Leksand Superstars

Officiellt forum för Leksand Superstars
Aktuellt datum och tid: ons 21 aug, 2019 22:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Chatten med Mikael Lundström
InläggPostat: tis 27 feb, 2007 15:59 
Användarvisningsbild

--------------------------------------------------------------------------------
Frågor och svar
--------------------------------------------------------------------------------
Mikael Lundström Tack för visat intresse och tack för alla frågor ni skickat in. jag hann bara svara på en del av dem. Får göra ett nytt försök någon annan gång. Hoppas ni kommer och ser så många matcher som möjligt i Kvalserien. Hej då! Micke.

Moderator Då stänger vi chatten för den här gången och tackar för ert engagemang.

Manne Finns det några juniorer som skulle kunna hoppa in i ett kval om det skulle bli rena sjukstugan?
Mikael Lundström Ja det finns det naturligtvis. Vi har dock medvetet breddat truppen just med tanke på risk för skador och sjukdom.

Mikael Lundström Sista frågan nu.

a2 Hur ser ni till att spelarna är psykiskt rustade för kvalserien? Kvalserien är ju så mycket mer än bara hockey...
Mikael Lundström Den mentala biten är alltid en viktig faktor i en Kvalserie. Vi försöker stärka lagets sammanhållning och anda under olika former. Delaktighet i spelinriktning och specifika situationer såsom powerplay och boxplay är viktiga.

Ron det satsas långt ner i åldrarna hos LIF, till och med i björnligan som nu mer heter U8... har LIF en ljud framtid i dom unga leden?
Mikael Lundström Jag tycker att framtiden ser ljus ut. Men vi måste vara tydliga och bra i vår verksamhet så att vi attraherar pojkar och flickor att både börja och fortsätta med sporten.

Moderator Då var det 5 minuter kvar av chatten. Vi hinner med några frågor till, kom igen!

Brasse Hallå! Finns det några spelare i div. 1 som imponerar och kan bli aktuella i framtiden?
Mikael Lundström Ja, det finns det. jag har sett en hel del bra div 1 matcher och det finns intressanta spelare på min lista.

jc verkar vara ett härligt GO i gänget i år..verkar som ni återfunnit harmonin i föreningen kan du tala om vad som gjorts för att ändra den negativa trenden som varit tidigare..
Mikael Lundström Jag tycker att det är en riktig iaktagelse och den beror framförallt på att vi har tränat bra och haft en tydlig organisation runt laget. Spelarnas karaktär är också ett mycket viktigt inslag i goet.

Bosse Englund Hej Mikael! Lycka till i kvalet. Ni har mitt fulla stöd. Tror Du som jag att elitserien kommer att utökas till 14 lag nästa säsong OM ex. Frölunda eller något annat storlag inte klarar kvalet? Som jag ser det är Leksand bästa laget från allsvenskan. Det behövs "bara" att få ett av elitlagen efter sig i kvalet. Inte lätt men det är inte omöjligt.Lycka till!!
Mikael Lundström Problematiken med 14 lag kommer alltid upp när något av de mera etablerade lagen ligger illa till. Så kanske det behövs den typen av lag i Kvalserien för att något ska hända. För mig är det självklart med 14 lag i både Elitserien och Allsvenskan.

Daniel hej hej hur går det med Elias Granath och Niclas Anderssen? det är ju 2 st bra backar som jag anser tagit ett stort kliv framåt iår...försöker ni få kvar dem till nästa säsong?
Mikael Lundström Alldeles riktigt. Jag vill gärna behålla både Elias och

Niclas och för därför diskussioner med dem båda.
jc hur ser upplägget ut inför kvalserien ? blir det bara en match mot arboga ?
Mikael Lundström Vi möter Almtuna på torsdag och sedan laddar vi med egen träning på hemmaplan.

Oskar Under försäsongen hade ni, om jag inte missminner mig, fem hela formationer i truppen. Hur stor trupp siktar ni på att ha nu i sommar?
Mikael Lundström Vi kommer att ha minst en femma med juniorer som är med och tränar både utanför och inledningsvis på isen.

Jon Jag antar ni har scoutat tänkbara motståndare i kvalserien. Vilka ar de lag ni helst skulle se som moståndare av play off lagen och av de som ligger risigt till i elitserien?
Mikael Lundström Vi har scoutat brett och anser oss ha en god uppfattning om flera lag som kan vara aktuella för kvalserien. Jag tror personligen att Växjö kan överraska och ta den sista platsen från Play off. Sett till matchen i går så ser Skellefteå ut att få det svårt i slutspurten.

per är lasse johnson aktuell om han blir tillgänglig
Mikael Lundström Absolut.

Adam Tjena Micke! Har du några speciella fritids intressen?
Mikael Lundström Jag tycker om att spela golf. Har handikapp 21. Åker gärna skidor och umgås med familjen.

Mark Nad Rykten säger att du och Stefan Bergqvist åkte med öppet fönster hela vägen från Stockholm. Finns det inte en risk att någon hör saker som dom inte borde höra? Borde inte en sportchef vara lite mer diskret?
Mikael Lundström Det öppna fönstret täcktes av en svart plastsäck och därmed prasslade det rejält så att jag kan försäkra dig om att inga hemligheter slapp genom säcken. Tack för en intelligent och intressant fråga.

Thomas Tror du att Johan Hedberg kan komma tillbaka?
Mikael Lundström Johan finns naturligtvis med i våra tankar. När han känner att han är redo för en flytt hem kommer han att vara välkommen i vår organisation.

Hassan hej jag vill börja och säga att du gör ett mkt bra jobb i leksand sewdan vill jag fråga hur du resonerar med ungdomshockeyn i leksand...jag har hört att ni har tagit in 3 st från AP till LIF BJ nästa år...sedan har jag även hört att det finns några till som spelar för leksands AP som skulle kunna platsa i BJ nästa år...ja undrar varför ni tar in så många uifrån och varför inte ta in från leksands AP istället tack på Förhand...
Mikael Lundström Hej. Vi har helt nyligen antagit en ny sportslig organsiationsplan. Med den vill vi visa att vi ska genomföra en mycket professionell satsning på alla nivåer. För att öka våra egna spelares möjligheter att platsa i BJ och Hockeygym så startar vi upp ett J16-lag Elit till hösten.

Håkan Hej Micke, Hur stora är våra chanser att behålla Morten Green om vi spelar i allsvenskan nästa säsong?
Mikael Lundström 100%

Lollo Finns det pengar i föreningen att förstärka det befintliga laget?
Mikael Lundström Spelar vi i Elitserien så har vi ju så klart helt andra möjligheter att spetsa laget, men just nu är stommen i laget det viktiga och den har vi som jag ser det.

lissmats En spelare som Ollas hoppas jag att ni ska försöka behålla, han är nog den spelare som visat mest vilja av alla spelare? Vad har ni för tränar alternativ inför nästa år
Mikael Lundström Ollas är klar för oss oavsett serietillhörighet kommande säsong.

Oskar Hejsan Micke! Tack för ett bra jobb under din första säsong. Är det i dagsläget tänkt att Eddie Läck ska vara en av de två förstamålvakterna nästa säsong, eller kommer ytterligare någon målvakt signas mer än Eddie och Peter som (väl?) har kontrakt?
Mikael Lundström Alldeles rätt. Eddie och Peter har kontrakt. Med den utveckling som Eddie har vill vi gärna se honom i fler A-lagsmatcher nästa säsong. Elitserie eller Allsvenska avgör om vi rekryterar ytterligare en målvakt.

Marcus Tjena!! Hur stora chanser har Leksand i kvalet tror du? Det är ju inte så enkla lag liksom.
Mikael Lundström Hallå. Jag tror att våra chanser är rimligt stora. Vi har i våra matcher mot SSK, RBK, VIK och Löven visat hög kvalitet. Och har plusstatistik på dessa lag. Jag tror att det blir en rekordjämn och oerhört dramatisk Kvalserie. Kul va?

Johan Jonas Nordquist finns han med i era tankar inför nästa säsong
Mikael Lundström Jonas finns med och vad jag förstår är det inte alls klart att han ska representera Frölunda nästa säsong.

Scialfa Hej, Vilken spelare har överraskat mest positivt på dig den denna säsong?
Mikael Lundström En sån som Pierre-Edouard Bellemare. han startade med ett try out kontrakt och har antagit utmaningen.

Piggelin Av de 16 spelare som är klara, finns det några nya namn bland dem, eller är alla ur årets trupp?
Mikael Lundström Alla är ur årets trupp.

rolf ´hej sportchefen, vilken spelare skulle du helst villa ha i leksand till nästa säsong.
Mikael Lundström Någon eller några av tidigare leksandsspelare som är etablerade i Nordamerika skulle inte vara så dumt.

Marcus hejsan!! Jag vet att du inte vill nämna några aktuella tränare till nästa säsong men vilken typ av tränare letar ni efter?
Mikael Lundström Kommande tränare ska vara en bra individuell utvecklare. Vi har flera spelare som jag tror kan ta ytterligare stora steg i sina utvecklingar med en god ledare.

Butcher 16 spelare klara säger du, men inte vilka som är klara är det så att säsongen skaspelas klar först? innan vi vet?
Mikael Lundström Just precis. Dessutom är det i några fall så att vi vill se vad spelaren presterar i de viktiga kommande matcherna.

rumpmasen undrar om det är någon ny "farmaklubb" på gång? Arboga verkar ha gjort sitt.
Mikael Lundström Jag tror inte på att man ska ha en enstaka förening utan istället att man ser till vad en spelare får bäst utveckling.

Hallin Hej Mikael! Vill först tacka dig för att du tog dig tid med oss grabbar från dagcentret i Rättvik, en mycket trevlig dag för oss. Har ni planer på att försöka behålla Pasi Saarela kvar i Leksand?
Mikael Lundström Hej på er grabbar och tack för senast. Pasi Saarela är en av de spelare som mycket väl kan dyka upp i leksandströjan i höst.
zac bra jobbat med morten (2 år till) men hur blir det med martin bartek och tomi pettinen.

Mikael Lundström Vi återkommer om dem spelare du nämner.
Jonathan Hej, Jag har hört att Leksand ska satsa på talanger nästa säsong och att jukka rautakorpi ska bort, så min fråga är har ni börjat leta efter ersättare än? i så fall någon särskild?
Mikael Lundström Vi letar ganska brett och har ett antal goda kandidater till jobbet. Vill inte säga vilka.

Conni Gustafson Om LIF skulle missa att gå upp, blir vi av med en massa spelare igen eller har ni skrivit kontrakt på flera år med tex Sarela?? ps lycka till i kvalserie ds Mvh Conni Bagarn Krylbo
Mikael Lundström Vi har redan nu försäkrat oss om att vi får behålla cirka 15 spelare av den nuvarande truppen varesig vi spelar i Elitserien eller Allsvenskan.

SejonSejon Hejsan Jag vet att det inte du som sköter taktiken men varför låter ni inte Siklenka spela forward ? Han ju lysande offensivt ?
Mikael Lundström Hej. Det kanske kommer ett försök med Siklenka som forward.

Mikael Lundström Hejsan på er allihopa. Nu är jag på plats. Skicka in era frågor.

Tisdagen 27 februari klockan 13:00 är sportschefen Mikael Lundström här i chatten och svarar på era frågor.
Det går bra att redan nu skicka era frågor till Mikael.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]