Leksand Superstars

Officiellt forum för Leksand Superstars
Aktuellt datum och tid: sön 15 dec, 2019 21:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 2019-10-17 19:00 Luleå - Leksand
InläggPostat: sön 13 okt, 2019 9:42 

Ny match, nya tag! Några dagars vila kanske gör gott. Hoppas Philip Samuelsson kan bidra med tyngd. Hoppas Jonas Ahnelöv är tillbaka. Hoppas Kolan kan spela. Och hoppas på tre poäng!

Inläggsrubrik: Re: 2019-10-17 19:00 Luleå - Leksand
InläggPostat: sön 13 okt, 2019 10:10 

Mats_ume skrev:
Ny match, nya tag! Några dagars vila kanske gör gott. Hoppas Philip Samuelsson kan bidra med tyngd. Hoppas Jonas Ahnelöv är tillbaka. Hoppas Kolan kan spela. Och hoppas på tre poäng!

Med Kolan, Ahnelöv och Samuelsson har vi bytt 50% av backarna och får helt nya förutsättningar! Lägg till Abbot på det så kanske vi får igång en producerande kedja igen och allt ser genast ljusare ut! Vi har ju, med gårdagens backuppsättning fått börja alla tek i egen zon (nåja nästan) och när vissa backpar är på isen har vi knappt kommit ur egen zon!

Nej det här kan bara bli bättre och vi har ju visat att vi kan spela bra när DG fortfarande var på isen!

InläggPostat: sön 13 okt, 2019 10:29 

Samuelsson är ren och skär KLASS. Skulle gå in i alla lag i SHL. Tror vi får se ett nytt LIF borta i de norrländska skogarna, blir inte förvånad om vi åker hem med full pott. Luleå har inte imponerat jätte mycket på mig.

InläggPostat: mån 14 okt, 2019 9:43 

Lule borta känns som en rätt säker nollpoängare för vår del. Kan inte tro annat dessvärre. Jag håller denna match som den svåraste på hela säsongen. En lång resa upp till mörka Norrland men jag tror de flyger upp denna gång iaf. Kan ju bidra med någon procent.
Tyvärr har vi nu hamnat i ett läge där vi tappar allt så fort motståndarna gör ett mål. Vi är med så länge vi håller nollan. Sen är det över. Och vårt försvar har inte riktigt förmågan att hålla någon nolla än.
Det luktar även lite panik hos tränarna som byter formationer hej vilt i varenda match. Inte så bra. Och lägg ner målvaktsdaltandet nu och bestäm er för en etta (Juvonen) Det här börjar ju bli larvigt.

Nya uppgifter gör då gällande att vi kan få förstärkning av tre backar till denna match i form av Ahnelöv, Kolan och Samuelsson. Kanske inte gör till eller från i just den här matchen men i långa loppet så borde det ge lite mer kraft. Och jag är -om dessa nu spelar- inte fullt lika övertygad om att det blir en säker nollpoängare även om det lutar mer åt det hållet ändå.

InläggPostat: mån 14 okt, 2019 18:18 

danne_bänk_press skrev:
Samuelsson är ren och skär KLASS. Skulle gå in i alla lag i SHL. Tror vi får se ett nytt LIF borta i de norrländska skogarna, blir inte förvånad om vi åker hem med full pott. Luleå har inte imponerat jätte mycket på mig.

Av ren nyfikenhet, hur många matcher har du sett honom? 10? 20? 30? Fler?
Eller är det mer så att du hoppas han är ren och skär klass :wink: ?

Antar också att du sett Luleås flesta matcher den här säsongen :wink: ?

Sorry, kunde inte låta bli, men jag hoppas givetvis att du får rätt på att vi vänder hem med full pott!

InläggPostat: mån 14 okt, 2019 18:52 

Wiborg skrev:
Lillgud skrev:
Luleå på bortaplan i nästa omgång.....
Ingen i sin vildaste fantasi kan tro på vinst....
Vår förlustrad lär växa....
Eländet fortsätter....
När och hur stoppas denna blödning....
"Tjommes tilltänkta slutspels-lag sämst 10a"....sviktar då ordentligt nu i grunden....

Först och främst så tror jag man har en ganska bra chans uppe i Luleå. Spelar man som i första perioden framåt och även kan vara lite tightare bakåt så har man en bra chans. Givetvis alltid en svår uppgift med Luleå borta men långt ifrån omöjligt.

Jag vet inte om man sviktar ordentligt i grunden om man just nu ligger 1 poäng ifrån den position som man siktar på. Man ligger 11:a, en poäng efter 10:an. Jag tycker inte avgrunden är så jäkla nära som vissa verkar tycka. Jag hade varit mer orolig om man varit utspelade varenda match, men det är man verkligen inte. Det är små detaljer (givetvis viktiga) som varit avgörande de senaste matcherna, kan man fila bort dessa fel och misstag så kan man hota alla lag, det har vi väl alla ändå sett? Vi behöver inte göra om från grunden utan bara justera vissa saker för att börja plocka poäng igen.

Första perioden mot Växjö var ju riktigt bra framåt. Hade båda lagen haft en mer normal utdelning på målchanser så hade det kunnat stå 4-1 till LIF istället. Kan man tighta till försvaret lite mer samtidigt som man får lite mer skärpa i avsluten samt är lite snabbare på returer så skulle man ha vunnit mot Linköping. Men istället känns det återigen som ett ledningsmål för motståndarna i slutet på en period gör att man tappar orken helt. För jag håller med om att andra perioden var dålig, antagligen sämsta perioden hittills den här säsongen. Tredje blev bättre men LHC backar hem och släpper inte till mycket samtidigt som energin från första inte finns längre.

Men jag är optimistisk för framtiden, men jag kanske är enfaldig och inte ser verkligheten.

Håller med. Trots fem raka torsk känner jag mig ganska lugn. Tror också vi har en bra chans att ta poäng uppe i Luleå.

Spela Juvonen ALLA matcher. Så länge han orkar/är hel förstås. Tror han bara blir bättre ju mer han får spela.

Kanske tre "nya" backar på torsdag alltså, bör bli förbättring defensivt.

InläggPostat: mån 14 okt, 2019 22:08 
Användarvisningsbild

Senaste SHL-sejouren blev det två klara förluster i Luleå - men säsongerna 2013/14 och 2014/15 vann vi faktiskt två av matcherna:

Ena efter förlängning där MJ kvitterat 24 sekunder från slutet och Ryno fixat bonuspoängen: 2013-12-04 Luleå-Leksand 2-3 sd
Och andra en trepoängare där Ryno svarade för två mål: 2014-11-20 Luleå-Leksand 3-4

Annars är statistiken följande i Luleå under 2000-talet: Tretton möten, tio hemmasegrar, tre LIF-vinster https://score24.com/stats/statistics2.j ... tId2=5417#.

InläggPostat: ons 16 okt, 2019 13:22 

Hittade lite fakta statistik om just denna match..... från Luleås hemsida, inför match Luleå-Leksand.
Denna pekar faktiskt på en väldigt oviss drabbning!
Vilket förvånar mig lite faktiskt.

Kan bli en väldigt jämn kamp detta.

ok, här kommer urklippet:

" Leksands IF har förlorat sina fem senaste matcher.

Luleå Hockey har vunnit två av sina fem senaste matcher.

Luleå Hockey och Leksand har hittills producerat snarlikt i special teams. Luleå har en powerplayprocent på 11,76 mot Leksands 12,12 och en boxplayprocent på 77,78 mot Leksands 78,57.

Luleå Hockey har på tio matcher dragit på sig 31 tvåminutersutvisningar mot Leksands 33.

Luleå Hockey har gjort 24 mål, Leksand 27. Luleå Hockey har släppt in 22 mål, Leksand 34.

Senast Luleå Hockey och Leksand möttes var mars 2017 då Norrbottningarna vann hemma med 5-2.

Luleå Hockey har vunnit 9 av de 11 senaste matcherna mot Leksand. "

/ slut på urklippet.

InläggPostat: ons 16 okt, 2019 14:38 
Användarvisningsbild

Bild

Bild

Ursäkta men kanske en aning stora bilder....
För övrigt är Niklas Olausson inte med imorgon, det lär väl förhoppningsvis vara ett avbräck för Lule och positivt för oss.

InläggPostat: tor 17 okt, 2019 8:37 

Vi har haft ledningen i 8 av 10 matcher. Ganska otroligt.
Surt att vi då förlorat 7 av 10. Ännu mer otroligt.

Vet inte hur det ser ut inom SHL statistiskt, men känslan är ju att vinstprocenten för lag som är i underläge inte är speciellt hög.
Vill att vi ska vara svårslagna när vi har ledningen.
Det ska vara svårt att göra 2 mål för att vända matchen mot oss.
Hoppas få se lite mer intelligent hockey när Kolan o co är tillbaka. Lite klassisk "stänga matchen" hockey där vi är nogranna och sårar motståndaren med våra snabba kontringar.
Tror även Juvonen skulle kunna växa ut till en bra målis om han fick lite "Timander-skydd" framför sig.

Ikväll måste vi få hål på ligans kanske bästa keeper.
In framför mål!!!!

Drömmer fortfarande om att få se Ritola använda sin styrka/balans och ta pucken mot mål.
Vilken mardröm för backarna.
Malmö fick Händemark att flytta in centralt och bli en dominerande spelare, istället för i Leksand där han mejjade ned folk längs sargkanterna.
SAMMA SAK GÄLLER MED RITOLA!!!!!!!!

InläggPostat: tor 17 okt, 2019 9:56 

Av det man kan utläsa från artikeln i DT nedan är att man har följande backar med upp till Luleå:

Fransson, Ahnelöv, Berg, Nordsäter, Kolan, Göransson och Samuelsson. Ska bli intressant att se både Kolan och Samuelsson!

Citera:
Philip Samuelsson tränade med Mattias "Kolan" Karlsson - och går in direkt i laguppställningen mot Luleå. Då lämnas supertalangerna Filip Johansson, 19, och Calle Själin, 20, hemma.
– Jag ser verkligen fram emot det här, säger Leksands nyförvärv.

"Jag vet faktiskt inte var de har fått detta ifrån", kommenterade "Tjomme" till tidningen.

Under måndagen gick dock nyheten tillslut att skönja i klartext – att 28–åringen mycket riktigt sajnats av klubben.

Och enligt Roger Melin kommer Samuelsson att kastas in i hetluften direkt.

– Ja, han kommer följa med till Luleå. Och han spelar, säger Melin.

Under träningen idag (onsdag) spelar han uteslutande med Mattias Karlsson – är det ett möjligt backpar?

Ja.

Kommer de rent utav att spela tillsammans på torsdag?

– Ja.

– Han (Samuelsson) har ju inte varit på is på nästan en vecka så han har ju bara det här passet (onsdag) i benen. Så vi får väl se hur vi matchar honom, det beror lite på hur han ser ut i en matchsituation och hur han känner sig.

– Det är en erfaren kille som ändå är relativt ung men han har ju varit med en del. Han har ju spelat runt 500 AHL-matcher och lite i NHL, så han kommer ju med en stor erfarenhet. Rörlig back, tvåvägs med bra plus minus genom åren. Och ansvarsfull, fortsätter Melin.

För Philip Samuelsson själv har se senaste dagarna varit intensiva och trots att han inte stått på is på en vecka, onsdagens pass undantaget, så ser han fram emot att få chansen direkt.

– Min tanke när allt det här drog igång var att jag ville vara igång så snabbt som möjligt. Det har ju redan gått 9-10 matcher, så jag ser verkligen fram emot att hoppa in och kunna bidra.

– Jag har ju inte spelat i Sverige sen någon ungdomsturnering som liten, så det här blir ju min första proffsmatch i Sverige för ett svenskt lag. Jag ser verkligen fram emot det här, säger Leksands nyförvärv.

Att Philip Samuelsson paras samman med Mattias Karlsson betyder också att Leksand, med en total backuppsättning på tio man, (Daniel Gunnarsson inräknad) behöver ställa folk åt sidan.

Inför torsdagens Luleåmöte kommer man lämna flera av sina unga talanger hemma.

– Calle Själin och Filip Johansson kommer inte följa med. Och inte Lundqvist heller då.

Vad tänker du kring backsituationen – tio backar totalt, nio just nu – inför framtiden?

– Tomas har ju gjort lite koll på tidigare erfarenheter från lag och tittat runt lite hur det ser ut i övriga klubbar. De flesta har uppemot 9-10 backar och det är ungefär det som krävs under en hel säsong med tanke på skador och sjukdom och så vidare.

– Visst blir det ett problem när alla är friska det kan jag hålla med om och det blir ett problem på träningar när alla inte kan ges den träningstid som behövs.

Gör ni några övriga förändringar inför torsdag?

– Egentligen inte. De enda förändringar vi gör är att Mattias Karlsson kommer gå upp och spelar powerplay. I övrigt är det inga ändringar mer än att det blir nya backpar givetvis. Men forwardsformationerna kommer se ungefär lika ut, säger Melin.

InläggPostat: tor 17 okt, 2019 16:42 

När är DG spelklar?

InläggPostat: tor 17 okt, 2019 17:39 

Känns då riktigt positivt och behövligt med lite "ny-tändning" idag....
När nu Kolan och Samuelsson gör sitt intåg i laget....
Blir spännande och se hur de ser ut....
Förhoppningsvis tar det max 2st (uppvärmnings) matcher nu....sen är dom inne i tempot och kuggar ihop bra sen.

Sen givetvis blir då detta en klar förstärkning av laget...
När det sämsta backparet Själin/Johansson är tagna åt sidan...
Inte en dag försent....att de sidsteppades.

Blir intressant...
Dock fortsatt svår match idag...
Och vi har trots allt 5 raka torsk...
Så ändå överraskande värre om det då vänder just idag borta mot Luleå....
Så allt annat än förlust idag... Är då en rejäl skräll....
Så tyvärr det blir då förlust idag igen....

3. Stolt leksing över rekonstruktions"mygel"satsningen som tog oss hem = För vi förtjänade verkligen att återvända!

InläggPostat: tor 17 okt, 2019 18:49 

Enligt Swehockey...

--------------------

Första backpar:

Dessa 2 fortsätter ihop....som de gjort i de 2st senaste matcherna...
Då Göransson mer fått mycket istid och tagit en plats i laget....

10. Fransson, Johan
28. Göransson, Mattias

---------------------

Andra backpar:

Dom två debuterande för säsongen....lirar ihop.

34. Samuelsson, Philip
20. Karlsson, Mattias

-----------------------

Tredje backpar:

Nordsäter är den av de yngre...
Som behåller sin plats i laget...
Nu får för första gången lira med betydligt mer rutinerade Ahnelöv.

7. Nordsäter, Lucas
55. Ahnelöv, Jonas

-------------------

August Berg....
Placeras som 7nde back....lite utanför laget

---------------------

Melin verkligen börjat röra om bland då backarna....
Som vi sett lite redan i de 2st sista matcherna....
Göransson....har åkt upp rejält i rangordningen inom laget...och får fortsatt nu förtroende med Fransson...
Medans de yngsta som vägt för lätt....dissas nu....
Själin och Johansson....kvar på hemmaplan och Berg placerad som 7nde back.

Tvärtemot vad de flesta trodde på förhand innan säsongen startade.
Verkar det vara Nordsäter....som ligger bäst till just nu av de yngre för istid.
Men med facit i hand...känns det ändå rätt.
Han den som då överraskat positivt av dom. Förväntningarna innan var dock inte direkt höga där.

----------------------

Juvonen står = Positivt....

----------------------

3. Stolt leksing över rekonstruktions"mygel"satsningen som tog oss hem = För vi förtjänade verkligen att återvända!

Senast redigerad av Lillgud tor 17 okt, 2019 18:52, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor 17 okt, 2019 18:51 

Solklar förlust idag.
Kanske tvåsiffrigt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]