Leksand Superstars

Officiellt forum för Leksand Superstars
Aktuellt datum och tid: sön 20 sep, 2020 22:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3311 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: LIF i media
InläggPostat: sön 05 jul, 2020 21:01 
Användarvisningsbild

Mats_ume skrev:
Micke66 skrev:
Är det någon som vill klistra in expressens sommar analys Leksand?

Ja, någon som kan dela med sig?

Citera:
Läget i truppen just nu

Två målvakter, åtta backar och 13 forwards på pappret, eftersom det redan nu är klart att Marcus Karlberg lånas ut. Skulle kunna dra igång säsongen med det här gänget, framför allt backsidan känns helt färdig att dra igång allting med. Men räkna med att det kommer landa in ett nyförvärv till på forwardssidan innan vi drar igång. 13 spelare gör laget känsligt för skador och det är av den anledningen som det kommer att dyka upp ytterligare en forward. Minst.

Sportsliga styret

Thomas Johansson har styrelsens förtroende att leda det sportsliga. Det var av den anledningen som han rekryterades för snart två år sedan. Leksands problem under flera år har varit en styrelse som lagt sig i det sportsliga, utan att sitta på kompetensen. ”Tjomme” går väldigt mycket efter underliggande statistik, och av den anledningen var en viktig rekrytering för honom att plocka in Petter Carnbro som har ett finger med i värvningarna och förlängningarna som Leksand gör när man bygger truppen. På sikt kommer givetvis Björn Hellkvist också att ha mycket med lagbygget att göra.

Tränare

Det har varit rörigt med tränare i Leksand de senaste åren. Det är inte ofta det går en säsong utan att en tränare sparkas. Leif Carlsson, blev Roger Melin, som blev Ulf Samuelsson, som under våren blev Björn Hellkvist. Efter en flera veckor lång process med Modos kontraktsbundna tränare så skrev han till slut på för tre år med Leksand. Det är den viktigaste förstärkningen man gör inför säsongen och det är viktigt att man nu ger Hellkvist tid att sätta en ny kultur av träning och etik i föreningen. Det kommer inte ske över en natt.

Hellkvist kommer ha assisterande tränare som han aldrig jobbat med tidigare i form av Fredrik Hallberg som varit vid Håkan Åhlunds sida i både Pantern och Oskarshamn, och sägs ha varit hjärnan i spelsystemet. Som tredjelänk tar tidigare sportchef Mikael Karlberg klivet upp från att ha varit J20-tränare senast. Han har varit i klubben lång tid både som spelare och i en hel del olika ledarroller.

Målvakter

Janne Juvonen och Axel Brage är ett intakt målvaktspar, åtminstone på kontrakt. Men spelar verkligen Juvonen i Leksand i vinter? Det är en ständig fråga. Hans senaste säsong var mycket upp och ner och röster finns inom föreningen att man ska hitta ett annat alternativ. Det är också mycket som har pekat på det, men än så länge finns han fortfarande på kontrakt. Det är dock ingen som kommer bli förvånad om han får sparken och att man istället tar in annan målvakt. Axel Brage har varit med sedan HockeyAllsvenskan och förlängde sitt kontrakt under våren. En stabil backup, som kan kliva in och spela ett antal matcher på raken också. Har en ganska hög högstanivå.

Backar

Matt Caito är enda nyförvärvet in, om man inte räknar kvalhjälten August Berg som ett nyförvärv också, då han återvänder efter en utlåning till Södertälje. Caito var finska ligans främsta offensiva back den senaste säsongen och Leksand har scoutat honom på plats i Finland. Här har man verkligen gjort jobbet. Blir det en fullträff? Det går inte att komma i från att veteranerna Johan Fransson, 35 (Som har tre år kvar på kontraktet) och Jonas Ahnelöv, 32, kommer behöva dra ett tungt lass. En annan spelare som lär matchas ordentligt är Daniel Gunnarsson, som förlängde sitt kontrakt i mars. Han hade en ganska bra comeback i högsta serien.

Bland doldisarna finns Mattias Göransson och Lucas Nordsäter. Båda två lär hamna en bit längre ner i laget, men kommer bli betydelsefulla. Sedan har vi de yngre spelarna. Calle Själin och August Berg har varit utlånade och ska kanske få sina genombrott på SHL-nivå nu. Alexander Lundqvist ingår också i truppen, men börjar som en ganska given åtta i backbesättningen.

Centrar

Marek Hrivik kollade runt bland flera klubbar i SHL, och ville till en större stad. Men när han summerade allt, och Leksand gav ett generöst bud för att få behålla klasspelaren från Slovakien så bestämde han sig för att skriva på ett nytt kontrakt, trots allt. Han blir en ganska given förstacenter i det här laget. Sedan kommer det handla om Patrik Zackrisson och Otto Paajanen. Finländaren har en stark tid bakom sig hemma i Liiga och blev utsedd till slutspelets MVP så sent som 2019. Han är dock ingen poängmaskin, utan mer en väldigt pålitlig tvåvägscenter, som givetvis kommer göra en del poäng också. Patrik Zackrissons comeback i svensk hockey var inte så sensationell, men räkna med en revanschsugen ”Zacke” som med tre år kvar på kontraktet väll visa att han duger mer än väl. Som utgångspunkt är han lagets andracenter, men skulle man värva en center, så lär det blir han som hamnar på kanten.

Jon Knuts är en trotjänare som har en ganska gjuten plats som lagets fjärdecenter. Knuts går i alla väder och spelar med stor passion för skölden på bröstet. Notera att även Nils Åman och Andrée Hult finns med som centeralternativ.

Forwards

På förhand får man se Oskar Lang och Mattias Ritola som stjärnor. Lang hade en grymt bra avslutning på serien och trots att det känns som att han varit med riktigt länge är han faktiskt bara 23 år. Hans 20 poäng kan mycket väl bli 30-35 poäng i vinter. Ritola har däremot varit med länge och veteranen går in på femte raka säsongen i klubben under denna sejour. Poängskörden var starkare förr och går det att kräma ur ytterligare ur honom? Det vore onekligen bra för Leksand. Sebastian Wännström är en spelare som ska kunna göra många mål och han kan man nog räkna med spelar högt i laget. Annars är det rätt många ytterforwards som man kan tänka sig en bit ner i laget. Därför är det också mycket troligt att man letar en forward eller en center för spel högt i laget. Hittar man en forward är det bra, men skulle det vara en center får man göra om exempelvis Patrik Zackrisson till vinge.

Från egna leden

Nils Åman vräkte in poäng i superelit och avslutade rätt starkt i A-laget. Men det är 18-årige Emil Heineman som spås den bästa framtiden. Han förväntas gå i första eller andrarundan av NHL-draften under årets draft och det är en spelare som mycket väl kan komma att slå igenom på allvar den här säsongen. Han fick känna på elva SHL-matcher senaste vintern. Nu ska det kunna bli mer, och lite mer poängutdelning. Blir otroligt spännande att följa!

Kanske är det tidigt, men 03:an Isak Rosén har redan varit dominant på superelit-nivå, har gjort sin SHL-debut och kan säkerligen få fler SHL-chanser i vintern.

Ekonomiska möjligheterna för sporten

Utsikterna är goda. Klubben är på övre halvan av lagen i SHL när det gäller budget. Man har visserligen fått bränna lite pengar på Björn Hellkvists utköp, och det är klart att coronaläget gör att man får se om alla kostnader, precis som övriga lag, men skulle Thomas Johansson behöva värva in en spelare som han anser kan tillföra, så kommer styrelsen nog se till att han får resurser. Dessutom finns det penningstarka personer runt föreningen. Klubben slipper dessutom fallskärmen till en allsvensk klubb den här säsongen, eftersom man inte är n

P.S. Jag svär mig fri från de ofullständiga slutraderna. Hittade artikeln i Masugnen - som vanligt. D.S.

InläggPostat: mån 06 jul, 2020 11:46 

Tack så mycket!

*Det är aldrig försent att ge upp.

* Ge laget ditt stöd, gå på så många matcher DU kan.

InläggPostat: tis 07 jul, 2020 7:50 

fan man gillar att läsa sånt här:

Från egna leden

Nils Åman vräkte in poäng i superelit och avslutade rätt starkt i A-laget. Men det är 18-årige Emil Heineman som spås den bästa framtiden. Han förväntas gå i första eller andrarundan av NHL-draften under årets draft och det är en spelare som mycket väl kan komma att slå igenom på allvar den här säsongen. Han fick känna på elva SHL-matcher senaste vintern. Nu ska det kunna bli mer, och lite mer poängutdelning. Blir otroligt spännande att följa!

Kanske är det tidigt, men 03:an Isak Rosén har redan varit dominant på superelit-nivå, har gjort sin SHL-debut och kan säkerligen få fler SHL-chanser i vintern.

Jepp alla som följt mig vet att jag är junisdiggare men det var länge sedan vi hade så många spännande egna talanger som nu får chansen i A-laget! Gött e de 8)

InläggPostat: tis 07 jul, 2020 10:00 

Beppe skrev:
fan man gillar att läsa sånt här:

Från egna leden

Jepp alla som följt mig vet att jag är junisdiggare men det var länge sedan vi hade så många spännande egna talanger som nu får chansen i A-laget! Gött e de 8)

Håller med! Dom äldre spelarna kommer behöva prestera för att behålla sina platser i laget. Förhoppningsvis är BH en tränare som rör om mer om det går dåligt.

InläggPostat: tis 07 jul, 2020 19:42 

Hoppas ni har rätt! Dock visar väl de senaste 20 åren på att vi inte varit i närheten av att utveckla våra juniorer mot seniornivån. Otroligt många talanger som skuffats undan av dyrare och mer erfarna spelare och risken är väl att det blir samma sak i år. Ser ni att man Bänkar Ritto eller Zacke till förmån för Heineman?? Jo jag fattar att det nog inte är just dom Heineman ska slåss mot men där har ni iaf min poäng. Hoppas jag har fel för det ger ju en enorm energikick av att se juniorerna trycka gasen i botten.

InläggPostat: tis 07 jul, 2020 22:18 

Eastis skrev:
Hoppas ni har rätt! Dock visar väl de senaste 20 åren på att vi inte varit i närheten av att utveckla våra juniorer mot seniornivån. Otroligt många talanger som skuffats undan av dyrare och mer erfarna spelare och risken är väl att det blir samma sak i år. Ser ni att man Bänkar Ritto eller Zacke till förmån för Heineman?? Jo jag fattar att det nog inte är just dom Heineman ska slåss mot men där har ni iaf min poäng. Hoppas jag har fel för det ger ju en enorm energikick av att se juniorerna trycka gasen i botten.

Hjälp mitt minne. Vilka är alla dessa talanger som skuffats undan? Läck och Rask kan jag komma på.

InläggPostat: ons 08 jul, 2020 18:59 

Antalet juniorer som på allvar fått chansen i A-laget sedan 2020 går å räkna på en hand. Jag kan nog inte räkna upp någon förutom Lang men det finns säkert flera.

InläggPostat: ons 08 jul, 2020 20:27 

Mike Rådde, Martin Janolhs, Simon Mattson, Tor Immo, Stefan Högberg för att nämna några.

InläggPostat: tor 09 jul, 2020 13:45 

Eastis skrev:
Antalet juniorer som på allvar fått chansen i A-laget sedan 2020 går å räkna på en hand. Jag kan nog inte räkna upp någon förutom Lang men det finns säkert flera.

Antar att du menar sedan 2000 men om vi tar sedan 2010 så finns det nog ett gäng. Filip Forsberg, JDLR, Händemark, Filip Johansson, Tom Hedberg, Erik Hanses, Lang, Grönberg, Mattias Nilsson, Patrik Norén, Emil Bemström, Alen Bibic och inte minst Jon Knuts är några exempel på juniorer som på allvar fått chansen i Leksands A-lag.

InläggPostat: tor 09 jul, 2020 14:17 

Eastis skrev:

sedan 2020, ja då kan man väl ändå räkna in Heineman och Åman eller hur?

InläggPostat: tor 09 jul, 2020 16:38 

mittnamn skrev:
Eastis skrev:

Antar att du menar sedan 2000 men om vi tar sedan 2010 så finns det nog ett gäng. Filip Forsberg, JDLR, Händemark, Filip Johansson, Tom Hedberg, Erik Hanses, Lang, Grönberg, Mattias Nilsson, Patrik Norén, Emil Bemström, Alen Bibic och inte minst Jon Knuts är några exempel på juniorer som på allvar fått chansen i Leksands A-lag.

Ofattbart få... :oops: :wink:

InläggPostat: tor 09 jul, 2020 21:50 

Micke66 skrev:
mittnamn skrev:
Eastis skrev:

Ofattbart få... :oops: :wink:

Skulle dock vilja se hur eastis hand egentligen ser ut. :wink: :lol:

InläggPostat: fre 10 jul, 2020 9:14 

Ha ha! Nja jag ser väl inte forumsnacket som pokerspel där det handlar om att vinna eller bluffa men jag förstår nog vad du menar, så här ser jag på det.

Jag inser att min uppfattning om att få juniorer fått chansen inte är helt korrekt och jag menade från 2000. Jag har sett det som en utmaning för vilken klubb som helst att utvecklas i ett läge där inköpen av spelarna dominerar och där juniorer på grund av detta inte får chansen. Att sätta miljoninvesteringen på bänken för att spela en för stunden hetare gratis junior är inte lätt. På detta sätt har även Leksand haft svårt att släppa fram juniorer, ja med er hjälp behöver jag ju nu omvärdera detta. Trots det menar jag att det finns en risk att våra tre högst lovande juniorer i vinter ställs åt sidan för högre avlönade lirare just på grund av Att man inte har ”råd” att låta dom sitta.

Jag menar att varje lag behöver en juniorkedja eftersom den energi dom tillför ger laget extra skjuts. Smart å spela juniorerna i egen kedja? Ja jag menar det.

Hoppas nu att det blir hockey i vinter! Å hatten av för kamraterna i BIK som lyckats samla ihop den rejäl summa på kort tid! Man undrar ju hur mycket vi hade lyckats skrapa ihop?

InläggPostat: fre 17 jul, 2020 11:16 
Användarvisningsbild

En inställd intervju är också en intervju.

"Hävdar att jag är en av grillboomens fäder", löd rubriken på den intervju med Björn Hellkvist som publicerades på shl.se i mitten på veckan. Sen togs den (tillfälligt) bort https://www.shl.se/artikel/sa71akbuk-40 ... mens-fader och vi väntar nu på att den åter ska läggas upp.

Jag hade kunnat klistra in den under den korta stund den var uppe, men jag tänkte att det var överflödigt - att folk kan klicka på länken. Ops, jag tänkte fel.

InläggPostat: fre 17 jul, 2020 22:06 
Användarvisningsbild

Fredagskvällens kulturgärning (någon hade sparat ner intervjun :wink:):

Citera:
Björn Hellkvist är tillbaka i SHL – som ny huvudtränare i Leksand. 43-åringen är näste profil vi ska lära känna bättre med hjälp av 20 frågor. Här berättar han om varför han inte sover i husvagn, mötet med Victor Hedman och sitt grillintesse. "Jag hävdar att jag är en av grillboomens fäder. Jag har varit med och satt standarden", säger Hellkvist.

1. Vad ser du mest framemot i sommar?

– Grillen. Jag är lite smått manisk, som de flesta män kanske.

2. Är du som ”Fredde” i Solsidan när det kommer till grillning?

– Ja, det skulle jag nästan säga. Det är rimligt att säga. Igenkänningshumor.

3. Husvagn eller hotell?

– Definitivt hotell.

4. Det låter på dig som att husvagn inte är något för dig?

– Jag campade med mina föräldrar när jag var liten. Det har satt spår för livet.

5. På vilket sätt då?

– Det är blött, trångt och livat. Barnen kivas och föräldrarna kivas. Nej, då är det bättre med ett bra hotell och god mat.

6. Nu när det inte är säsong. Vad tar du dig tid för då som du kanske måste prioritera bort under säsong?

– Det är väl familjen. Jättelätt svar på den frågan. Det är den stora nackdelen med att hålla på med ishockey på den här nivån, att man prioriterar bort familjen. Ibland undrar man om man bör göra det. Att man gör det får kanske vara svar nog att det är rätt. Men jag vet inte.

7. Har du blivit starstruck någon gång?

– Ja, faktiskt. När Victor Hedman stod med handduk runt midjan och frågade mig hur han skulle göra på isen. Jag tittade upp på honom och han var jättestor. Verkligen gigantisk. Världens snällaste kille, men skulle han vilja äta upp mig skulle han göra det. Jag tänkte: ”Varför ska du fråga mig om tips?” Han är jäkla bra. Fy fan vad bra han är.

8. Vad var det för sammanhang där han stod i handduk bredvid dig?

– Han hade tränat och jag satt och knappade på datorn, och då stod han där med sin rutmage. Då blev jag faktiskt starstruck. En annan gång var när Mikkey Dee (trummis) var med på isen en gång i Malmö. Då var jag också starstruck.

9. Vilken är din bästa hockeyupplevelse?

– Det är en jättesvår fråga, för det finns så många olika. Det kan vara allt från en individuell karriär som tänds till en vändning eller att någon kommer tillbaka från en skada eller något som vi har gjort som lag. När vi gick upp med Rögle 2012 kan jag nämna. Det var något speciellt i den gruppen.

10. När den säsongen kommer på tal, är det något speciellt minne som dyker upp?

– Det var så himla struligt med mig själv, där jag hade mycket problem med min sjukdom (Parkinson). Det var sådana ytterligheter.

Säsongen 2015/16 tränade Björn Hellkvist Malmö. Efter att de två senaste säsongerna ha tränat Modo är han nu tillbaka i SHL – som huvudtränare i Leksand. FOTO: Bildbyrån.

11. Vem var du i skolan?

– Trötter. Det var inte så att lärarna blev förbannade på mig, men det var nog ingen dröm att undervisa mig. Jag var ganska malplacerad där.

13. Vilket är ditt bästa barndomsminne?

– Svårt. Men det måste vara någonstans i skogen utanför Värnamo där vi byggde kojor. Det är fina minnen.

14. Vem är din favoritidrottare (ej hockeyspelare)?

– Egentligen finns det bara en och det är Michael Jordan. Hans förmåga att vara tungan på vågen i en lagsport. Ska vi ta en individuell idrottare är det antingen Mike Tyson eller Muhammad Ali. Men i en lagsport är det Jordan. När jag växte upp spelade jag lite basket och då var jag ett stort fan av honom.

15. Höll du på med några andra sporter?

– Jag var en fruktansvärt dålig fotbollsspelare. Jag tog mitt förnuft till fånga och insåg att fötter och bollar inte är något för mig. Man ska helst involvera händerna. Så jag slutade med fotboll. Jag tillhörde de här som fick springa upp och ned längs kanten. När motståndarnas backar hade bollen skulle jag springa allt vad jag kunde mot dem och när det slogs en långboll skulle jag springa.

16. Hur händig är du på en skala ett till fem?

– Det beror på. Jag kan vara en etta och jag kan nog vara en fyra. När jag inte vill göra något gör jag det inte. När jag väl bestämmer mig får jag det gjort, även om det blir lite skavanker. Jag är dålig på att följa en ritning. Jag bygger nya Ikeamöbler. Det blir helt unika grejer. Då kan jag hävda att det är en designmöbel. Det blir alltid någon bit fel och att det då blir någon avgörande skillnad.

17. Vilka hushållssysslor tycker du är roligast?

– Jag vet inte. Grilla, om det är en hushållssyssla? Haha. Det är ingen hushållssyssla, det är en rättighet.

18. Har du alltid gillat att grilla eller är det ett intresse som kommit den senaste tiden?

– Det har jag nog alltid gillat, även innan grillboomen. Jag hävdar att jag är en av grillboomens fäder. Jag har varit med och satt standarden.

19. Vilken är din favoritplats?

– Det är nog vid sidlinjen, då mina barn (13 och 10 år gamla) spelar fotboll.

20. Har dina barn bättre fötter än dig?

– Mycket. Eftersom jag har två vänsterfötter var jag lite orolig att de skulle få två högerfötter. De verkar ha fått en av varje. De kan både springa rakt fram och i cirklar. Deras mamma var duktig i fotboll och spelade i allsvenskan. Jag hade tur att de fick generna därifrån.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3311 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]