det kunde man väl räkna ut”, ”det förstår man väl”, ”vad var det jag sa”, ”nu är dom där igen”. Men attityden är precis så där lagom outtalad att man inte kan vara riktigt säker på om den bottnar i egen besvikelse eller skadeglädje.
LIF engagerar fler än bara leksandsfans. Särskilt ett Leksand som misslyckas väcker starka reaktioner, inte minst bland sportjournalister. Jag menar att det beror på att LIF:s nederlag dödar de myter som man själv växt upp med och lärt sig tro på. Det är smärtsamt att förlora sin tro och lätt att bli bitter. LIF har mer än något annat lag personifierat drömmen om Åshöjden, framgångsdrömmen om laget från den lilla orten som besegrar storlagen. Drömmar som knyter an till urgamla berättelser om dalkarlar som reser sig upp mot stormännen i Stockholm. När LIF misslyckas så är det många andra förställningar som rasar av bara farten och besvikelsen blir då så mycket starkare. Det är som om LIF får klä skott för att människor förlorat tron på sina egna myter. Samtidigt som många också verkar känna en slags lättnad eller skadeglädje över att sagan tagit slut.

Falukuriren
Det som gör mig mest förvånad och direkt förbannad i allt detta är ändå lokalpressen i Dalarna. Jag går in och läser DD och FK (eller vad den nu heter) nästan varje dag. Inte av någon annan anledning än att jag läser det mesta som skrivs om LIF i alla möjliga forum och sammanhang. De flesta landsortstidningar runt om i Sverige är ändå bärare av någon form lokal känsla. Om inte annat så för de läsares skull som lever och verkar på orten eller i landskapet. Men på den här punkten är verkligen FK ett unikum bland skittidningar. Självklart måste även en lokaltidning förhålla sig kritisk till händelser som sker på den egna orten. Men man måste också kunna kräva att tidningen förhåller sig kritisk till de egna perspektiven och schablonerna. Tidningens sportredaktion förmår liksom inte ta sig ur den stereotyp man hamnat i när det gäller LIF. Det är riktigt tragiskt att beskåda. Till och med kvällspressen i Stockholm inger ju större vördnad. Låt mig bara ta tre små enkla exempel från de senaste dagarna som retat upp mig ordentligt.
http://www.dalarnastidningar.se/sport/i ... 197376.ece
1. I det första reportaget om LIF:s förslag om löneutbetalning till några spelare har tidningen en bild där porträtten av Åhman och Lundström finns på ena sidan och porträtten av Karlberg, Huokko och Hedlund på den andra. Åtskilda av en djup spricka. Mot en bakgrund av en massa sedlar. På vilken grund påstår tidningen att det råder en spricka mellan vd/sportchef och lagets kapten och vice kapten? Är det en riktig tolkning? Vad vi vet är att LIF:s ledning gett ett förslag till vissa spelare om ett alternativt upplägg för löneutbetalning. Tidningen väljer då att beskriva en förening i kris med en djup konflikt mellan spelare och ledning. Snacka om att välja sina perspektiv!
http://www.dalarnastidningar.se/sport/i ... 197309.ece
2. När tidningen berättar nyheten om att LIF skrivit kontrakt med Robert Petrovicky så ges några korta fakta om honom och Lundströms kommentarer på LIF:s hemsida citeras. Inget märkvärdigt med det. Men dess mer anmärkningsvärt är deras val av bild på Petrovicky. Det finns en uppsjö av tillgängliga bilder på honom. Men tidningen valde att skildra honom i en situation under en landskamp mot Finland där hans klubblad är på väg in under en motståndares visir. Ingen smickrande situation. Vad är det för bild man vill ge av Leksands senaste nyförvärv? Vad är det tidningen vill ha sagt? Är bilden på något sätt signifikant för Petrovicky som spelartyp? Eller är bilden mer ett uttryck för tidningens syn på utländska spelare från Östeuropa som kommer till Leksand? Just ett snyggt välkomnande av utländsk gästarbetare!
http://www.dalarnastidningar.se/sport/article197587.ece
3. Goth påstår i sin krönika att LIF har en blödande ekonomi. Det är ett mycket allvarligt påstående. Men han presenterar ingen rapport, inga resultat av grävande journalistik, inte en enda siffra, inga fakta alls. Han bara påstår det. Det är hans tolkning. Men en tolkning som säger så oändligt mycket mer om hans stereotypa perspektiv än om LIF. Det som skulle kunna tolkas som en tämligen naturlig situation, när LIF nu går in i det oerhört tuffa andra året i allsvenskan, det tolkar Goth som en speciell krissituation. Det som egentligen är vardagsverkligheten i en elitklubb, nämligen att tillgången på likvida medel fluktuerar över året, det tolkar Goth som illavarslande. Det som skulle kunna tolkas som ett ansvarsfullt beteende, nämligen att man nu under andra årets satsning vänder på alla stenar och ser över alla kostnader stora som små, det uppfattar Goth som anmärkningsvärt och konstigt. Han tvivlar på att LIF räcker till så väl ekonomiskt som sportsligt. Han vill så gärna vara den som kan stå med rak rygg om allt går åt helvete och kunna säga; ”det kunde man väl räkna ut, vad var det jag sa”. Om det beror på att han är besviken eller skadeglad det har jag ingen aning om. Han påstår till och med mot slutet av sin krönika att han inte vill måla fan på väggen. Och det vill han att jag ska tro på!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 18 maj, 2007 2:12 
Användarvisningsbild

Till att börja med så tycker jag att dina inlägg intressanta i vanlig ordning...

För övrigt gällande journalister så säger jag som min bror sagt många ggr.
Det måste vara världens lättaste arbete,man skriver vad man vill,rotar i andras elände,
vältrar sig i all skit,har totalt ogrundade teorier om vad som helst och i
slutändan kan dom ha så jävla fel utan att ens behöva be om ursäkt...
Jag blir så otroligt förbannad.

Godnatt..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 18 maj, 2007 8:30 

1, Alternativt upplägg för löneutbetalning? Tja, ett företag i god ekonomisk vigör behöver inga "alternativa upplägg" enligt mitt sätt att se. Bara att frågan ställs tyder på att ekonomin nog är ganska ansträngd.

2, Läser du inte in lite för mycket nu?

3, Du har helt rätt i att kassaflödet (pengar in/ut) varierar över året. Men likviditeten (reda pengar att dega räkningar för) ser framsynta företag till att ha kontroll över. Det kan inte komma som en överraskning att intäkterna sjunker drastiskt under offseason. Det kan inte heller vara en överraskning att löner och elräkningen ska betalas även under sommaren.

Summa: Vi sitter i skiten om vi inte går upp.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 18 maj, 2007 8:47 

Leksand Fanatics skrev:
1, Alternativt upplägg för löneutbetalning? Tja, ett företag i god ekonomisk vigör behöver inga "alternativa upplägg" enligt mitt sätt att se. Bara att frågan ställs tyder på att ekonomin nog är ganska ansträngd.

2, Läser du inte in lite för mycket nu?

3, Du har helt rätt i att kassaflödet (pengar in/ut) varierar över året. Men likviditeten (reda pengar att dega räkningar för) ser framsynta företag till att ha kontroll över. Det kan inte komma som en överraskning att intäkterna sjunker drastiskt under offseason. Det kan inte heller vara en överraskning att löner och elräkningen ska betalas även under sommaren.

Summa: Vi sitter i skiten om vi inte går upp.

1: Givetvis måste det ligga en ansträngd ekonomi bakom som gör att man vill minska lönerna temporärt, men för att blanda in punkt 3 på en gång: Det kanske är just framsynthet som gör att man ber om detta "lån" eftersom man ser att man kan få rejäla problem nästa sommar ifall vi inte går upp och då för att få en lite större budget att röra sig med vid spelarvärvningar under säsongen så ökar chansen att värva just den spetsspelare som kan vara tungan på vågen ifall vi ska gå upp eller inte.

2: Jag tror precis som dig att bilden inte har någonting med deras syn på Leksand, utan bara tog en bild som såg lite häftigare ut...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 18 maj, 2007 9:48 
Användarvisningsbild

Jag kan inte annat än hålla med på varje punkt med Jämtleksing. Jag varken bor i dalarna eller kommer från trakten, utan är en 100%:ig leksing född i Sthlm, men har påbrå från Dalarna. För att få inblick i hur det ser ut med mitt älskade Leksand brukar jag, som Jämtleksing, läsa DD och FK på nätet och jag har upptäkt att det skiljer sig VÄLDIGT mycket mellan dessa två tidningar vid rapportering av Leksands IF. DD ger oftast ne mycket mer nyanserad bild av hur det ser ut i klubben, med FK gör profit av att vältra sig i LIFs olycka. Det har t.om. jag märkt som utomståede onh inte har någon som helst inblick i vad dessa tidningar har för ståndpunkter och kopplingar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 18 maj, 2007 10:33 

Jag håller med Jämtleksing rakt av! Man kan anta olika perspektiv i sin analys. Självklart är det så att LIF som förening måste krympa om de ekonomiska ramarna krymper till följd av att vi spelar i as. Men om man sätter likhetstecken mellan detta och armageddon så tycker i alla fall jag att man är onyanserad. Visst är situationen ansträngd men man måste skilja mellan en förening i total kris och en förening som på ett klokt sätt anpassar sin ekonomi efter förutsättningarna! Att anpassa sig efter en tuff ekonomisk verklighet är inte detsamma som en förening i fritt fall!

Frågan som lyfts är ändå inte huruvida LIF har en ansträngd ekonomi eller inte utan hur LIF hanteras av media. Om man analyserar detta utifrån ett maktperspektiv blir genast Jämtleksingens inlägg mer hanterbart. Media brukar ju kallas för "den tredje statsmakten" och jag tror att alla är överens om att media faktiskt har makt och påverkar mäniskor. Jag vill inte gå in djupare och diskutera bakomliggande faktorer till varför media antar det ena och det andra perspektivet för det låter sig inte göras i ett forum. (Men jag tycker att Jämtens funderingar är vettiga!) Men låt oss kalla medias makt för en ideologisk makt, dvs media har möjlighet att påverka människors ideologier, människors inställning till olika saker eller deras åskådning av saker. Utifrån detta är det allvarligt att "hela sveriges lag" helt plötsligt blivit "sveriges krislag" eller "den enfaldige kusinen från landet". För så som man uppfattas och beskrivs av andra så tenderar man också att bli i någon mening.

1:
Citera:
– Vi har ett starkt stöd bland våra samarbetspartners och även om vårt kassaflöde är ojämnt, det här är ju en annorlunda bransch, så är ekonomin stabil,
(Åhman)

Varför är detta ointressant när artikeln sammanställs? Varför är bilden av ett lag i kris viktigare att framställa än att framställa vad som egentligen sägs?

2: Bildspråket är också ett språk... Håller med Jämten. Låt säga att det finns ett femtiotal bilder på Petrovicky varav kanske fem är mindre fördelaktiga så är det väl anmärkningsvärt att man väljer en av dessa?

3: Goths krönika är ett sammelsurium av antaganden och personliga värderingar. (Vilket är fullt normalt för en krönika).

Citera:
Vad som förvånar är att Leksands IF bara diskuterat en eventuell lönesänkning med Karlberg, Huokko och Hedlund. Spelare med Leksandshjärtan som Åman uttryckte det. Tydligen ett minus när pengarna tryter.
Varför ett minus? Skulle en förfrågan om något vara detsamma som ett krav? Och det kan ju tänkas att någon faktiskt skulle kunna känna stolthet över att låna ut pengar till klubben! Är det då ett minus? Om jag tillåter mig att fundera utifrån samma förutsättningar som Goth så kan det ju vara så att dessa spelare kan antas stanna i klubben länge och det är den faktorn som gjort att man frågat just dessa? Han skriver vidare om lönesättning i klubben som om LIF hade samma förutsättningar som t ex Stockholmslag. Kanske är det så att lönerna måste vara höga för att knyta spetsspelare till landsorten?

Om man nu kan välja mella perspektivet: "I LIF finns en stark klubbkänsla som föreningen kan luta sig mot i svåra tider" eller perspektivet "I LIF väljer man att utnyttja klubbkänsla för att utpressa lojala spelare i ett projekt som ändå är dömt att misslyckas" så väljer man den senare.

Nu är detta bara tre exempel som tolkas av mig och det finns säkert fler exempel och fler tolkningar. Var och en får väl göra sina egna tolkningar...

Att LIF framställs i negativ mening i media är enligt min mening numera mer regel än undantag. Jag vill knyta an till disskussionen om spelare med hjärta för klubben. som poppat upp här och var i olika sammanhang. Jag tror att många spelare som hade hjärta för LIF innan krisåren faktiskt inte kände igen sin förening efter att Masken varit sportchef ett par säsonger och då fanns det Leksand som deras hjärtan slog för inte längre kvar. På samma sätt kan krisåren (som egentligen inte är slut än, men som i alla fall hanteras på ett annorlunda sätt i dag) säkert upplevs som ett svek av många andra och påverka synen på och förväntningar på klubben idag. Faktum är att med den nya ledningen tog vi ett steg mot ett annat LIF och det är beklagligt om det är så att det som byggs upp i dag skall straffas för det som hände tidigare.

Känns lite skumt att dividera om detta här, men ett forum är väl platsen att diskutera saker på så...

Jag önskar att dalatidningarna ÄVEN kunde lyfta fram positiva bilder av LIF, men jag antar att de skriver det som folk vill läsa...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 18 maj, 2007 18:15 

Intressanta inlägg Jämtleksing och ni andra.
Media är som den är, idag handlar det mycket om att blåsa lite mer liv i nyheterna än verkligheten är. Och krönikörerna är ofta mer spekulativa än de andra journalisterna, de vill vara lite rockstjärnor. Ta tex bilden som hör till krönikan, den ger en känsla om att det skulle uppstått en spricka mellan klubben och spelarna. Jag kommer osökt att tänka på visan " än slank hon hit, än slank hon dit, än slank hon ner i .....", ni vet vilken visa jag tänker på. För han skriver ju samtidigt att de gör rätt i att få ner de stora spelarlönerna, i bästa Anrellstil helgarderar han sig.

Men en sak jag inte sett någon skriva om. Är just den aspekten, att man vill få med spelartruppen i de ekonomiska uppoffringarna. Då är ju dessa tre de första att prata med, de har inte skrivit nytt kontrakt i år och hör ju till kärntruppen. Jag menar att några personal har fått sluta, andra har fått acceptera lägre lön. Och då är det kanske inte så kontstigt att även spelarlöner kommer på tapeten, de tjänar ju trots allt ganska bra i allmännhet. Dessutom är det ju inte frågan om att inte fullfölja kontrakten, utan att skjuta upp delar av betalningen på framtiden. Om nu dessa tre spelare accepterar förfrågan, så ger ju detta positiva signaler in i klubben.
Att även de är villiga till uppoffringar, mer än på sportplanet. Det handlar om 5-10% av deras lön, och för föreningen det plus avgifter.

Att denna nyhet kommer fram, samtidigt som man tillkännager Petrovicky´s anslutning till truppen. Ser jag som att man vill visa på hur man tänker gå tillväga.

Klubben tycker jag sänder signaler om att man är inställd på att skapa det ekonomiska utrymme som behövs, för att kunna stärka upp truppen ytterligare med spets längre fram om/när så skulle behövas.
Utan att behöva hamna i fritt fall, om nu avancemanget inte skulle bli av. (En flygkapten vill ju inte få soppatorsk mitt över Atlanten).

En annan kan man ju ana. Det att man vill få folk i allmänhet att inse allvaret. Nu är ambitionen tydlig, man satsar på att gå upp i år. Se bara förstasidan på Leksandsif, samma budskap.

Nu önskar man på att alla vill vara med. Personal, Spelare, Ledare, sponsorer, sist men inte minst supporters. Alla skall vara med och hjälpa till på det sätt de kan.

De bästa sätten vi kan är ju självklart att gå på matcher, få med kompisar som är lite tveksamma. Köpa souvenirer. Lägga en slant på "drömliraren" , lösa medlemskap, mm.

Framför allt skapa stämningen, så att alla vill vara med och delta på resan mot säsongens mål. En välfylld arena är guld värd, i många avseenden. Och att få tillbaka den där känslan man hadde 04/05, kommer ni ihåg den?

*Det är aldrig försent att ge upp.

* Ge laget ditt stöd, gå på så många matcher DU kan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 18 maj, 2007 18:19 

Bara det faktum att vi sitter här och diskuterar ämnet är väl ett bevis på att medias makt är stor. Jag kan bara hålla med både Jämtleksing och Danoil i deras argumenterande, själv blev jag tvärförbannad över vinklingen i artikeln.
Jag tolkar det så att för att ha största möjliga handlingsfrihet och mesta möjliga pengar för att säkra ett "återtåg" till elitserien så vill man skaffa sig så stor kraft som möjligt. Då tycker jag att det är ganska naturligt att vända sig till de som man absolut förväntar sig kommer med till eliten för att fråga om de är villiga att hjälpa till. De löper ju ingen som helst risk utan kan bli odödliga på kuppen. Jag kan bara påminna om att Janne H faktiskt köpte ut sig från SSK och i mina ögon redan är en hjälte.
Sedan tycker jag att det är starkt att stå för sin idè och inte försöka bluffa sig ur det. Hur det än låter kan jag bara säga att ledningen har mitt förtroende och kommer att lösa det här på ett bra sätt. Det enda som hänt för mig är att jag läser inte lokaltidningarna lika glatt längre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 19 maj, 2007 9:41 

Intressant disskussion och jag håller med i stort det som tidigare skrivits.
När det gäller Falukuriren och Goth tycker jag man kan kräva mer av en journalist eller krönikör, speciellt i lokal media. Den första fråga jag ställer mig är hur och varför "lånehistorien" hamnade i media. Det känns som att den bara är en del av sanningen. Kanske LIF har föreslagit just dessa tre ändrade utbetalningsperioder, givetvis med någon form av garanti.
Jag tror detta är en petitess därför att den sämre likviden i klubben kan inte komma plötsligt. Det är nåt mer som ligger bakom.

När vi ramlade ur elitserien försäkrade klubben oss att vi klarar två år i allsvenskan. Man satsade inte allt på ett kort den första säsongen då man prioriterade att bygga grunden till en stomme men hoppades att klubben skulle ta sig till elitserien ändå. Riktigt tänkt och så blev det förutom avacemanget.
I år bygger man vidare på samma filosofi, men man lägger mer pengar på "spets" för att lyckas i "sista chansen".
Så långt har LIF följt sin plan och jag tycker det ser riktigt bra ut.

Men det här plötsliga likviditetsbekymret oroar mig. Att omdisponera en del av tre spelares löner kan inte förändra någonting. Behöver klubben snabbt låna ett par miljoner på kort tid ser jag flera och rimligare lösningar.
Som sagt, det är något som inte stämmer och jag tror inte vi vet allt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 19 maj, 2007 11:38 

catami skrev:
Men det här plötsliga likviditetsbekymret oroar mig. Att omdisponera en del av tre spelares löner kan inte förändra någonting. Behöver klubben snabbt låna ett par miljoner på kort tid ser jag flera och rimligare lösningar.
Som sagt, det är något som inte stämmer och jag tror inte vi vet allt.

Men jag tror inte vi behöver vara överdrivet oroliga ännu. Det handlar ju om rätt liten del av lönerna trots allt. Fast det talar ju sitt tydliga språk, resurserna är inte outtömliga. Och så här års, har man ju inte direkt några inkomster. Inga publikintäkter, liten souvenirförsäljning mm.

*Det är aldrig försent att ge upp.

* Ge laget ditt stöd, gå på så många matcher DU kan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 19 maj, 2007 17:06 

Micke66 skrev:
Men jag tror inte vi behöver vara överdrivet oroliga ännu. Det handlar ju om rätt liten del av lönerna trots allt. Fast det talar ju sitt tydliga språk, resurserna är inte outtömliga. Och så här års, har man ju inte direkt några inkomster. Inga publikintäkter, liten souvenirförsäljning mm.

Precis och det kunde ju varit värre. Man är ju ändå glad att pengarna ligger inlåsta i Sveriges vackraste arena istället för i tex Obol.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 22 maj, 2007 9:51 

Sthlm-Lex skrev
Citera:
http://www.dalademokraten.se/service/ddtv/?dep=webb-tv&ID=104

Kolla inte det här.... Som om inte abstinensen var stor innan!!?!
Kan inte vänta till serien drar igång...

Det verkar som om harmonin i lagen är på topp, vilket måste vara en grym förutsättning till att det här kan bli en mycket bra säsong...

Ville bara tillägga att DD generellt har en något objektivare (och positivare!)rapportering kring LIF, i mitt tycke. (Om man nu skall försöka att vara lite nyanserad i sin kritik själv...)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 22 maj, 2007 18:03 

Danoil skrev:
Sthlm-Lex skrev
Citera:
http://www.dalademokraten.se/service/ddtv/?dep=webb-tv&ID=104

Kolla inte det här.... Som om inte abstinensen var stor innan!!?!
Kan inte vänta till serien drar igång...

Det verkar som om harmonin i lagen är på topp, vilket måste vara en grym förutsättning till att det här kan bli en mycket bra säsong...

Ville bara tillägga att DD generellt har en något objektivare (och positivare!)rapportering kring LIF, i mitt tycke. (Om man nu skall försöka att vara lite nyanserad i sin kritik själv...)

Jag har precis samma uppfattning. Fram till i år har det varit Falukuriren som gällt om man ville läsa något nytt om LIF i media men sedan ett antal månader tillbaka är det DD som gäller. De är "först på pucken" väldigt ofta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 aug, 2007 2:46 

jag kanske är en schablon av Leksand......Noret har alltid varit centralorten för mig....när jag trog min familj tillbaka till Dalarna så var Noret den självklara höjdpunkten.....med släktinslag från Sågmyra och kampsånger från trattattlandkapen så hoppas jag att jag kan bekämpa nån stockholms ellw
er Nyköpingsklack under hösten vintern......

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 aug, 2007 3:06 

Vi vill ha en WILD THING UNDER DEN HÄr SESONGEN MED.....Vi är lika vilda som laget under sesongen....

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3510 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 234  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]