Leksand Superstars

Officiellt forum för Leksand Superstars
Aktuellt datum och tid: tis 07 jul, 2020 10:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 31 jan, 2008 21:00 

Rullar bollen vidare lite till och berör ordet straff lite...
Noterar ju att vissa ropar på straff och straff....Som om det vore nån smidig lösning. Det absolut bästa är ju att folk bara använder sunt förnuft.

Om ni nu skall ha en slags "straff-skala"...
Så glömmer ni ju den absolut viktigaste punkten i skalan:
Låt säga att några råkar hamna på den "svarta listan"..och blir prickad!
Givetvis måste det då finnas nån slags morot för den/dom...att inte vara på "svarta listan" för evigt... Om den personen lyckas i ett halvår (6månader). Utan att hinna dra på sig nån ytterligare varning under den tiden. Så skall givetvis då denne åka ner på NOLL... Annars har vissa användare hamnat på svarta listan...då kan det ju bara gå utför. Givetvis måste folk ges en chans om dom inte återigen gör en jättegrov överträdelse på ett halvår. Att då få så att pricken försvinner ur registret. Måste ju uppmuntra folk...och inte bara piska och straffa givetvis. Folk måste ju ges en chans,och förbättrar dom sig skall dom givetvis inte stämplas för evigt och ha varningar hängande över sig. Sen visst nån kan säkert trilla dit igen...men då börjar dom ju "om" på "noll" från sin prickräkning. En som blivit straffad och tar lärdom..skall givetvis uppmuntras.

Jag tror inte ens dom själva som ropar på "straff" vet vad dom ger sig in på. Låt säga en sån som Ruffy som snittar över 2-inlägg på en dag!
Givetvis fler per dag under säsong,då ju Ruffy ett behov av att va med och duttar i alla trådar.
Snubben uppe i 2000-inlägg när som helst! Det säger sig självt....med det nya systemet han hade ju vart utstraffad för länge sen. Att minst 3st av dom inläggen innehåller "luft och helt ovesäntliga inlägg som han likaväl kunde ha låtit bli att skicka" för att om nu det skall vara kvalìt`e på folks inlägg. Och inte bara nåt kort ovesäntlig trams. (Detta inget som du behöver uppleva som nåt negativt Ruffy el ta åt dig av,du bara det bästa exemplet för du postar mest!). Så vill bara belysa problemen.
Nån annan snubbe kan lyckas straffa ut sig på 30st inlägg här inne.
Förstå då vidden av det hela....att man kan göra 1997 inlägg...som är vettiga. Men gör man 3st grova fel... Då skall man UT!
Det en låg "fel-procent" men alla måste ju bedömmas efter samma regler, oavsett hur många inlägg man postar. Därmed stöter man ut en...som postat 2000-inlägg och brinner för Leksand dag som natt! Han stöts ut från dom egna...möjligt att hans brinnande hjärta för klubben då får sig en törn.

Man skall oxå ha välldigt klart för sig...sätts gränsen att vi INTE får kalla en spelare i laget för tex idiot! Då får man GIVETVIS inte heller.... Skriva att tex Calle Steen i Malmö är en idiot! För görs det skillnad på personer.... Då är det värsta sortens hyckleri här inne!! Då stinker det om moraltanterna. Vill man undvika vissa ord...då gäller det ALLT! Annars är vi kvar i dyn och badar och ordet seriöst-forum vara bara ren bullshit.

Det finns en kille som är 12år nånstans ute i Sverige.. Han håller på hockeylaget Leksand. Han kikar in här på forumet nångång ibland och läser.
Skall han då VARNAS... Om han vid ett tillfälle råkar skriva. Kempe är ju en idiot hur fan coachar han laget egentligen. (Givetvis svaras då). Men om du får alla fakta... Den här killens farbror... Dömmer ishockey på högsta nivå.
Och om han då ser att vissa skriver här inne... Att domarn var ju en djävla idiot idag alltså! Och om då denne dommarn var just hans farbror som dömt Leksands nyss... Just det....tänk lite till.
Och han ser ju då att nån här inne skriver efter matchen att dommarn var en djävla idiot! Tala om för honom då... Varför man får kalla hans farbror för en idiot... Självklart om man inte får kalla nån för idiot....så använder man inte heller såna ord om dommarn. Då kommer även då varningarna haglandes! Domarn var usel och dålig...ett helt okej ordval däremot. Men funkar inte ordet idiot för nån annan kategori här inne...då gäller det även givetvis dommarkåren!

Sen har vi det här....ishockey är en känslosport!
Det väll därför så många brinner för det. Inte alltid lätt och veta hur folk reagerar i olika känslotillstånd. Då man reagerar olika från person till person.

Men precis som domarn kunde haft en dålig dag....kan nån skribent även här inne ha en dålig dag. Och gå över fel gräns... Dock finns det klara regler och följa... Då går man inte över den en gång för mycket.
För då är du ut-taxerad. Jag tror inte folk i allmänhet vill ha det så här.
Men folk tänker inte....utan alltid skriks det på straff straff...som om det löser nåt!

Kan bli en tvärtemot effekt å... 4st spolingar i Karlskoga... Kan tycka det "jättekul" och bli en "morot" med vårt straffsystem... För dom får uppmärksamhet.
Och vips sätter dom igång och tävlar och spyr ner vårt forum...
För att se VEM av dom som lyckas bli först avstängd tex.
Dom överträffar då varandra i en "sjukt låg nivå"....
Då har vi lyckats lockat hit folk...som annars inte ens hade brytt sig.
Nu är dom här för att skandalisera vårt forum...och dom får dessutom uppmärksamhet för det.

Likaså om ni får för er och stänga av en person...
Vad tror ni att ni vinner på det... Antingen så lyckas ni reta upp nån snubbe.
Och snubben bestämmer sig för att på nåt vis....hämnas. Och ge dubbelt tillbax,han kan ju regga om sig och bli 10ggr värre än han var innan han stängdes av. Det bästa är ju att bara dissa dom helt och nonchalera dom användare som inte har alla getter hemma. Sitter nån och skriver könsrelaterade ord tex. Folk ser ju vem el vilka som gör det. Utan ens att nån säger till han... Men mellan oss alla andra skribenter finns ju en "tyst våg" som svallar.... Alla tänker...men ingen behöver bry sig. Det ju oftast dom skribenterna som bara själva skämmer ut sig ju.

Där har vi oxå ett mycket bättre alternativ....än att ha nåt misslyckat "straff-system"....
Lyft ut dom inlägg.... Som det skrivs tex könsord i...el om bara postas ett inlägg helt utan innebörd. Nån skriver bara Ok el suck el tex skit.
Sätt alla totalt värdelösa inlägg som inte tillför ett skit! Till tråden *Soptunnan*... Där kan folk gå in och se... För där samlas allt lågt skräp som skrivs och arkiveras där. (Ingen kan skriva i den tråden). Där samlas bara alla djäkla menlösa inlägg. Där kan folk sen då gå in och kolla...
Nya som gamla användare. Och se vilka som ofta har inlägg i soptunnan!
Skribenter som ofta får inlägg i soptunnan,deras trovärdighet sjunker givetvis som en sten här inne. Och folk med mycket inlägg i soptunnan....får ju givetvis skämmas. För givetvis är det låg status att ofta få inlägg i soptunnan! Känns som ett effektivare sätt i längden.
En sån som Ruffy kanske tänkt och hängt med i 5år till... Förr el senare som sagt...3avstängningar ju ingenting om ser över en fler-års-period.
Många skriver ju här inne....år efter år.

Men att folk diskuterar och får tycka vad dom vill.... Om än undvika "katastrofala ordval". Det givetvis en självklarhet... Lek med tanken att vissa här inne... Skulle inte ha ens fått kritiserat Ayers. Folk tålde ju inte ens det. Det hettade till här inne lite när Ayers presenterades. Om man övertygad om att det en floppvärvning som vi värvar in till klubben. Givetvis alla dagar i veckan måste man få tycka och såga det då. Likaväl som att Belfour höjs till skyarna av folk då han värvades. Det lika acceptabelt.

Man behöver inte stå där och klappa sitt nyförvärv i ryggen och vara nöjd med det...om man inte är det. Somliga skulle säkert varnat till höger och vänster... För att man inte får kritisera nån som inte ännu har spelat än. Ge killen en chans heter det. Så med ett straff-system skulle man då kunna... Först bli avstängd och dödförklarad. För att sen lite senare under säsongen... Nästan bli återuppväckt från dom döda...för det visat sig ha begåtts ett justitiemord på vissa under säsongens gång. För när allt kom omkring sig....då hade Ayers belackare helt rätt. Han blev inte och stå en match ens.

Ingen normal människa kan vara för diktatur.... Och förr el senare faller alltid såna med ett brak. Föreningen lever om diskussionen flödar.
Risken finns alltid att varnings-tjafs kan leda till tvärtemot ännu sämre stämning här inne. Och fokus måste ju ändå vara Leksand.

****Styr trådarna så att dom håller högre nivå....sätt resten av inläggen i soptunne-tråden för allmän beskådan****

Där kan dom ramla in huller om buller inläggen... El att varje skribent oxå får skrivet efter sig en siffra som ändras i samma takt....som han får nya inlägg i "soptunne-tråden". Då kan man ha full koll på "sopgubbarna" i forumet...

Ett betydligt smidigare och enklare tips...än det som diskuterats ovan av er.

3. Stolt leksing över rekonstruktions"mygel"satsningen som tog oss hem = För vi förtjänade verkligen att återvända!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 31 jan, 2008 21:48 

Håller med lillgud om att "soptunnan" skulle kunna vara ett utmärkt alternativ till förbättring. Kanske till och med riktigt underhållande...
Vill till att det finns ett fungerande och lättbegripligt system om vad som platsar i "tunnan" och vad som bör få finnas kvar, där kommer catami´s förslag om dialogen moderatorer emellan att bli ett viktigt redskap.

Kanske skulle även moderatorerna vara "rangordnade" så till vida att nån/några bär huvudansvaret (admin) till vilka de andra moderatorerna kan vända sig och rådfråga vid oklara situationer och diskutera från fall till fall. Här blir det viktigt att försöka bortse från vem skribenten är och enbart se till innehållet.

Vanliga forumbesökare kanske ska ha möjligheten att rapportera inlägg till moderatorerna, risken föreligger förstås att en sån funktion kan missbrukas och då bara blir en belastning i arbetet att upprätthålla nivån, men att utgå från att moderatorerna hinner läsa allt som skrivs är orealistiskt.

Hur fungerar det på andra håll? Kanske finns de som löst liknande problem och vi kan ta efter ett fungerande koncept?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 31 jan, 2008 22:57 
Trevliga LTC
Användarvisningsbild

Tanken med det nya forumet som vi jobbar lite med är att man ska kunna ha en varningsfunktion... där en varning ligger kvar i 90 dagar. Säg att om man får 3-5 varningar så blir man avstängd under en viss period för att fundera lite på hur man ska skriva sina inlägg. Har man när man kommer tillbaka fortfarande inte förstått hur man ska skriva inlägg så ja, vad ska vi admins och moderatorer då göra? Ska vi låta denna person vara kvar på forumet och förpesta eller är det bättre att sparka ut honom?

Det nya forumet kommer också ha en funktion där man kan anmäla olämpliga inlägg MEN missbrukas denna funktion så kommer det att leda till en varning!

Självklart måste vi ha tydliga regler för vad som gäller för annars kommer allt bli jävligt rörigt!

- lego

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 01 feb, 2008 0:31 

Glöm inte bort att man måste skilja på "trams" och regelrätta brott såsom åsidosättande av PUL, spam och reklam som exempel.
Varningar ska utdelas till "trams" i huvudsak och skarpa åtgärder ska utdelas direkt mot brott mot reglerna.

På andra forum fungerar det ungefär som jag beskrivit tidigare. De flesta har också en varningsknapp som användarna kan använda när de ser att något är på tok.

Att stänga av någon som trots tillsägelser, varningar och avstängningar inte bättrar sig är helt i sin ordning enligt mig. Vill man inte följa gällande regler ska man inte vara med.

Edit: Observera att jag är för tillsägelser, ungefär så som sker just nu i forumet. En varning är på sin plats endast när någon negligerar tillsägelserna.

Eftersom jag tycker att varningar och strängare straff ska redovisas i en särskild tråd, blir det lätt att hålla reda på dem... och att ev. preskibera dem efter viss tid såsom lillgud efterlyste.
För att det inte ska bli polsk riksstad och användare som känner sig missgynnade är det ändå viktigt att ha högt i tak. De flesta som får en tillsägelse rättar sig oftast efter den.
Om vi går upp i elitserien kanske forumet får dubbelt så många användare och fans från andra klubbar kommer att bli mer aktiva än vad vi ser idag. Det är inte fel att ha verktyg för att bemöta det som inte finns idag men som kan komma längre fram.

Tillsägelser
Varningar
Korttidsavstängning
Avstängning

Senast redigerad av catami fre 01 feb, 2008 0:47, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 01 feb, 2008 0:35 
Trevliga LTC
Användarvisningsbild

catami skrev:
Glöm inte bort att man måste skilja på "trams" och regelrätta brott såsom åsidosättande av PUL, spam och reklam som exempel.
Varningar ska utdelas till "trams" i huvudsak och skarpa åtgärder ska utdelas direkt mot brott mot reglerna.

På andra forum fungerar det ungefär som jag beskrivit tidigare. De flesta har också en varningsknapp som användarna kan använda när de ser att något är på tok.

Att stänga av någon som trots tillsägelser, varningar och avstängningar inte bättrar sig är helt i sin ordning enligt mig. Vill man inte följa gällande regler ska man inte vara med.

exakt, håller med dej helt och hållet faktiskt!

men hur menar du med PUL? jag vet vad det betyder men kan inte komma på något sätt just nu där det ska kunna vara ett problem? har du något exempel?

mvh
- lego

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 01 feb, 2008 0:52 

lego skrev:
catami skrev:

exakt, håller med dej helt och hållet faktiskt!

men hur menar du med PUL? jag vet vad det betyder men kan inte komma på något sätt just nu där det ska kunna vara ett problem? har du något exempel?

mvh
- lego

Om någon på forumet lägger ut privat info om någon annan. Skulle kunna vara ett motståndarfan som betett sig illa. Det är ett lagbrott.
Likaså om nyfikenheten tar överhand och man börjar efterforska vem (t.ex) catami är i verkligheten. Det är också ett lagbrott.

Forumet Flashback blev fällda i domstol för några år sedan då namn och adress på en pedofil hamnade på forumet. Superstars har ett ansvar vad som skrivs på forumet och bör därför ställa krav på användarna.

edit: Den som skriver får givetvis också ta sitt ansvar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 01 feb, 2008 0:54 
Trevliga LTC
Användarvisningsbild

catami skrev:
Om någon på forumet lägger ut privat info om någon annan. Skulle kunna vara ett motståndarfan som betett sig illa. Det är ett lagbrott.
Likaså om nyfikenheten tar överhand och man börjar efterforska vem (t.ex) catami är i verkligheten. Det är också ett lagbrott.

Forumet Flashback blev fällda i domstol för några år sedan då namn och adress på en pedofil hamnade på forumet. Superstars har ett ansvar vad som skrivs på forumet och bör därför ställa krav på användarna.

Ok, tror inte att det ska vara något större problem men det är självklart att det inte accepteras! Tycker att du borde anmäla intresse till att bli moderator eftersom du verkar ha lite koll på hur saker och ting ska skötas.

- lego

Inläggsrubrik: Låsningshysteri
InläggPostat: fre 01 feb, 2008 1:23 

Till att börja med vill jag säga att ni gör ett lysande jobb admins! Men ni borde tona ner låsningshysterin något.

Först tänkte jag att det är ju helt logiskt att silly-tråden låses - säsongen är ju över liksom. Men sen började jag fundera:
Varför får inte vi som vill fortsätta att diskutera t.ex. hur säsongen har varit, vad tråden tillförde och vad som var helt uppåt väggarna, göra det?

Jag kan förstå att en tråd låses för att den tar upp ett ämne som redan diskuteras någonstans (om det nu inte går att slå ihop tråder) - det skapar ju bara oordning om samma sak diskuteras på fler ställen. Det är jag helt med på! Men vad är det som stör om några vill fortsätta att diskutera silly season 07/08? Varför måste diskussionen ta slut bara för att säsongen är över? Varför är det så viktigt att tråden låses precis när säsongen är slut?

Jag förstår inte, hur mycket jag än vill. Förklara för mig Lego!

Inläggsrubrik: Re: Låsningshysteri
InläggPostat: fre 01 feb, 2008 1:39 
Trevliga LTC
Användarvisningsbild

h0bbe skrev:
Till att börja med vill jag säga att ni gör ett lysande jobb admins! Men ni borde tona ner låsningshysterin något.

Först tänkte jag att det är ju helt logiskt att silly-tråden låses - säsongen är ju över liksom. Men sen började jag fundera:
Varför får inte vi som vill fortsätta att diskutera t.ex. hur säsongen har varit, vad tråden tillförde och vad som var helt uppåt väggarna, göra det?

Jag kan förstå att en tråd låses för att den tar upp ett ämne som redan diskuteras någonstans (om det nu inte går att slå ihop tråder) - det skapar ju bara oordning om samma sak diskuteras på fler ställen. Det är jag helt med på! Men vad är det som stör om några vill fortsätta att diskutera silly season 07/08? Varför måste diskussionen ta slut bara för att säsongen är över? Varför är det så viktigt att tråden låses precis när säsongen är slut?

Jag förstår inte, hur mycket jag än vill. Förklara för mig Lego!

Jadu, jag ser inte vad det finns kvar att diskutera bara när det inte är aktuellt med några fler värvningar. Men visst kan jag låsa upp tråden så att du får spåna lite om vilka rykten som egentligen var sanna... Tänkte inte på det.

- lego

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 01 feb, 2008 8:49 
Trevliga LTC
Användarvisningsbild

däremot tar jag bort klistringen på silly-tråden och låter den självdö istället för att avrätta den - typ...

Styrelseledamot LIF Ideella - svarar alltid på PM här och mail till hej@emilnilsen.se

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 02 feb, 2008 23:31 

det kanske är läge att lägga in en tråd där de uppgifter och det ansvar ni admins har för forumet förtydligas...det verka som vissa inte fårstår eller accepterar att det msåte finnas de som ska styra forumet i rätt riktning..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 22 feb, 2008 3:30 

Tycker att inlägg som inte tillför något ska minimeras. Tar bara upp en massa plats.
Som till exempel "inför match"-trådarna. Dom går ut på att skriva något i stil med " 5-1, pi-ed 2 Huokko 3. Liksom, vilka som folk tror gör mål känns väl rätt ointressant?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 22 feb, 2008 10:06 
Användarvisningsbild

SjuttioTvå skrev:
Tycker att inlägg som inte tillför något ska minimeras. Tar bara upp en massa plats.
Som till exempel "inför match"-trådarna. Dom går ut på att skriva något i stil med " 5-1, pi-ed 2 Huokko 3. Liksom, vilka som folk tror gör mål känns väl rätt ointressant?

nej

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 22 feb, 2008 10:28 

SjuttioTvå skrev:

Vad spelar det för roll i en matchtråd? Tippa resultat och målskytte anser inte jag förstöra stämningen i detta forum.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 23 feb, 2008 19:22 
Användarvisningsbild

Här är en ypperlig informationsfilm.

http://www.videojug.com/film/how-to-beh ... rnet-forum

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]