Leksand Superstars

Officiellt forum för Leksand Superstars
Aktuellt datum och tid: ons 12 aug, 2020 19:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 460 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 31  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Apropå bra självförtroende!
InläggPostat: sön 17 feb, 2008 20:49 

Hej
Jag kommer ihåg denna artikel efter matchen mot Malmö borta apropå självförtroende!

Magnus Nyström: Leksand lyser - tack vare Belfour
MALMÖ. Nu tvekar jag inte längre.
Leksand spelar i elitserien nästa säsong.
Ett helt lag med Ed Belfours självförtroende kan bara inte misslyckas i kvalserien.

Det är nog en del som blir chockade nu. Mina tveksamheter om Leksand gjorde att jag blev totalt mejlbombad i höstas, Kjell Samuelsson skrattade gott åt supportrarnas vrede när jag träffade honom i Philadelphia och i går kväll, efter Leksands seger borta mot Malmö, var det Mikael Karlberg som kom fram till mig när jag pratade med Ed Belfour efter matchen, Karlberg la en arm runt axlarna på mig och hojtade:
– Vad fan? Har vi en Leksands-hatare här inne.
Sen garvade han.

Det handlar om självförtroende
En sak är säker:
En kvalserie vinner laget med bäst självförtroende.
Just nu finns det knappt ett lag i hela Sverige, utom möjligen HV 71, med bättre självförtroende än Leksand.
Anledningen heter Ed Belfour.
Till mig drar han mest klyschor om underbara Leksand, alla underbara människor, den goda svenska maten och först när jag säger ”vadå kul att spela, det är väl vinna som är roligast”, känns det som masken spricker lite.
– Vinna är vad allt handlar om. Det är därför jag är här, säger han allvarligt.

"Han ska stänga matcher"
Han har varit mer frispråkig inom laget.
– Han hade inte varit här länge då han plötsligt började prata anfallsspel och hade idéer om hur vi skulle spela offensivt, berättar sportchef Mikael Lundström.
Belfour ler lite när jag tar upp det:
– Ja, jag tyckte vi sköt för lite. Det är bättre nu.
Lagkapten Mikael Karlberg avslöjar också Belfours snack inför kvalserien:
– Han har sagt att då ska han stänga matcher. Han har sagt att han är bäst när det gäller som mest.

Halva segern är vunnen
Vad kommande motståndare måste fatta är att Belfour själv är helt övertygad om att han fortfarande är en av världens bästa hockeymålvakter, som bara råkar spela i Leksand i stället för NHL.
Med sån inställning är förstås halva segern vunnen och givetvis smittar det av sig på lagkompisarna.
Leksands spelare har ett lugn på isen, ja, till och med en iögonfallande stuns i stegen när de går omkring i Foppa-tofflor i omklädningsrummet efter matcherna. Leksand lyser självförtroende.
Tror ni att Mora och Luleå kommer göra det när kvalserien börjar i mars?
Har du sett elitseriehockey på tv, frågade jag Belfour.
– Oh, yes. And I look forward to kvalserien, svarade han och log ett leende som borde utlösa panik bland bottenlagen i elitserien.

Tight grundspel
Sportchef Lundström har byggt ett lag med alla önskvärda spelartyper – de senaste NHL-meriterade nyförvärven Michal Grosek och Ric Jackman skulle många elitserielag haft nytta av. Tränarparet Tomas Kempe och Tomas Jonsson har jobbat tålmodigt, skapat ett tight grundspel och spridit ett lugn i truppen.
Malmö, då?
Oj, snacka om underdogs. Och det är värt att påpeka att lagets senaste värvningar, Cole Jarrett och Frank Banham, är två spelare som fanns på marknaden ett tag, men som Leksand inte ens var intresserat av.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 18 feb, 2008 12:50 

Skoterraggare skrev:
Vill lägga till en tanke som slog mig....
Leksand är KLARA för KS, även om de varit det sedan länge så kan de nu fullt ut ladda mentalt för det hela. Detta är ett stort plus då vi alla vet hur viktig den mentala biten är och att det stämmer.

Snart kommer även Malmö att ansluta och även de kommer att kunna ladda mentalt inför KS.

MEN..... Inget av de lag från Elitserien är klara för KS, de har alla fortfarande siktet inställt på att ta den sista slutspelsplatsen, eller klara sig kvar.
Jag tror att det blir de allra sista omgångarna av elitserien som blir avgörande för vilka som kommer att åka ner.
Det kommer inte ge dessa två lag den förmån av att kunna förbereda sig mentalt på KS som framförallt Leksand och även Malmö har.

Jag tror på fullaste allvar att de lag som kommer från Elitserien kommer att ta några matcher på sig innan de har återhämtat sig, och insett att de väl är där. Och då kommer det att vara försent, i och med den korta serien.

Så med dessa ord hoppas jag snarare att det dröjer innan vi et vilka som kommer ner och möter oss i Kvalserien.

PS. Tänk även på besvikelsen hos supportrarna och att de inte direkt kommer att kasta sig på luckan när Kvalseriebiljetterna släpps......
Men det tänker vi :wink: :!: :!: :!:

Än en gång, man vill ju så gärna hitta fördelar hela tiden och tro att det det är så, MEN i sämsta fall (för es lagen) har dom ca 1,5 veckor på sig att förstå sin sits och hinna ladda till KS. Dom inblandade lagen har naturligtvis redan börjat få KS i bakhuvudet.
Det är precis som med underskattning av ett lag. Vet man att man är bättre så gör man kanske inte det där lilla extra som kan behövas omedvetet.

De spelare som säger att KS inte existerar ljuger. För den nittonde Mars börjar den iaf :wink: (kunde inte låta bli)

Nej, då har nog ett allsvenskt lag typ Leksand större chans att slå ut ett lag som hela säsongen visat att dom är sämst. Flera säsonger på raken bevisar detta.

Sen är då frågan, är det i år så att flera lag i stället för ett är sämst?
Det blev klart ganska tidigt förra säsongen att malmö halkade efter rejält. Dom fick ungefär halva säsongen på sig att förbereda sig mentalt inför KS och vad hjälpte det. Dom åkte ut av 2 anledningar som jag ser det. Dels för att dom var mindre bra, dels för att självförtroende var ett ord dom inte visste existerade.
Däremot var det strid ända in på målsnöret om att undvika den andra KS-platsen, precis som det verkar bli i år om bägge platserna. Lite enkelt logiskt tänkande säger mig då att bottenskiktet i år = bottenskiktet förra året bortsett från malmö då. Det i sin tur betyder att det kommer krävas lite mer i år av de allsvenska lagen för att kunna ta sig upp.

Det enda som kan tänkas vara fel i ovanstående är att hade hockeyn varit logisk, så hade det varit 14 lag i ES redan nu + att Leksand hade haft ledningen med 5-0 efter 5 minuter i fredags....

Inläggsrubrik: fore.....fooore brunäs...
InläggPostat: mån 18 feb, 2008 12:59 

läste en artikel om brynäs inför BIF-HV71...... intervjuad var Brynäs förste tränare....Olof Östblom !!!

Det jag skulle vara jävligt oroad av som supporter är bl.a följande citat:

Det yttre förutsättningarna är fortfarande bra för att ta oss till slutspel och göra något bra av den här säsongen men nu måste vi börja göra något själv också. /slutcitat

De inser inte att de är närmare kvalserien än slutspel!!!
vilket oxå tyder på en viss övertro på sig själva...

Personligen tror jag att det kommer gå åt helvete för Brynäs! allra helst med denna inställningen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 18 feb, 2008 20:37 

STJÄRNAN.... Du verkar vara så där härligt skeptisk och gärna tänka kritiskt.
Det är absolut inget fel med det, utan snarare brukar man då rätt ofta kunna vara den som säger... I TOLD YOU SO....
Dock försöker jag, när det gäller ishockeyn, se det positiva och lyfta fram det. Även om det kan uppfattas som naivt. Jag är dock av den starka tron att vi genom att vara fulla av positiv energi, och med siktet inställt på att spöa skiten ur det mostånd vi kommer att ställas inför. Detta gör vi inte genom att underskatta motståndet, utan genom att KRIGA ner det... Dvs. lite jävlar anamma.
Jag måste faktiskt medge att det känns JÄVLIGT SKÖNT att känna så.
Lägga focus på det som är bra, och ha inställningen och tilliten till att spelarna,tränarna och ledningen kommer att fixa det här.

Jag är väl medveten om att det troligtvis kommer bli en jämn kvalserie, där i princip 4-5 av lagen kommer att kunna slå varandra.
Det kommer att vara flera små saker som avgör. Självförtroende, Dagsform, Förberedelse, Inställning, Skador/Sjukdom, etc.... Allt kommer att kunna påverkas genom att vara mentalt förberedd på rätt sätt.

Men, om det nu dröjer tills den 8/3 innan det blir klart vilka som åker ned i KS så kommer i alla fall självförtroendet vara naggat i kanten när det väl är dags att spela, säkerligen något mer som inte kommer att vara 100%
Vi minns väl själv hur det kändes när vi åkte ner.

Vi supportrar KOMMER att kunna hjälpa spelarna genom att vara positiva, laddade, och bidra med energi vilket kommer att behövas i de täta matcherna.

Jag slår ännu ett slag och manar alla supportrar till mas(s)invasion så fort biljetterna släpps till KS.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 19 feb, 2008 12:06 

Ja, vad ska man säga..
Jag försöker verkligen att inte -allt för ofta- tänka negativt och kritiskt, men Lif ligger mig så oerhört varmt om hjärtat så jag är livrädd för allt negativt som kan hända. Jag vet inte riktigt varför jag och många andra här inne skriver en del kritiska inlägg, men det har antagligen med att göra precis det jag skrev i slutet av andra meningen.

JAg försöker naturligtvis lyfta fram det positiva också. Som att vilka lag det än blir vi får möta från es så blir det de två sämsta, med sämst självförtroende. JAg är väl knappast ensam att tro att brynäs blir det ena laget.
Mora vet jag inget om längre, men jag hoppas fortfarande att de halkar ner. JAg menar så att klack-ramsan får rätt.

Det skulle även vara lite småkul om luleå och brynäs åkte ur. På mitt jobb är vi ca 10 st som är rejält hockey intresserade och 5 är leksingar, 3 brynäsare och 2 är luleiter! Man har ju fått höra en del med åren och det skulle vara fruktansvärt skönt om man fick sätta punkt för dom.
Vadå skadeglädje 8)

Annars skulle det vara kul att möta brynäs i es nästa år.

Det ska bli intressant att se vilka lagen blir, för oavsett vilka så kommer jag och alla andra Leksingar att hitta fördelar med att få möta just dom...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 19 feb, 2008 13:25 

Det känns som det är bryänas tur att åka ner nu,dom har varit på gränsen nu och sen har dom ju inget vidare stöd av fansen och gävle. Såg igår att det var rätt tomt på läktaren, dom möter ju HV sen är det en mkt viktig match...

Så ja tror dom trillar ner på grund utav att dom inte får nå stöd,,att man har ett stort stöd av fans och fansen och pupliken tror på en har en stor del av att lyckas i KS.

Det har vi,tror inte att det hade gått lika bra om vi inte hade en sån stor uppslutning på matcher och stödet på bortaplan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 19 feb, 2008 14:55 

Lite funderingar kring kvalet/kvalmotståndare:

Jag har länge trott att mora är givna i kvalserien och att det redan inletts en sorts förberedelse för kvalet från morahåll. Nu när det dock handlar om 3 lag (Luleå, Brynäs, mora), och mora hämtat sig från absoluta botten känns det som att de två lag som till slut blir klara för kvalserien kommer vara mentalt knäckta. Jag hoppas stenhårt på att det blir en hård kamp tills sista omgången för att de två lagen ska vara så sönderkörda både fysiskt och mentalt som möjligt (lite som vik förra säsongen, som ju gav allt för att nå en direktplats till kvalet, men misslyckades och sedan gick ner sig totalt i play-off) så att det blir svårare för dessa lag att motivera sig i en kvalserie.

Jag fortfarande övertygad om att mora kommer spela kval, men vilket det andra laget blir har jag inte riktigt varit säker på.
Min drömmotståndare är utan tvekan Brynäs. Jobbigt/onödigt med mer derby-motståndare i kvalserien?, kanske många tycker, men jag ser det inte så. Jag tycker våra bästa spelare, eler ja våra spelare i allmänhet har klivit fram och spelat som bäst när man mött bra motstånd. (Och nej, sundsvall mm. är inte BRA motstånd, även fast de vunnit mot oss)
I en kvalserie där alla matcher är otroligt viktiga, och där allt mostånd är bra krävs det att alla spelare ska vara på topp i alla matcher, och hur bra vore det inte då om våra huvudmotståndare då är mora och brynäs? I dessa matcher kommer ju laget vara helt fruktansvärt taggat så motivationsproblem, som man ju skyllt på under säsongen kan ju omöjligt existera!

Visserligen kan man ju se det som att onödigt mycket fokus läggs på just dessa matcher och att det kanske slår tillbaka mot en i matcherna mot de övriga lagen... Där ser jag det dock som så att vi ska komma etta ELLER tvåa i kvalserien. Våran svåraste motståndare kanske inte är brynäs och mora utan i själva verket malmö... Det kanske alltså blir två nya(nygamla) lag i elitserien nästa år.

Årets elitserien har varit otroligt jämn i botten, och det har känts otroligt svårt att bedömma lagen i botten gentemot t.ex Leksand. På pappret känns det dock som att Brynäs ett klart bättre lag, men på den senaste tiden har det ju sett riktigt svajigt ut. mora har sparkat två huvudtränare på en säsong. Nu pågår väl den så kallade "Eloranta-effekten". Frågan är hur många matcher till den håller?

I kvalseien ska man ju enligt traditionen se till att vinna sina hemmamatcher och 2-3 borta för att ta sig till elitserien. Leksand har fortfarande inte förlorat på hemmaplan, och mora/brynäs borta känns helt klart som potentiella 3-poängare...

Inläggsrubrik: Kicken
InläggPostat: tis 19 feb, 2008 18:52 

Brynäs förste tränare....Olof Östblom

Jag är helt övertygad att han får kicken närmaste tiden...HELT ÖVERTYGAD!
har ingen källa men klokt förstånd...
men det är synd, för det bästa för oss är att han blev kvar... :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 19 feb, 2008 19:00 

till skada i brynäs...
http://www.hockeyexpressen.se/Nyheter/1 ... rundserien

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 20 feb, 2008 12:19 

Läste på något ställe (i och för sig ett ställe helt utan trovärdighet) att det ryktas om att SSKs ekonomi är så under isen att det kan bli tal om tvångsnedflyttning. Är det någon som hört/vet något om detta?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 20 feb, 2008 12:47 

Danoil skrev:
Läste på något ställe (i och för sig ett ställe helt utan trovärdighet) att det ryktas om att SSKs ekonomi är så under isen att det kan bli tal om tvångsnedflyttning. Är det någon som hört/vet något om detta?

Nej, men om det nu är så så ordnar alltid sådant till sig på något vis. Det sades ju t ex att dif var väldigt illa ute men dom klarade sig ändå.

I allsvenskan och div 1 är det en sak, men i ES ska det oerhört mycket till om en tvångsnedflyttning ska till.

Jag törs nog säga att det aldrig kommer att ske. Fast man ska ju aldrig säga aldrig.... Men jag gör det ändå.

Inläggsrubrik: Ni glömmer er?
InläggPostat: ons 20 feb, 2008 15:08 

Hej
Jag satt och tittade på Luleå Linköping igår och det var en helt horribel vinst luleå tog där.
Det var enbart en massa j-a tur.
Linköping gjorde sitt första mål vid ställningen 2-0,arvid resultatet blev 2-1 till Lule.
Därpå gjorde deras målis ett misstag som nästa reulterade i mål för Linköping,då pajae Luleå totalt,resten av matchen var de totalt utspelade,rättvist hade varit 5-2 till Linköping!
Jag såg att de tål inte de minsta motgång då ramlar laget ihop direkt!

Mora spelar i morgon mot SSK borta,de åker dit med glädje och vill fortsätta ta poäng,SSK fruktar matchen som kan ta dem rakt ned i kvalseriehelvetet igen,vid vinst så är MIK bara 2 poäng efter SSK också,dessutom har de mkt stor chans att ta in mkt mer eftersom Brynäs och Luleå har svåra bortamatcher!

Jag tror stenhårt på Brynäs ch Luleå i kvalserien och jag tror faktiskt bägge kan åka ur på målvaktsprestationerna!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 22 feb, 2008 23:33 

Håller med dig Tomten! Tror båda ES-lagen kommer att ha STORA målvaktsproblem i KS, vilka som än går dit...
Exp. skrev ju bland annat att Ed´s son antagligen är bättre än Luleås alla tre målvakter :twisted:

En dålig målvakt i KS är KATASTROF!
(Men jävligt bra för de lag som har en supermålis, typ ED!)

/Djanzon

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 23 feb, 2008 11:23 

Ska se Brynäs-Frölunda idag. Ska hårdgranska Brynäs målvaktsspel och försvaret överhuvudtaget.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 23 feb, 2008 11:40 

ska också se brynäs idag... hoppas jag ser ett brynäs där målvaktspelet kollapsar:P

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 460 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 31  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]