Leksand Superstars

Officiellt forum för Leksand Superstars
Aktuellt datum och tid: mån 13 jul, 2020 15:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 135 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hockeyallsvenskan 2019/20
InläggPostat: tis 12 nov, 2019 8:36 

Z skrev:
Gnagarna verkar inte va nöjda med Porsche.
Några som tycker att han borde sparkas. Lite synd..

Han har ju trots allt gjort flest mål i laget så förstår inte riktigt kritiken. Finns andra i AIK som gjort det klart sämre även även om man tar hänsyn till lägre förväntningar. Men det är ju samtidigt inte konstigt, vi har ju precis samma beteende här där de stora stjärnorna får ta mest skit om det går dåligt, både oförtjänt och förtjänat.

InläggPostat: tis 12 nov, 2019 10:33 

Wiborg skrev:
Z skrev:
Gnagarna verkar inte va nöjda med Porsche.
Några som tycker att han borde sparkas. Lite synd..

Han har ju trots allt gjort flest mål i laget så förstår inte riktigt kritiken. Finns andra i AIK som gjort det klart sämre även även om man tar hänsyn till lägre förväntningar. Men det är ju samtidigt inte konstigt, vi har ju precis samma beteende här där de stora stjärnorna får ta mest skit om det går dåligt, både oförtjänt och förtjänat.

Porsberger kommer göra sina 15 mål och runt 25 poäng som vanligt. Sen om man tycker det är att underprestera eller inte är en smaksak. Gillar man spelare som jobbar hårt så förstår jag missnöjet mot Pors, men å andra sidan så visste dom ju vilken spelartyp dom värvade.

InläggPostat: tis 12 nov, 2019 11:30 
Användarvisningsbild

Förra gången Mora var i liknande läge - farligt nära en plats under HA:s nedre streck - började klättringen mycket tidigare (och slutade i SHL på Leksands bekostnad). Den här gången undrar jag om de har det i sig. Kanske finns det bara en klubb i Mora just nu som behärskar konstarten https://idrottonline.se/MoraKlatterklubb-Klattring.

I Hrivik-land borde alla män titulera sig hr.

InläggPostat: tis 12 nov, 2019 11:59 

Sniper skrev:
Förra gången Mora var i liknande läge - farligt nära en plats under HA:s nedre streck - började klättringen mycket tidigare (och slutade i SHL på Leksands bekostnad). Den här gången undrar jag om de har det i sig. Kanske finns det bara en klubb i Mora just nu som behärskar konstarten https://idrottonline.se/MoraKlatterklubb-Klattring.

Jag skulle vilja påstå att Mora den säsongen dels hade ett helt annat lag med Bromé, Gagné, Aleardi osv, men dessutom en riktigt bra coach i Colliton. Man har varken samma bredd eller spets den här säsongen och jag tror inte Jakobs klarar av att göra samma mirakelresa som Colliton. Visst har de både chans och potential att klättra, men jag tror inte de kommer klättra mer än några enstaka placeringar.

InläggPostat: tis 12 nov, 2019 12:24 
Användarvisningsbild

Wiborg skrev:
Sniper skrev:

Jag skulle vilja påstå att Mora den säsongen dels hade ett helt annat lag med Bromé, Gagné, Aleardi osv, men dessutom en riktigt bra coach i Colliton. Man har varken samma bredd eller spets den här säsongen och jag tror inte Jakobs klarar av att göra samma mirakelresa som Colliton. Visst har de både chans och potential att klättra, men jag tror inte de kommer klättra mer än några enstaka placeringar.

Det blå och vita på bilden i länken och nedan symboliserar klättring - LIF.
Det svarta och gula till höger däremot enbart livlina - AIK.
Och nere i vattnet kan jag ana en räddningsplanka ligga och guppa - SSK.

Bild

InläggPostat: ons 13 nov, 2019 21:32 
Användarvisningsbild

Är det i november det vänder
- nedåt.

Mora i detta nu till kval
- negativt.

Mora-Vita Hästen 2-4 (1-0, 1-4, X-X)
SSK-Kristianstad 2-0 (1-0, 1-0, X-X)

* * *

2-5 i Mora med två minuter kvar.
Dock har KIK utjämnat mot SSK.

* * *

Är det någon som undrar vad det är för berg här ovan så är det August Berg.

* * *

Mora alltjämt före SSK, men bara en poäng nu - och en match mer spelad https://texttv.nu/360.

Senast redigerad av Sniper ons 13 nov, 2019 22:22, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: ons 13 nov, 2019 22:03 

Mora och AIK under strecket :)

Vilka lag tror ni till slut står mot SHL-lagen?

InläggPostat: ons 13 nov, 2019 22:44 
Användarvisningsbild

Namn: fk75
Sänt: 2019-11-13 21:29:26
Jag har aldrig varit med om något liknande med AIK Hockey under de 37 år jag följt dem. Möjligtvis säsongen 92-93 när vi åkte ur. Då såg det ungefär ut på samma sätt trots ett relativt namnkunnigt lag på pappret.

Häpnadsväckande faktiskt facit på hemmaplan. 1-0-7. Måste vara ett av de sämsta hemmalagen någonsin.

36 omgångar av lidande kvar.

https://www.svenskafans.com/hockeyzon/aik/forum

* * *

Skilda öden efter dessa två matcher...
AIK-Leksand 1-2 https://www.youtube.com/watch?v=lbEkgn2Mh8w
Leksand-AIK 7-2 https://www.youtube.com/watch?v=0MAJXC0NL3A

InläggPostat: tor 21 nov, 2019 13:49 
Användarvisningsbild

Citera:
Är du förvånad att de är i en så prekär situation?

– Ja, men jag sa det förut: Det är inte Leksand utan lite kaos https://www.dt.se/artikel/porse-om-att- ... -lite-kaos

Eller om man så vill (som jag sa det förut):

Citera:
Cirkus är vår kultur under 2000-talet. "Det enda som är vårt", för att citera Rune Lindström.

Porse-artikeln i sin helhet:

Citera:
Först bidrog han till att sänka sin forne ärkerival.
Sedan skickade AIK-forwarden en hälsning till sitt gamla lag.
– Jag kollar nästan varje match Leksand spelar, och önskar dem all lycka, säger Johan Porsberger efter 3–1-segern mot Mora.

Förra hösten var han med om Leksands IF:s totala kräftgång, när laget förlorade nio raka matcher – för att sedan resa sig och kvala upp till SHL på vårkanten.

Nu har Johan Porsberger bytt klubb till AIK – och upplevt samma sak.

Därför var lättnaden stor i Hovets katakomber efter onsdagskvällens 3–1-seger mot Mora.

– Det är väl nån förbannelse över mig. Lagen jag kommer till förlorar nio raka matcher (skratt). Men det brukar ju sluta ganska bra, så det var skönt att vi äntligen fick en seger nu, säger Porsberger till Sporten efter matchen.

Underkänd, skulle jag vilja säga eftersom vi inte har vunnit så många matcher och inte levererat i powerplay där jag ska vara bra.

Med sitt sjätte mål för säsongen sköt han 1–0 till AIK i första perioden. Mora kvitterade visserligen tidigt, men hemmalaget tog tillbaka kommandot strax före pausvilan och vann till slut med 3–1.

– Skönt att vi fick ledningen och fick känna på hur det är att spela i medvind.

Jag gissar att du inte hade något emot att göra mål mot just Mora?

– Nä (skratt). Det var skönt att göra mål över huvud taget.

Vad har du för känslor gentemot Mora?

– Det är klart att det är lite extra efter fyra år i Leksand. Vi har haft våra derbyn, de slog ut oss ur SHL, sen slog vi ur dem. Men... nu är det väl inte så speciellt för mig längre när jag spelar här.

Johan Porsberger gav AIK ledningen i segermatchen mot Mora. Foto: Maxim Thoré/Bildbyrån

Hur har tiden i AIK varit så här långt?

– Jättebra Vi har ett skönt lag och vi umgås mycket utanför isen. Sen är det alltid roligt att bo i en storstad med utbudet som finns här med restauranger och så. Det fanns väl inte så mycket att göra i Leksand, även om jag älskar Leksand. Så det är kul att prova på nåt sånt här också.

Din egen insats på isen?

– Underkänd, skulle jag vilja säga eftersom vi inte har vunnit så många matcher och inte levererat i powerplay där jag ska vara bra.

Får "Party-Porse" leva ut i Stockholm?

– Haha, nä. Det vet i fan var det där namnet kommer ifrån.

AIK vann grundserien förra säsongen, men fick sedan ge sig i playoff-spelet mot Leksand. I höst har nybygget AIK haft det betydligt tuffare i botten av Hockeyallsvenskan, efter spelarflykten som följde i somras.

Det är inte Leksand utan lite kaos. Man faller som en jävla sten i tabellen när man förlorar nio raka, men jag tror att det vänder.

Johan Porsberger hade hoppats få följa med Leksand upp i SHL, men fick inte förlängt kontrakt av sportchefen Thomas Johansson. Tidigt uttryckte 26-åringen sin besvikelse, men det är vatten under bron nu bedyrar han.

– Det är klart att det har varit frustrerande på isen så här långt, men det är ju för att laget gått tungt och inte för att jag egentligen skulle vara nån annanstans eller så. Jag vill ju göra allt för att hjälpa AIK, det är därför jag är här. Nu är det bara uppåt som gäller.

"Porses" förra klubb har det också tungt. Efter en pigg start för SHL-nykomlingen Leksand föll även de i nio raka matcher, och efter dubbla nederlag mot Linköping och HV71 nu på slutet är LIF nästjumbo inför torsdagens svåra bortamöte med Frölunda.

Johan Porsberger trivs i AIK och Stockholm, trots att det sportsligt gått tungt i höst. Foto: Maxim Thoré/Bildbyrån

– Jag kollar nästan varje match de spelar. Det är små misstag och grejer de gör som fäller avgörandet i matcherna. Men jag tycker att de har ett nog bra lag för att klara sig kvar utan kval.

Är du förvånad att de är i en så prekär situation?

– Ja, men jag sa det förut: Det är inte Leksand utan lite kaos. Man faller som en jävla sten i tabellen när man förlorar nio raka, men jag tror att det vänder.

Vad bär du på för känsla när du ser Leksands matcher?

– Jag har ju jättemånga kompisar fortfarande i laget och jag önskar dem all lycka och att de klarar sig kvar. Jag tror att de fixar det.

Har du någon kontakt med några i laget?

– Ja, jag pratar med flera. Men kanske mest med (Jon) Knuts, Martin Karlsson, "Ritto" (Mattias Ritola) och "Langen" (Oskar Lang).

Senast Johan Porsberger var med om att förlora nio raka matcher med ett lag i Hockeyallsvenskan slutade det med en fjärdeplats i serien, playoff och slutligen ett lyckat SHL-kval. Att AIK skulle göra en liknande resa känns emellertid mindre troligt som tabelljumbo efter 20 omgångar.

Hur som helst hade inte Luleågrabben "Porse" sett fram mot att eventuellt stöta på sin gamla klubb fram emot vårkanten.

– Nej, det skulle vara jobbigt att möta Leksand i ett kval.

InläggPostat: tor 21 nov, 2019 15:59 

Jag hamnade bredvid tre stycken unga AIK-spelare under en sen lunch för nån vecka sen. De lät rätt deppiga. Och, de tog faktiskt upp förra säsongens upphämtning efter förlustsviten för Leksand. Men, kom fram till att det nog var omöjligt att upprepa den bedriften. :) Tänkte nästan ge dem en klapp på axeln, när jag skulle gå, led med dem.

InläggPostat: fre 22 nov, 2019 22:44 
Användarvisningsbild

Mora var över negativa kvalstrecket när en minut återstod av bortamatchen mot Timrå (och åtta sekunder återstod av Södertälje-Björklöven). Då kvitterar Timrå i spel sex mot fem (och SSK gör sammaledes). Jag som tänkte skriva "Är det 22-23 november det vänder för dalaklubbarna/ärkerivalerna/olycksbröderna?".

Nu får jag istället skriva:
Timrå-Mora 4-3 eft.förl
Och ingen vändning.

21 nov 2015 https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ar-forlust
25 nov 2015 Perra-effekt och det vände.
23 nov 2019 Leksand-Luleå :?:

InläggPostat: fre 29 nov, 2019 22:13 

Såg nyss Timrå - Björklöven, 1-4 (tror jag det slutade), hjärna slog hjärta.

#77 Spencer ABBOTT

InläggPostat: fre 29 nov, 2019 22:33 
Användarvisningsbild

HansJ skrev:
Jag hamnade bredvid tre stycken unga AIK-spelare under en sen lunch för nån vecka sen. De lät rätt deppiga. Och, de tog faktiskt upp förra säsongens upphämtning efter förlustsviten för Leksand. Men, kom fram till att det nog var omöjligt att upprepa den bedriften. :) Tänkte nästan ge dem en klapp på axeln, när jag skulle gå, led med dem.

Det är en sak att det är långt upp till den placering Leksand till sist slutade på - men nu är det även långt till närmsta lag i botten (efter att alla resultat gått dem emot) https://texttv.nu/360.

Vad ska AIK nu göra? Tränare har de ju redan bytt nyligen. Det finns supportrar som har det värre än oss https://www.svenskafans.com/hockeyzon/aik/forum.

InläggPostat: fre 29 nov, 2019 23:46 

Sniper skrev:
https://www.svenskafans.com/hockeyzon/aik/forum.

Roar mig lite med statsen på swehockey, vi har alltså minst tid med puck i anfallszon av alla lag, vi har sämst effektivitet på skotten, släpper in flest mål, våra keepers har 88 procent räddningar.......... har sämsta pp-statsen med 5-3 i målskillnad där, sämst BP, 0-22 i mål i den spelformen......

nästan skrattretande uselt.

Men var inte oroliga, sämst nånsin blir vi inte , bajen tog 19 pinnar 07/08 det borde vi slå eller?

Detta är alltså skrivet av en gnagare.
Avd. Alla är vi Leksingar.

InläggPostat: mån 02 dec, 2019 16:02 

Mats_ume skrev:
Såg nyss Timrå - Björklöven, 1-4 (tror jag det slutade), hjärna slog hjärta.

Såg också den matchen. Björklöven är faktiskt skrämmande bra. Kommentatorerna sa något i stil med "när såg vi senast ett så här bra lag i hockeyallsvenskan"

Blir ingen lek för de som ska kvala nedåt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 135 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]