[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 2167: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 2167: Array to string conversion
Leksand Superstars • Visa tråd - LIF i media

Leksand Superstars

Officiellt forum för Leksand Superstars
Aktuellt datum och tid: fre 28 jan, 2022 13:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3510 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221 ... 234  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: LIF i media
InläggPostat: fre 24 jul, 2020 16:56 
Användarvisningsbild

Någon vänlig själ som kan dela artikeln? :))
https://t.co/YIym6rL4Nc

InläggPostat: lör 25 jul, 2020 8:38 
Användarvisningsbild

Efter f y r a hjärnskakningar – LIF-backen om vägen tillbaka: "Vill ha helt grönt ljus"

Artikel 8 av 8
Timeout-intervjun
Visa alla artiklar
De senaste säsongerna har blivit hackiga på grund av skador och under fjolåret fick han inte spelet att stämma, varken i SHL eller i Hockeyallsvenskan.
Trots det är Calle Själin optimistisk och ser motgångarna som lärdomar snarare än hinder i sin framtida karriär.
I artikelserien "Timeout-intervjun" möter Sporten Leksandsbacken i ett samtal om prestation, framtidsdrömmar och vikten att skynda långsamt efter hjärnskakningar.
ANNONS

Vi träffas över en kopp kaffe på ett café vid Stortorget i Östersund, uppväxtstaden där Calle Själin tillbringar några veckor innan det är dags för Leksands spelare att samlas och dra igång försäsongen. Storebror Pontus spelar till vardags i Luleå och om allt går som planerat möts de två som motståndare på isen till hösten. Sedan 2017 har Calle, född 1999, tillhört Leksand dit han kom från sin moderklubb Östersunds IK.

– Östersund betyder jättemycket för mig. Det var här jag växte upp och det är ÖIK som fostrat mig som spelare under alla år som ungdom. De har stor del i den spelare jag blivit idag. Sedan tycker jag det är skönt att komma hem igen och har bra relation med alla som bor här, ÖIK:s tränare och sådär så det händer att man är på hallen och tränar ibland och det är här min familj bor, säger Calle.

Sedan säsongen avbröts i mars på grund av coronapandemin blev det ett kortare uppehåll innan han tog upp träningen med Leksand igen efter en säsong där Själin varit utlånad till allsvenska Västerås från mitten av december.

Calle Själin är uppvuxen och hockeyfostrad i Östersund och tackar ÖIK för att han blivit den hockeyspelare han är idag.
Calle Själin är uppvuxen och hockeyfostrad i Östersund och tackar ÖIK för att han blivit den hockeyspelare han är idag.
Bild: Per Frost
– Jag har varit skadad väldigt mycket och fått hackiga säsonger, så jag kände att om jag nu är hel vill jag väl få spela också. Som situationen var i Leksand med många backar kände jag att jag inte skulle få den speltid jag behövde. Vi kikade runt lite, både Tjomme (Thomas Johansson, General Manager i Leksand reds. anm.) och min agent, alla parter kände att jag behövde få spela. Så hörde Västerås av sig och ville ha dit mig och då sa vi på en gång att ”vi kör på det här!”, berättar Calle.

– Det är speciellt att komma in i ett nytt lag mitt i en säsong, men jag trivdes jättebra i gruppen. Sen är jag inte riktigt nöjd med min prestation där. Jag hade höga förväntningar på mig och de hade också förväntningar på mig men jag tyckte inte jag fick spelet att stämma riktigt.

Det är väl människor utifrån som tror jag inte fixar det nu heller, men det är att upp till mig själv att bevisa att jag håller den här nivån
Vad var det som inte fungerade?

– Framförallt var det kanske mina egna tankar om mig själv. Jag hade kanske satt upp höga mål för mig själv som kanske satte käppar i hjulet, så jag har väl inget att skylla på förutom mig själv.

–Jag tror ändå det var nyttigt att få en säsong där det inte går så bra heller och kunna lära sig av det. Om man tänker på tidigare säsonger: när jag väl har kunnat spela har det gått väldigt bra, sen nu när jag varit hel och fått spela kom en motgång. Jag tror det kan vara nyttigt att få känna på hur det känns och ta lärdom av det framöver.

Calle Själin i Västeråströjan i vinter.
Calle Själin i Västeråströjan i vinter.
Bild: Rickard Pettersson
Hur jobbar du med den mentala biten annars?

– Jag kommer ju från en hockeyfamilj med brorsan och pappa så jag har väl pratat mycket med dem och även pratat med Tjomme mycket hur man kan tänka och så. Går det bra tänker man inte så mycket, men när det går sämre tänker man väldigt mycket och då blir det ofta fel, så det är väl där någonstans, jag tror det handlar mycket om det mentala också.

De senaste säsongerna i Leksand har alltså inneburit bra resultat när spelet väl fungerat men hackigare som helhet på grund av olika skador.

Jag har varit väldigt noga med mina skador, speciellt med huvudet
– Nu tycker jag att det känns bra i kroppen och känslan är också att jag blivit starkare och också gått upp något kilo i vikt så det är väl det positiva med förra året, att jag fick vara skadefri hela året och vara tillgänglig för spel, och det känner jag har gett resultat nu på sommaren också när jag börjat träna igen, att det händer saker i kroppen, säger han.

När du kom till Leksand sågs du som väldigt ung och lovande, hur är det att försöka ta en plats i laget nu igen?

– Det är många som trodde man inte skulle fixa det den gången och det är väl människor utifrån som tror jag inte fixar det nu heller, men det är att upp till mig själv att bevisa att jag håller den här nivån.

Den motiga säsongen i allsvenskan tar Calle med sig som något positivt. Under våren har han fått anledning att fokusera på den mentala biten, något han inte haft anledning att göra de perioder när spelet bara fungerat som han velat.
Den motiga säsongen i allsvenskan tar Calle med sig som något positivt. Under våren har han fått anledning att fokusera på den mentala biten, något han inte haft anledning att göra de perioder när spelet bara fungerat som han velat.
Bild: Per Frost
Vilken nivå vill du vara på?

– Man vill ju spela så högt upp som möjligt, så nu i SHL gäller det att ta chansen att visa att man vill vara med där och tävla mot dom som är bäst i Sverige, det är absolut där jag vill vara. Det gäller att visa upp sig den här säsongen och sen får man väl se vad som händer, jag tar bara ett år i taget, så nu är jag här och fokuserar bara på den här säsongen.

Calle har under sin karriär fått lära sig att ha mycket tålamod, framförallt när det kommit till skador.

Klart man varit sugen på att komma tillbaka och gå på men då får man tänka en extra gång
– Jag har haft fyra hjärnskakningar och något brutet nyckelben, skador man inte kan göra så mycket åt. Det tar lång tid att återhämta sig från och då blir det lite segt och tråkigt. Samtidigt har jag kämpat på och det har gått bra när jag kommit tillbaka. Många säger att jag varit skadad mycket, men jag vill inte skylla bort något på det. Skador kommer och jag har väl haft lite flera på kort tid än andra, säger han.

– Jag har varit väldigt noga med mina skador, speciellt med huvudet. Man vet vad som kan hända när man stressar tillbaka efter en hjärnskakning.

Läs även: Förre Brynässpelarens tunga besked efter hjärnskakningarna – avslutar elitkarriären: "Alldeles för stor risk"

Foto: Daniel Eriksson / BILDBYRÅN Calle Själin hoppas på mer speltid i Leksand och SHL kommande säsong
Foto: Daniel Eriksson / BILDBYRÅN Calle Själin hoppas på mer speltid i Leksand och SHL kommande säsong
Det har ju varit mycket prat om just hjärnskakningar de senaste åren, hur resonerar du kring det?

– Jag tror det fokuset som varit på de frågorna har varit viktigt. Det finns ju de som fått lägga av på grund av hjärnskakningar, att de inte återhämtat sig. Får man en hjärnskakning ska man ta det allvarligt och vara jäkligt noga med vad man gör och behandlar det, att man inte stressar tillbaka, för det kan sitta i länge. Det kan sitta i hela livet, så det har man fått höra. Klart man varit sugen på att komma tillbaka och gå på men då får man tänka en extra gång: “Är det värt det? Om jag går på nu kanske det blir ännu värre”. Man vill ha helt grönt ljus innan man går på igen.

Det är ett år kvar på New York Rangers rättigheter och det är helt klart min dröm
Att sia om framtiden är inte något Calle vill göra allt för mycket under vår intervju. Han fokuserar hellre på nuet och hoppas få speltid i Leksand när nästa säsong drar igång. En dröm avslöjar han dock, att som det flesta unga spelare hoppas han få chansen i Nordamerika, och han draftades av New York Rangers 2017.

Höjdpunkt. Calle Själin jublar ikapp med Filip Johansson efter kvalsegern mot Mora och SHL-avancemanget 2019.
Höjdpunkt. Calle Själin jublar ikapp med Filip Johansson efter kvalsegern mot Mora och SHL-avancemanget 2019.
Bild: Lars Dafgård
– Det är ett år kvar på New York Rangers rättigheter och det är helt klart min dröm att få åka över och spela i NHL, men just nu handlar det om att ta en plats i Leksand och få spela där.

Den närmsta framtiden handlar om att dra igång träningen tillsammans med laget igen efter ytterligare en vecka hemma i Östersund.

– Vi samlas snart i Leksand och går på is där i början på augusti, så nu tränar jag på här i Östersund fram till dess. Filip Johansson som gått från Leksand till Frölunda är här också så vi tränar tillsammans. Jag har några polare här som jag tränar tillsammans med också och ska träna på is med ÖIK:s målvaktstränare och skjuta lite, så det är bra, avslutar Calle Själin.

Calle Själin draftades av New York Rangers 2017. Foto: AP
Calle Själin draftades av New York Rangers 2017. Foto: AP
ANNONS

Per Frost
010-709 70 00
per.frost@mittmedia.se

Attack the fuckin puck!
Skate, skate, skate!

InläggPostat: ons 29 jul, 2020 20:01 
Användarvisningsbild

Visa alla artiklar
Här återsamlas Leksands IF – med tester som sticker ut.
– Man måste var under minuten för att få gå på is, säger en av LIF:s fystränare Tommy Fredriksson.
ANNONS

Bild: Oskar Juan Pablo Danielson Frost
Utanför entrén till Tegera Arena brukar det, när det är vinter och allt är som vanligt, trängas mycket folk. Under onsdagsförmiddagen syntes bara spelarna i Leksands IF som precis dragit i gång sin gemensamma försäsongsträning, och Sporten var på plats.

– Det är spännande och det är kul när man ser framsteg, säger Jesper Gillerås, en av LIF:s fystränare.

Spelarna gjorde ett antal tester för att se hur man ligger till inför säsongen.

Marcus Karlberg testade spänsten.
Marcus Karlberg testade spänsten.
Försäsongen har varit speciell för alla lag, på grund av coronapandemin, och Leksands IF är inget undantag. Spelarna har fått träna mycket på egen hand, vilket de har skött bra, enligt fystränarna. Just spänsten är något som man fokuserar på i år.

– I den egna perioden har det varit mycket explosivt och det ser bra ut, bra resultat här och framförallt många personliga rekord, säger Gillerås.

Sparbanksfoajén hade förvandlats till en idrottshall, med olika stationer där olika övningar skulle göras. Spelarna hoppade jämfota upp i luften och gjorde grodhopp. Allt för att se hur man skött sommarträningen på egen hand.

Oskar Lang kollar hur högt han hoppat.
Oskar Lang kollar hur högt han hoppat.
Jesper Gillerås ansvarade för en av stationerna, tillsammans med en surfplatta. Övningen gick ut på att hoppa så högt man kunde från stillastående. Han förklarar:

– Man hoppar på en matta och ipaden visar hur högt man hoppat. Den mäter tiden i luften och så räknar den ut hur högt man hoppar.

Sedan var det dags för löpning utanför entrén. Något som liknade det klassiska beep-testet, men ändå inte. Fystränaren Tommy Fredriksson blåste i sin visselpipa var tionde sekund.

De vill de gärna krama varandra, men det får de inte
– Just detta test är nytt för oss, det var Björn (Hellkvist, Leksands nye tränare) som hade det med sig. Man ska klara en viss tid för att gå gå på is, säger han.

Testet går ut på att löpa 50 meter, sex gånger, alltså 300 meter totalt.

– Det är lätt för samtliga, så det är inga problem, de gjorde det med bravur. Man måste var under minuten för att få gå på is har Björn sagt, det är hans kriterium, säger Tommy Fredriksson.

Leksands nye tränare Björn Hellkvist var på plats under fystesterna.
Leksands nye tränare Björn Hellkvist var på plats under fystesterna.
LIF har Corona-anpassat sin träning. På lägret på Idre Fjäll bodde man färre personer, i mindre stugor och på gymmet är man i grupper på tio personer.

När man tränar utomhus kör hela gruppen tillsammans men försöker att hålla avstånden. Ibland händer det emellertid att spelarna glömmer bort sig.

– Det är det klassiska, att det har varit ifrån varandra i några veckor, och det är kul att träffa varandra igen. De vill de gärna krama varandra, men det får de inte, säger Tommy Fredriksson och skrattar.

André Hult, Sebastian Wännström, Lucas Nordsäter och August Berg pressar sig genom Björn Hellvkists nya test.
André Hult, Sebastian Wännström, Lucas Nordsäter och August Berg pressar sig genom Björn Hellvkists nya test.
Fystränarna Tommy Fredriksson och Jesper Gillerås hoppas att spelarnas försäsong ska bära frukt i vinter.

– Jag tror att de tester vi gjort och de förbättringar vi fått passar den hockey vi kommer att spela. Det är ju en snabbare hockey vi vill spela, där kommer explosiviteten in, säger Fredriksson.

Tommy Fredriksson klockade av LIF-spelarna.
Tommy Fredriksson klockade av LIF-spelarna.
Han fortsätter:

– Samtidigt vill vi ha en bra grunduthållighet. Hockey är en mellanmjölk-sport, vi är inte i topp i något fysiskt men det gäller att ha en bra jämn nivå. Det känns bra den hockey som Björn och ledarteamet vill spela,den är vi förberedda för, säger han.

Oskar Juan Pablo Danielson Frost
oskarjuanpablo.danielsonfrost@mittmedia.se

Attack the fuckin puck!
Skate, skate, skate!

InläggPostat: ons 29 jul, 2020 22:58 
Användarvisningsbild

Edit: trams borttaget.

InläggPostat: tor 30 jul, 2020 15:35 

Tack för detta klas!

*Det är aldrig försent att ge upp.

* Ge laget ditt stöd, gå på så många matcher DU kan.

InläggPostat: tor 30 jul, 2020 17:12 

prewe skrev:
En ny doja?

InläggPostat: tor 30 jul, 2020 17:40 
Användarvisningsbild

Stjärnan skrev:
prewe skrev:
En ny doja?

Haha nja, det var mer en kommentar angående längden på artikelförfattarens namn, vilket i efterhand inte kändes jätterelevant.

InläggPostat: tor 30 jul, 2020 19:26 

prewe skrev:
Stjärnan skrev:
prewe skrev:
En ny doja?

Haha nja, det var mer en kommentar angående längden på artikelförfattarens namn, vilket i efterhand inte kändes jätterelevant.

Det var ju mer än lovligt relevant.
Har tänkt hela dagen på ett passande artistnamn och just nu lutar det nog åt Olof.

Karma är guds sätt att förbli anonym
-Gösen aka Walleye

InläggPostat: fre 31 jul, 2020 9:32 
Användarvisningsbild

prewe skrev:

Vad vore livet utan en lagom dos trams? 8)

Attack the fuckin puck!
Skate, skate, skate!

InläggPostat: fre 31 jul, 2020 12:33 
Användarvisningsbild

Gösen skrev:
prewe skrev:
Stjärnan skrev:
En ny doja?

Det var ju mer än lovligt relevant.
Har tänkt hela dagen på ett passande artistnamn och just nu lutar det nog åt Olof.

"Det du håller på med är trams" https://youtu.be/a30ysyyuGLE?t=34

Men okej - när vi ändå håller på - föreslår jag artistnamn Carl.

InläggPostat: fre 31 jul, 2020 12:35 

klas skrev:
prewe skrev:

Du kan bli hutvisad! :

https://www.youtube.com/watch?v=a30ysyyuGLE

Edit: Den där jädrans Sniper... :oops: :mrgreen:

InläggPostat: fre 31 jul, 2020 12:45 
Användarvisningsbild

CMB skrev:
klas skrev:
prewe skrev:

Du kan bli hutvisad! :

https://www.youtube.com/watch?v=a30ysyyuGLE

Edit: Den där jädrans Sniper... :oops: :mrgreen:

En hundradel före? :wink: https://sverigesradio.se/artikel/4609705

InläggPostat: fre 31 jul, 2020 12:52 

Sniper skrev:

Kanske lite mer marginal än det berömda håret men det var på skägget i alla fall... 8)

InläggPostat: fre 31 jul, 2020 18:35 
Användarvisningsbild

Sniper skrev:
Fredagskvällens kulturgärning (någon hade sparat ner intervjun :wink:):

Citera:
Björn Hellkvist är tillbaka i SHL – som ny huvudtränare i Leksand. 43-åringen är näste profil vi ska lära känna bättre med hjälp av 20 frågor. Här berättar han om varför han inte sover i husvagn, mötet med Victor Hedman och sitt grillintesse. "Jag hävdar att jag är en av grillboomens fäder. Jag har varit med och satt standarden", säger Hellkvist.

1. Vad ser du mest framemot i sommar?

– Grillen. Jag är lite smått manisk, som de flesta män kanske.

2. Är du som ”Fredde” i Solsidan när det kommer till grillning?

– Ja, det skulle jag nästan säga. Det är rimligt att säga. Igenkänningshumor.

3. Husvagn eller hotell?

– Definitivt hotell.

4. Det låter på dig som att husvagn inte är något för dig?

– Jag campade med mina föräldrar när jag var liten. Det har satt spår för livet.

5. På vilket sätt då?

– Det är blött, trångt och livat. Barnen kivas och föräldrarna kivas. Nej, då är det bättre med ett bra hotell och god mat.

6. Nu när det inte är säsong. Vad tar du dig tid för då som du kanske måste prioritera bort under säsong?

– Det är väl familjen. Jättelätt svar på den frågan. Det är den stora nackdelen med att hålla på med ishockey på den här nivån, att man prioriterar bort familjen. Ibland undrar man om man bör göra det. Att man gör det får kanske vara svar nog att det är rätt. Men jag vet inte.

7. Har du blivit starstruck någon gång?

– Ja, faktiskt. När Victor Hedman stod med handduk runt midjan och frågade mig hur han skulle göra på isen. Jag tittade upp på honom och han var jättestor. Verkligen gigantisk. Världens snällaste kille, men skulle han vilja äta upp mig skulle han göra det. Jag tänkte: ”Varför ska du fråga mig om tips?” Han är jäkla bra. Fy fan vad bra han är.

8. Vad var det för sammanhang där han stod i handduk bredvid dig?

– Han hade tränat och jag satt och knappade på datorn, och då stod han där med sin rutmage. Då blev jag faktiskt starstruck. En annan gång var när Mikkey Dee (trummis) var med på isen en gång i Malmö. Då var jag också starstruck.

9. Vilken är din bästa hockeyupplevelse?

– Det är en jättesvår fråga, för det finns så många olika. Det kan vara allt från en individuell karriär som tänds till en vändning eller att någon kommer tillbaka från en skada eller något som vi har gjort som lag. När vi gick upp med Rögle 2012 kan jag nämna. Det var något speciellt i den gruppen.

10. När den säsongen kommer på tal, är det något speciellt minne som dyker upp?

– Det var så himla struligt med mig själv, där jag hade mycket problem med min sjukdom (Parkinson). Det var sådana ytterligheter.

Säsongen 2015/16 tränade Björn Hellkvist Malmö. Efter att de två senaste säsongerna ha tränat Modo är han nu tillbaka i SHL – som huvudtränare i Leksand. FOTO: Bildbyrån.

11. Vem var du i skolan?

– Trötter. Det var inte så att lärarna blev förbannade på mig, men det var nog ingen dröm att undervisa mig. Jag var ganska malplacerad där.

13. Vilket är ditt bästa barndomsminne?

– Svårt. Men det måste vara någonstans i skogen utanför Värnamo där vi byggde kojor. Det är fina minnen.

14. Vem är din favoritidrottare (ej hockeyspelare)?

– Egentligen finns det bara en och det är Michael Jordan. Hans förmåga att vara tungan på vågen i en lagsport. Ska vi ta en individuell idrottare är det antingen Mike Tyson eller Muhammad Ali. Men i en lagsport är det Jordan. När jag växte upp spelade jag lite basket och då var jag ett stort fan av honom.

15. Höll du på med några andra sporter?

– Jag var en fruktansvärt dålig fotbollsspelare. Jag tog mitt förnuft till fånga och insåg att fötter och bollar inte är något för mig. Man ska helst involvera händerna. Så jag slutade med fotboll. Jag tillhörde de här som fick springa upp och ned längs kanten. När motståndarnas backar hade bollen skulle jag springa allt vad jag kunde mot dem och när det slogs en långboll skulle jag springa.

16. Hur händig är du på en skala ett till fem?

– Det beror på. Jag kan vara en etta och jag kan nog vara en fyra. När jag inte vill göra något gör jag det inte. När jag väl bestämmer mig får jag det gjort, även om det blir lite skavanker. Jag är dålig på att följa en ritning. Jag bygger nya Ikeamöbler. Det blir helt unika grejer. Då kan jag hävda att det är en designmöbel. Det blir alltid någon bit fel och att det då blir någon avgörande skillnad.

17. Vilka hushållssysslor tycker du är roligast?

– Jag vet inte. Grilla, om det är en hushållssyssla? Haha. Det är ingen hushållssyssla, det är en rättighet.

18. Har du alltid gillat att grilla eller är det ett intresse som kommit den senaste tiden?

– Det har jag nog alltid gillat, även innan grillboomen. Jag hävdar att jag är en av grillboomens fäder. Jag har varit med och satt standarden.

19. Vilken är din favoritplats?

– Det är nog vid sidlinjen, då mina barn (13 och 10 år gamla) spelar fotboll.

20. Har dina barn bättre fötter än dig?

– Mycket. Eftersom jag har två vänsterfötter var jag lite orolig att de skulle få två högerfötter. De verkar ha fått en av varje. De kan både springa rakt fram och i cirklar. Deras mamma var duktig i fotboll och spelade i allsvenskan. Jag hade tur att de fick generna därifrån.

Den kom ju upp för att stanna till slut, tramsartikeln som bara till en bråkdel handlade om hockey https://www.shl.se/artikel/sa71akbuk-40 ... mens-fader. Dock fortfarande inte korrekturläst och rättad (det fick jag göra). "Mansik" låter inte som något man är [manisk] utan mer som något man lägger PÅ grillen. En fisk för män - ungefär som gös.

Dagens produkt: Leksand grillvante (i 100 % bomull från Klippan Yllefabrik, designad av Edholm Ullenius] https://royaldesign.se/leksand-grillvante#/133235

Bild

InläggPostat: fre 31 jul, 2020 21:17 

Bomull av Ull i fejkat Jobstryck.
Tacka vet jag Pillesnas i vas.
https://heidiandersson.com/2016/03/11/pillesnas-i-vas/

Karma är guds sätt att förbli anonym
-Gösen aka Walleye

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3510 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221 ... 234  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]