Leksand Superstars

Officiellt forum för Leksand Superstars
Aktuellt datum och tid: fre 10 jul, 2020 2:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Upphovsrätt
InläggPostat: tis 25 sep, 2007 22:17 

Jag tog en klackbild i arkivet och lade i mitt album på FaceBook. Gjorde jag något otillåtet då? Fotot är stämplat med fotografens namn.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 25 sep, 2007 23:14 
Mustang-forden

Fotografen har alltid rättigheterna till bilden OM inte nått annat är sagt i kontrakt osv.
Om någon annan ska använda sig av bilden måste denna i fråga ha tillåtelse från fotografen att använda bilden och dessutom underteckna vem som tagit bilden.

I detta fall är det inte så allvarligt med tanke på att vi på superstars.nu lägger in bilder i mallar med namn och "stämpel" (Superstars texten) för att ingen ska kunna ta bilden och säga att den är deras. Genom att man lägger ut bilder på detta vis är det väldigt svårt att undvika att folk spara hem dom på datorn (jag har gjort det själv till uppsatser osv då jag i slutet av uppsatsen hänvisat till därifrån jag agit bilderna) , och jag har sett mina bilder från superstars utspridda i olika folks gallerier osv på t.x lunar, facebook, bilddagboken osv. Det enda som jag personlige kan bli lite ginig på är när folk sparar hem en bild från sidan och klipper i den så både namn och superstars"stämpeln" försvinner och lägger ut den i t.ex bilddagboken utan att skriva under vart bilden kommer ifrån. Det är ju trots allt reklam både för superstars och för mig som fotograf.

Vill man vara på den säkra sidan ska man höra av sig till ägaren av bilden och hör sig för. an ska inte vara rädd att höra av sig till fotografer,jag iaf blir väldigt glad när folk hör av sig om de får använda någon bild till ex en uppsats eller dyrligt, det är ju bara ett bevis på att bilderna är tillräckligt bra för at folk ska gilla dom och vilja använda dom.

Som sagt,så länge fotografen står med och man förstår vart bilden kommer i från är det oftast ingen större fara. Bilder som ligger ue som fotografen inte vill ska spridas ut vattenstämplar eller "låser" dom bilder så det inte går att spara hem dom.

Men som sagt, fotografen har alltid rättigheterna till en bild om inte något annat står i avtal eller liknande. I mitt fall är det superstars som äger rättigheten att göra vad de vill med mina bilder, så länge det står vem som tagit dom, och detta har jag godkännt.

Detta gäller alla sorters bilder..både still och rörliga.

*Jag menar exakt vad jag säger!..på ett ungefär i alla fall.."

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]