Leksand Superstars

Officiellt forum för Leksand Superstars
Aktuellt datum och tid: ons 02 dec, 2020 8:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Idioter på forumet
InläggPostat: tor 07 maj, 2009 14:36 

Efter att ha följt sillytrådens sorgliga utveckling den senaste tiden måste jag få utlopp för mina uppdämda känslor nu. För att inte besudla övriga forumet med detta skriver jag i pajkastningen - jag vet att det kanske är fullkomligt ointressant för en del, kanske särskilt för dem som tar åt sig lite av min skopa skit, att veta vad jag tycker här - men detta skiter jag i i den här forumdelen.

Jag har svårt att ta folk på allvar som stavar fel. Folk som skiter i komma-tecken. Folk som inte använder stor bokstav där det ska vara en stor bokstav, folk som kommer med inlägg med inslag av sanslöst dålig humor, folk som envisas med inlägg som är fullständigt irrelevanta, folk som droppar eliteprospectslänkar till höger och vänster, folk som på allvar tror att vi kan värva Vitrysslands Mezin som båsöppnare, folk som ständigt är pessimistiska, folk som är alldeles för optimistiska alldeles för ofta, folk som särskriver, och folk som inte avväger det de skriver, OCH - inte minst... folk som stavar spelares namn fel. Hur jävla svårt skall det vara att stava namn rätt? Jag blir så förbannad (över ingenting, kanske vissa menar) och jag blir så arg.

Jag vet att språkkunnandet här inne varierar, men... hallå, ibland blir man tamejfan mörkrädd. Jag kan tolerera vissa språkfel när det man läser ändå är tänkvärt och att man verkligen ser att skribenten har jobbat för inlägget. Ett exempel på en sådan skribent är Tomten. Jag gillar hans inlägg, även om de inte är perfekta rent språkligt. Han underbygger resonemangen relativt väl, jämfört med forumets övriga hej-kom-och-hjälp-mig-inlägg.

För övrigt - ingen nämnd och därmet inget personligt påhopp, admin.

Ja, det var väl det där jag ville ha ur mig. Nu känns det faktiskt bättre... ah, visstja.

Oskrivna regler som borde gälla på ett forum (förutom pajkastning):

1§ - SKRIV AVVÄGT! Argumentera för och emot - sen knyt ihop säcken.

2§ - LUGNA NER ER! Hälften av inläggen i sillytråden är inlägg om hur en annan skribent kan tycka så jävla fel. Det har inte slagit er att de kan ha en poäng?

3§ - STAVA RÄTT! Lägg ner lite tid på att få inlägget att se rätt ut, språkligt. Åtminstone efter er förmåga...

4§ - VAR KRITISK TILL VAD SOM HÄNDER I FÖRENINGEN! Väldigt många ser på varje förändring som sker i föreningen som positivt, överdrivet positivt och utan eftertanke. Exempelvis "Weinstock kommer att dominera i år - kom ihåg var ni läste det först!" Hallå, VAD talar för det? Tänk till själva, och kom med en EGEN åsikt, oavsett vad den är. STÅ för den! Samma fenomen med den nu bekräftade elitkommittén. Många häver ur sig att "Är helt övertygad om att det blir bra" helt utan eftertanke. Kan de inte tänka sig att arbetsbördan medlemmarna emellan blir luddig? Ingen som har reflekterat över det? Visst, de kan jobba på lite fler fronter samtidigt. Men det finns kanske en anledning till varför man har EN General Manager i NHL-klubbarna, och inte en hel hop scouter. För egen del tror jag det blir för många egon i den där konstellationen, skulle verkligen en gammal silverrygg som Micke Lundström underkasta sig en "ungtupp" som Kjellberg? Det kan bli succé, det säger jag inget om, men det kan också bli flopp, och det är detta jag vill belysa - VAR KRITISK OCH KOM MED DIN UNIKA OCH AVVÄGDA ÅSIKT!

Over and out - låt skiten hagla över mig här nu, jag bryr mig inte.

Inläggsrubrik: Re: Idioter på forumet
InläggPostat: tor 07 maj, 2009 14:41 

MarccuS skrev:
Efter att ha följt sillytrådens sorgliga utveckling den senaste tiden måste jag få utlopp för mina uppdämda känslor nu. För att inte besudla övriga forumet med detta - jag vet att det kanske är fullkomligt ointressant för en del, kanske särskilt för dem som tar åt sig lite av min skopa skit, att veta vad jag tycker här - men detta skiter jag i i den här forumdelen.

Jag har svårt att ta folk på allvar som stavar fel. Folk som skiter i komma-tecken. Folk som inte använder stor bokstav där det ska vara en stor bokstav, folk som kommer med inlägg med inslag av sanslöst dålig humor, folk som envisas med inlägg som är fullständigt irrelevanta, folk som droppar eliteprospectslänkar till höger och vänster, folk som på allvar tror att vi kan värva Vitrysslands Mezin som båsöppnare, folk som ständigt är pessimistiska, folk som är alldeles för optimistiska alldeles för ofta, folk som särskriver, och folk som inte avväger det de skriver, OCH - inte minst... folk som stavar spelares namn fel. Hur jävla svårt skall det vara att stava namn rätt? Jag blir så förbannad (över ingenting, kanske vissa menar) och jag blir så arg.

Jag vet att språkkunnandet här inne varierar, men... hallå, ibland blir man tamejfan mörkrädd. Jag kan tolerera vissa språkfel när det man läser ändå är tänkvärt och att man verkligen ser att skribenten har jobbat för inlägget. Ett exempel på en sådan skribent är Tomten. Jag gillar hans inlägg, även om de inte är perfekta rent språkligt. Han underbygger resonemangen relativt väl, jämfört med forumets övriga hej-kom-och-hjälp-mig-inlägg.

För övrigt - ingen nämnd och därmet inget personligt påhopp, admin.

Ja, det var väl det där jag ville ha ur mig. Nu känns det faktiskt bättre... ah, visstja.

Oskrivna regler som borde gälla på ett forum (förutom pajkastning):

1§ - SKRIV AVVÄGT! Argumentera för och emot - sen knyt ihop säcken.

2§ - LUGNA NER ER! Hälften av inläggen i sillytråden är inlägg om hur en annan skribent kan tycka så jävla fel. Det har inte slagit er att de kan ha en poäng?

3§ - STAVA RÄTT! Lägg ner lite tid på att få inlägget att se rätt ut, språkligt. Åtminstone efter er förmåga...

4§ - VAR KRITISK TILL VAD SOM HÄNDER I FÖRENINGEN! Väldigt många ser på varje förändring som sker i föreningen som positivt, överdrivet positivt och utan eftertanke. Exempelvis "Weinstock kommer att dominera i år - kom ihåg var ni läste det först!" Hallå, VAD talar för det? Tänk till själva, och kom med en EGEN åsikt, oavsett vad den är. STÅ för den! Samma fenomen med den nu bekräftade elitkommittén. Många häver ur sig att "Är helt övertygad om att det blir bra" helt utan eftertanke. Kan de inte tänka sig att arbetsbördan medlemmarna emellan blir luddig? Ingen som har reflekterat över det? Visst, de kan jobba på lite fler fronter samtidigt. Men det finns kanske en anledning till varför man har EN General Manager i NHL-klubbarna, och inte en hel hop scouter. För egen del tror jag det blir för många egon i den där konstellationen, skulle verkligen en gammal silverrygg som Micke Lundström underkasta sig en "ungtupp" som Kjellberg? Det kan bli succé, det säger jag inget om, men det kan också bli flopp, och det är detta jag vill belysa - VAR KRITISK OCH KOM MED DIN UNIKA OCH AVVÄGDA ÅSIKT!

Over and out - låt skiten hagla över mig här nu, jag bryr mig inte.

Kan du på fullaste allvar övertyga oss om att du vet när man skall ha kommatecken jämt så köper jag det direkt :)

InläggPostat: tor 07 maj, 2009 14:45 

upplandsleksing skrev:
Kan du på fullaste allvar övertyga oss om att du vet när man skall ha kommatecken jämt så köper jag det direkt :)

Om jag vet NÄR man skall ha kommatecken JÄMT?! :lol: Nä, det kan jag nog inte övertyga er om.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07 maj, 2009 15:16 
Användarvisningsbild

Du glömde nämna användandet av långa citat-på-citat-inlägg, men jag förstår hur du tänker. Lätt hänt att glömma sånt, när det finns så mycket annat att engagera sig i.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07 maj, 2009 16:50 

Jag skriver inte ofta, men när jag gör det så tycker jag ändå att jag "avväger" det bra. Men det finns ju olika "grupper" på forumet och så fort man, som i mitt fall, kritiserar föreningen/spelare/ledare så blir man kallad; korkad, ynklig osv. Man "suger ut energin från folk". Ett forum kan väl för fan inte bara bestå av folk som prisar allt föreningen gör! Våran uppgift som supportrar är att SYNA, KRITISERA, DISKUTERA.
Detta gäller ju även allmänt som medborgare. Man kan ju inte bara svälja allt och säga; "ja det här bli perfekt, sluta vara så korkad och klaga på allt". Jag vet inte om alla överoptimistiska personer på det här forumet känner att dom vill visa hur duktiga fans de är eller nåt, genom att prisa allt som händer, oavsett hur dumt det verkar.

OCH, som jag sagt förut, klagandet är ett bevis på att jag bryr mig om föreningen, ett bevis på intresse och så vidare. Även hur mycket jag än klagar på forumet så kommer jag likförbannat stå och sjunga och hoppa i klacken. Klagandet är inte ett tecken på sinande supporterkänslor. TVÄRT OM!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07 maj, 2009 17:00 

Ett exempel, från en tråd som skall vara "spam fri"

Lars N skrev:
leks skrev:
Lars N skrev:
bgorn skrev:
då var sportkommiten bekräftad... lif-sms news...

från 1/8 tar den över på beslut från styrlesen...

ingår p-e eklund m lundtröm tränare och Patric Kjellberg

och tränarna - står det i mina sms (fick ju fyra :shock: )

:wink:
:oops:

Det är inte en privat MSN-konversation, det är ett forum.
Hade man hållit på så här på ett forum som hade moderatorer och regler hade man blivit varnad och sen avstängd.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07 maj, 2009 19:33 
Användarvisningsbild

Den får väl jag förklara mig för då. Tänkte faktiskt just på att det skulle va en spamfritråd och därför ville jag bara påpeka så kort som möjligt innan nån skrev en massa meningslånga kommentarer (vilket säkerligen hade kommit så småning om)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07 maj, 2009 20:18 
"that boy was a ticking bomb..."
Användarvisningsbild

Citera:

Att man har en positiv grundinställning betyder väl inte att man inte är eftertänksam?
Jag tänker i regel alltid efter innan jag yttrar mig om något.

Det är dock lustigt att en del alltid lyckas hitta saker att klaga på.

Saklig, gärna konstruktiv och genomtänkt kritik är alltid bra, men klagar man
bara på "allt" så ger det fan bara intrycket att man är en tråkig besserwisser.

Alla har vi nog träffat människor som kritiserar allting, som gnäller och
direkt något skiter sig så är de framme och säger "Vad var det jag sa", typ.

Dessa människor har en förmåga att hitta och identifiera fel. Det är
väl en bra förmåga i vissa fall, men det tar ju samtidigt fokus från det positiva.

"Det där är fel, och det där är fel..."
Okej! Vad kan vi göra bättre då?
... och Hur (sett till rådande förutsättningar) ?

Konstruktivitet, tack!

Jag syftar inte på någon särskild person.

En egen åsikt försöker jag nog allt bidra med när jag har en.
Förefallande ofta så håller jag med i flera andras åsikter.
Måste jag då ändå hitta på en "egen" åsikt, bara för att?

Jag anser att man kan ha en "egen åsikt", som ändå är positiv och liknar majoritetens.
En egen åsikt måste inte alltid vara en avvikande åsikt.

Jag kan hitta brister i det mesta, men jag antar att jag oftast väljer att se det positiva, särskilt när
det gäller saker som jag i all fall inte kan påverka eller komma på någon bättre, och rimlig lösning på själv.

Det var min "egna åsikt"!
Hoppas den "respekteras" nu! 8)

Senast redigerad av m4tt3 tor 07 maj, 2009 20:36, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07 maj, 2009 20:36 

Kan hålla med om att det finns många som skriver utan att tänka och utan att kunna formulera sig eller kunna använda svenska språket.

Men som m4tt3 skrev: Varför ska man vara kritisk på ett negativt sätt mot allt som händer i föreningen?

Man kan framföra konstruktiv kritik, både positiv och negativ, men att bara skriva negativt förstår jag inte. Du kanske menar att man ska vara mer konstruktiv och motivera sin kritik oavsett om den är positiv eller negativ. Då förstår jag för som det är nu så känns det som om man oftare blir ifrågasatt om man skrivit något positivt än om man skrivit något negativt.

Sen håller jag med dig om du är inne på att det ska vara mer av kritik med motiveringar än som det är nu med påhopp på spelare, ledare och andra forumskribenter.

Dessutom angående att lägga ner tid på att få inlägget att se rätt ut så kanske många skulle lägga tid på att läsa igenom vad de skriver innan de skickar in det på forumet. Då kan man tänka igenom vad man egentligen skriver, vad man vill få fram och hur det kan uppfattas av andra. Dessutom hinner man kanske fundera på hur man skulle reagera själv om någon annan skrivit detta om en själv som man just skrivit om någon annan person.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07 maj, 2009 21:00 

Jag respekterar din åsikt, absolut.

Jag tror ni har missuppfattat vad att förhålla sig kritiskt till någonting innebär. Det innebär inte att ständigt uttrycka sig negativt om exempelvis förändringar i föreningen, utan det handlar om att vara rationell, ta in informationen, processera den, och avväga. Är det här dåligt? Är det här bra? Kan det vara dåligt samtidigt som det är bra på annat sätt? Att förhålla sig kritiskt handlar om att inte köpa saker lättvindigt. Jag har sett många inlägg där man helt utan förbehåll köper allt det föreningen gör. När en ny spelare som gått dåligt någon annanstans ryktas till LIF, då häver någon ur sig att "det blir riktigt bra", exempelvis Karol Krizan. Visst, det kan bli riktigt bra. Men varför fick han sparken från Modo? Var det inte hans ovilja att träna? Med det sagt, hur tänker signaturen som skrev att det blir riktigt bra på hur spelare med sådan personlighet går ihop med Strömberg? Det är ingen match made in heaven, direkt.

Och det där med att man ska ha en positiv grundinställning, pga. att man annars framstår som en besserwisser? Är det DET allting handlar om, att framstå positiv? Man ska väl skriva vad man tycker och därmed också framstå som man ÄR, oavsett om det är positiv eller negativ? Jag efterfrågar rationalitet och ett kritiskt förhållningssätt, inte att vara konstant negativ.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07 maj, 2009 21:29 
Användarvisningsbild

Om det ändå vore så väl, då hade ju allt varit frid och fröjd, eller hur.

Vi säger ju samma sak egentligen.

Du klagar på det okritiska och onyanserat positiva, medan jag klagar på icke-konstruktiv kritik och allmänt negativ ''anti allt-attityd''.

Det är nog inte riktigt ultimat när debatten är varesig svart eller vit,
men fullt begripligt att inte alla, inkl. jag själv orkar offra tid och energi på
långa analyser och argumentera för sin sak i varenda inlägg, typ.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08 maj, 2009 0:19 

m4tt3 skrev:

Du klagar på det okritiska och onyanserat positiva, medan jag klagar på icke-konstruktiv kritik och allmänt negativ ''anti allt-attityd''.

men fullt begripligt att inte alla, inkl. jag själv orkar offra tid och energi på

Jag vet inte om vi säger samma sak, sen när blev ett kritiskt förhållningssätt och positiv grundinställning samma sak? Men jag vet inte, var det en öm tå jag trampade på? Jag klagar på ett par andra saker också...

Och det där med att inte offra tid och energi på vettiga inlägg... gör forumet till en sandlåda då, eftersom foruminlägg inte är värda att lägga energi på. Du verkar vara lite av en förespråkare...

Skitsamma, inlägget var mer menat att få ur mig lite uppdämd irritation, snarare än att tillrättavisa någon. Ber om ursäkt om någon känner sig träffad, men det var jävligt gött att få ur sig det.

För övrigt, admin bör kanske ta tag lite hårdare, ni börjar tappa forumet ute i de mer "seriösa" (eller de som BORDE vara seriösa) forumdelarna, exempelvis sillytråden.

Inläggsrubrik: The world's longest inlägg?
InläggPostat: fre 08 maj, 2009 16:20 
Användarvisningsbild

MarccuS skrev:
m4tt3 skrev:

Jag vet inte om vi säger samma sak, sen när blev ett kritiskt förhållningssätt och positiv grundinställning samma sak? Men jag vet inte, var det en öm tå jag trampade på? Jag klagar på ett par andra saker också...

Och det där med att inte offra tid och energi på vettiga inlägg... gör forumet till en sandlåda då, eftersom foruminlägg inte är värda att lägga energi på. Du verkar vara lite av en förespråkare...

Skitsamma, inlägget var mer menat att få ur mig lite uppdämd irritation, snarare än att tillrättavisa någon. Ber om ursäkt om någon känner sig träffad, men det var jävligt gött att få ur sig det.

För övrigt, admin bör kanske ta tag lite hårdare, ni börjar tappa forumet ute i de mer "seriösa" (eller de som BORDE vara seriösa) forumdelarna, exempelvis sillytråden.

De andra "punkterna" du tog upp var väl lite mer självklara och generella.
Dessa kan väl jag också hålla med om, så därför svarade jag bara på punkt 4.

Jag har nog ingen direkt öm tå, ingen som har med idrott att göra i alla fall, haha.
Tänkte bara att du inte skulle få stå helt oemotsagd och/eller bli ignorerad.

Nej, jag missförstod nog dig.
Jag var lite för trött och halvt onykter efter kvartsfinalen.

Men vad jag menade var i alla fall att jag vill att Även, eller kanske s ä r s k i l t de
"negativa" inläggen ska vara av den sorten som du efterfrågar (väl avvägda, genomtänkta etc).

Annars framstår det bara som ett jäkla gnäll och poängen går inte fram.
Inte minst när det sägs eller skrivs av personer och forumanvändare som verkar såga i princip allting.

Där av "likheten" som jag tyckte mig finna under gårdagen.

...

Citera:
Och det där med att inte offra tid och energi på vettiga inlägg... gör forumet till en sandlåda då,
eftersom foruminlägg inte är värda att lägga energi på. Du verkar vara lite av en förespråkare...

Här bevisar ju t o m du själv min "teori"...
För inte kan du ha lagt ner särskilt mycket tid och energi på de där raderna???

Att "offra tid och energi på varenda inlägg" är ingen självklarhet för alla.
Det tar tid att formulera sig, och för många tar det lång tid att skriva på ett tangentbord överhuvudtaget.

Ett forum skulle bli jävligt tråkigt om man bara fick skriva typ, såna här noveller i varenda inlägg. :lol:

Men framför allt... Ska man kritisera någonting så tycker iallafall jag att det är extra viktigt att man inte bara spyr galla,
utan att man försöker komma med något konstruktivt, och kanske t o m något förslag på alternativ.

Man kan inte att förutsätta att "om personer är positiva till något så har de bara inte tänkt efter ordentligt".
Det är cyniskt att tro att folk inte kan tänka själva, att folk inte tänker innan de yttrar sig,
bara för att de håller med andra, eller skriver korta inlägg.

Om det är så du menade.

...

Det där med att "STÅ" för sin åsikt som du skriver.

Kanske är det just det folk gör här (jag vet inte?)...

I många forum och gästböcker, där det sk "näthatet" flödar fritt så skrivs och sprids fantastiskt mycket negativ dynga
som nog väldigt få kan "stå för" om de inte fick vara anonyma. Här inne finns det nog i många fall åtminstone någon
som vet vem man är, och då blir kanske tonen trevligare eftersom man måste kunna "stå för" vad man skriver IRL?

...

En del fokuserar mestadels på det som är positivt...
En del öppnar oftast truten när de har något att kritisera.

Folk är väl olika som personer, och det krävs inte så högt IQ för att inse varför människor
som begåvats med varsina av dessa två egenskaper inte förstår sig på varandra.

Citera:
Och det där med att man ska ha en positiv grundinställning, pga. att man annars framstår som en besserwisser?
Är det DET allting handlar om, att framstå positiv? Man ska väl skriva vad man tycker och därmed också framstå som man ÄR,
oavsett om det är positiv eller negativ? Jag efterfrågar rationalitet och ett kritiskt förhållningssätt, inte att vara konstant negativ.

Nej, du blandar ihop orden... Så här skrev jag:

"Saklig, gärna konstruktiv och genomtänkt kritik är alltid bra, men klagar man
bara på "allt" så ger det fan bara intrycket att man är en tråkig besserwisser. "

Alltså... Min åsikt är bara, att om man vill få ut något av sin kritik så får man tänka lite på hur man framför den.

När jag själv spelade hockey så pratade vi om att "ge och ta kritik", att kritiken ska vara konstruktiv om den ska ge någon ev. förbättring.

...

Så där, nu har jag lagt ner "tid och energi" på detta inlägg.

Någon annan kanske har något mer att tillföra till detta.

Nu ska jag göra något mycket roligare...
Nu har grabben vaknat, så nu ska vi röja runt lite på golvet!

Öh, vad pratade vi om nu igen..? :wink:

Respekt! Heja Leksand! 8)
Ett så här långt inlägg kommer jag aldrig skriva igen.

PS. Jag är ganska fördomsfri och öppen av mig när det gäller många saker, och är faktiskt väldigt
kritisk av mig när det handlar om mycket annat, så som samhällsfrågor, politik, you name it. När det
gäller sport så tycker jag att det kan bli för mycket negativt tjafs om allt runt omkring. Fokus på rätt saker!
Hockey är roligt! Det är på isen det ska avgöras. Risken är väldigt stor att vi missar Elitserien oavsett styrelse. DS

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 maj, 2009 23:19 

Det som är viktigt för mig när jag läser ett inlägg är att jag förstår vad skribeten ifråga menar. Har hon eller han stavat fel, missat kommatecken, felfraserat eller helt enkelt sär skrivit :wink: , (hur fan gör man med kommatecken efter smileys?) så är det för mig sekundärt minst sagt.

Språket förändras ständigt, det är vi som styr utvecklingen genom slang, invandrartugg, internationalisering och framförallt genom sms, chat och forumskrivningar på Internet. Själv är jag 40+ och vill hänga med i tiden typ, bah.

Jag skippar stor bokstav efter punkt i just forumskrivningar då jag förväntar mig att de som läser mina inlägg lägger märke till just punkten som avslutade meningen och förstår inte riktigt varför jag då, ett mellanrum senare måste förtydliga att jag just påbörjar en ny mening? Är inte det uppenbart då jag just avslutat en annan.

Att kräva någon slags högskoleutbildning, eller ännu värre, ha krav att alla som har åsikter om LIF inte är invandrare, lider av dyslexi, har svårigheter med att uttrycka sig eller helt enkelt som jag, bara vill ge sin syn på saken utan att ta till någon som korekturläser inläggen, känns relativt gammalmodigt.

Jag ska i fortsättningen respektera namn och där använda mig av versaler. När det gäller påbörjan av nya meningar så får du se detta inlägg som ett parentes.

PS. Lite humor i inläggen kan man väl tåla?

InläggPostat: tor 14 maj, 2009 22:00 
Användarvisningsbild

MarccuS skrev:

Om alla ovan uppräknade skulle försvinna från forumet...Vilka blir kvar? Du och admin? (inte för att admin skriver felfri svenska, men de kan väl gärna inte kicka ut sig själva)

8) 8) 8)

Där avslutar vi ämnet.
Hänvisar de som önskar diskutera det svenska skriftspråket till svenska akademins forum, om de har något eller använd PM funktionen.
/admin Ingo

Klag 5:16

"En pessimist i sitt livs form Jag vädrar blod, det luktar sorg"

Kent

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]