Av det man kan utläsa från artikeln i DT nedan är att man har följande backar med upp till Luleå:
Fransson, Ahnelöv, Berg, Nordsäter, Kolan, Göransson och Samuelsson. Ska bli intressant att se både Kolan och Samuelsson!
Citera:
Philip Samuelsson tränade med Mattias "Kolan" Karlsson - och går in direkt i laguppställningen mot Luleå. Då lämnas supertalangerna Filip Johansson, 19, och Calle Själin, 20, hemma.
– Jag ser verkligen fram emot det här, säger Leksands nyförvärv.
"Jag vet faktiskt inte var de har fått detta ifrån", kommenterade "Tjomme" till tidningen.
Under måndagen gick dock nyheten tillslut att skönja i klartext – att 28–åringen mycket riktigt sajnats av klubben.
Och enligt Roger Melin kommer Samuelsson att kastas in i hetluften direkt.
– Ja, han kommer följa med till Luleå. Och han spelar, säger Melin.
Under träningen idag (onsdag) spelar han uteslutande med Mattias Karlsson – är det ett möjligt backpar?
Ja.
Kommer de rent utav att spela tillsammans på torsdag?
– Ja.
– Han (Samuelsson) har ju inte varit på is på nästan en vecka så han har ju bara det här passet (onsdag) i benen. Så vi får väl se hur vi matchar honom, det beror lite på hur han ser ut i en matchsituation och hur han känner sig.
– Det är en erfaren kille som ändå är relativt ung men han har ju varit med en del. Han har ju spelat runt 500 AHL-matcher och lite i NHL, så han kommer ju med en stor erfarenhet. Rörlig back, tvåvägs med bra plus minus genom åren. Och ansvarsfull, fortsätter Melin.
För Philip Samuelsson själv har se senaste dagarna varit intensiva och trots att han inte stått på is på en vecka, onsdagens pass undantaget, så ser han fram emot att få chansen direkt.
– Min tanke när allt det här drog igång var att jag ville vara igång så snabbt som möjligt. Det har ju redan gått 9-10 matcher, så jag ser verkligen fram emot att hoppa in och kunna bidra.
– Jag har ju inte spelat i Sverige sen någon ungdomsturnering som liten, så det här blir ju min första proffsmatch i Sverige för ett svenskt lag. Jag ser verkligen fram emot det här, säger Leksands nyförvärv.
Att Philip Samuelsson paras samman med Mattias Karlsson betyder också att Leksand, med en total backuppsättning på tio man, (Daniel Gunnarsson inräknad) behöver ställa folk åt sidan.
Inför torsdagens Luleåmöte kommer man lämna flera av sina unga talanger hemma.
– Calle Själin och Filip Johansson kommer inte följa med. Och inte Lundqvist heller då.
Vad tänker du kring backsituationen – tio backar totalt, nio just nu – inför framtiden?
– Tomas har ju gjort lite koll på tidigare erfarenheter från lag och tittat runt lite hur det ser ut i övriga klubbar. De flesta har uppemot 9-10 backar och det är ungefär det som krävs under en hel säsong med tanke på skador och sjukdom och så vidare.
– Visst blir det ett problem när alla är friska det kan jag hålla med om och det blir ett problem på träningar när alla inte kan ges den träningstid som behövs.
Gör ni några övriga förändringar inför torsdag?
– Egentligen inte. De enda förändringar vi gör är att Mattias Karlsson kommer gå upp och spelar powerplay. I övrigt är det inga ändringar mer än att det blir nya backpar givetvis. Men forwardsformationerna kommer se ungefär lika ut, säger Melin.