Leksand Superstars

Officiellt forum för Leksand Superstars
Aktuellt datum och tid: lör 14 dec, 2019 16:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2151 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Silly Season - Säsong 19/20
InläggPostat: tis 03 dec, 2019 20:04 

Så om procenten är hög (tex kvalet förra året när Brage hyllades) så är målvakten bra men om statsen är kassa är det försvarsspelet det beror på?

En bra målvakt har hög procent och tar de där extra puckarna försvaret bjuder på.
Våra målvakter är inte tillräckligt bra. En gåta att de valdes inför en såhär viktig säsong.

InläggPostat: tis 03 dec, 2019 20:46 

Micke66 skrev:

Edit lägger till lite statistik för att belysa.
RBK 641 skott. 91,42%
ÖHK 616 skott. 91,07%
DIF 644 skott. 90,68%
LHC 640 skott. 89,06%
IKO 689 skott. 88,82%
LIF 618 skott. 87,54%
Detta är de 6 lagen som släppt till flest skott , och det räcker inte att säga att försvaret spelar dåligt.

Utan att lägga någon värdering på våra målvakter så ska jag försöka förklara varför ovan statistik är ännu mer missvisande än enbart räddningsprocent.

Ett lag med bra försvarsspel får ofta många skott på sig då anfallet har svårt att komma på mål. D.v.s skott från relativt ofarliga vinklar så som man vill ha i styrspel.
Så har det ju verkligen inte sett ut i LIFs fall.

Det är väl en del av det man utläser från corsotvärsi däremot.

InläggPostat: tis 03 dec, 2019 21:30 

Kan jämföras med våra SHL-säsonger tidigare under 2000-talet....
Där de flesta är kaos-artade katastrof-säsonger.... (Vi som är Leksand)

Brages och Juvonens siffror är svåra att då blunda för och snacka bort....
Så mycket målvakts-problem som vi haft under våra SHL-äventyr....
Inte bara målvaktsproblem då heller.... Även under dessa säsonger har vi haft alla möjliga problem...
Och ändå sticker båda BRAGES och JUVONENS siffror ut... KLART NEGATIVT....
I mängden bland övriga SHL-målvakter som vaktat Leksand-mål under 2000-talet i SHL.

-----------------------

SHL säsongen 19/20 **Placering 13 av 14 i tabellen**
Brage, Axel 89.49% (12matcher) Leksand
Juvonen, Janne LIF 88,02% (12matcher) Leksand'

------------------------

SHL-säsonger 16/17 **Placering 14 av 14 i tabellen** (Båda dessa bättre än de nuvarande)
Engren, Atte 90.18% (38matcher)
Haukeland, Henrik 89,69% (22matcher)

SHL säsongen 14/15 **Placering 13 av 14 i tabellen** (Även här 2st målvakter bättre var)
Alsenfelt, Oscar 91.07% (44matcher)
Lundström, Joakim 91,18% (14matcher)
Gistedt, Joel 80,33% (4matcher)

SHL säsongen 13/14 (7a av 12 lag...Då satte Alsenfelt bästa siffror av en SHL-målvakt vi haft under 2000-talet)
Alsenfelt, Oscar 92.81% (46matcher)
Gistedt, Joel 88,61% (12matcher)

SHL säsongen 05/06 (12 av 12) ((Även dessa båda målvakter bättre än nuvarande))
Backlund, Johan 91,49% (32matcher)
Duba, Tomas 89,61% (22matcher)

SHL säsongen 03/04 (12 av 12) ((Även dessa båda målvakter bättre än nuvarande))
Bales, Mike 90,43% (23matcher)
Backlund, Johan 89,60% (29matcher)

SHL säsongen 02/03 (8 av 12) ((Även 2st målvakter här var bättre))
Gauthier, Sean 90,7% (39matcher)
Rönnqvist, Petter 90,3% (3matcher)
Fransson, Jonas 89,2% (10matcher)

SHL säsongen 00/01 (11 av 12) ****Detta är ENDA... SHL-säsongen då Målvakterna var statiskt sämre än de nuvarande****
Naumovs, Sergejs 88,2 (9matcher) Lettland
Divis, Reinhard 87,8% (41matcher) Österrike

-------------------------------

3. Stolt leksing över rekonstruktions"mygel"satsningen som tog oss hem = För vi förtjänade verkligen att återvända!

InläggPostat: tis 03 dec, 2019 23:15 

Frågan är vad detta bevisar? Att vi med en ännu bättre målvakt skulle ligga sist i alla fall?

InläggPostat: ons 04 dec, 2019 7:54 

Stjärnan skrev:
Frågan är vad detta bevisar? Att vi med en ännu bättre målvakt skulle ligga sist i alla fall?

Enligt statistiken ja... Själv ser jag räddningsprocenten mer som en siffra hur laget presterar än själva målvakten, om man ens ska lägga en värdering i siffrorna över huvud taget. Eftersom ingen värdering över huvud taget görs i vilka skott en målvakt får mot sig är det ju helt irrelevant att jämföra med andra målvakter.

För att hårddra det, ta bara en sån sak som straffläggningar, man kan göra 1000 räddningar men släpper in straff nummer 1001, hur räknas det i statistiken? Jo, som 1 skott och 1 mål. Den andra målvakten som räddar alla 1001 straffar då? 0 skott 0 mål. Så oavsett hur många straffar man räddar så kan en målvakt aldrig få någon positiv statistik av det sett till räddningsprocent. Det här är bara en del av alla faktorer som gör att räddningsprocent (och GAA också för den delen) är totalt värdelöst för att bedöma målvakter. Vill man absolut statistiskt sett jämföra målvakter måste man titta på många andra siffror, den avancerade statistiken som TJ snackar så mycket om (nej det handlar inte enbart om corsi som en del verkar tro utan långt mycket mer). Man måste kolla på hur många räddningar man gör på expected goals, vilka sektorer skotten kommer ifrån osv osv. Man gör det för enkelt för sig att jämföra målvakter enbart på räddningsprocenten. Det är ungefär som att jämföra hur bra centrar är enbart på att kolla tekningsstatistiken.

InläggPostat: ons 04 dec, 2019 9:04 
Användarvisningsbild

Känslan hos alla måste väl ändå vara att det släpps in lite för mycket "tveksamma" puckar? Sådana där som "ahh man kan väl kanske inte lasta målvakten för det, men...kändes inte helt otagbart". Rena tavlor och fantastiska räddningar gör alla målvakter, även våra. Men det är de här "alibimålen" som gnager.. Sådana som bra målvakter med hög räddnings% tar.

Det är de puckarna som sänker laget mentalt. De är på gång, har momentum, och så trillar det in ett omotiverat "enkelt" mål i baken. En känsla av hopplöshet infinner sig, och vi tappar drivet..

InläggPostat: ons 04 dec, 2019 10:04 

bender skrev:
Känslan hos alla måste väl ändå vara att det släpps in lite för mycket "tveksamma" puckar? Sådana där som "ahh man kan väl kanske inte lasta målvakten för det, men...kändes inte helt otagbart". Rena tavlor och fantastiska räddningar gör alla målvakter, även våra. Men det är de här "alibimålen" som gnager.. Sådana som bra målvakter med hög räddnings% tar.

Det är de puckarna som sänker laget mentalt. De är på gång, har momentum, och så trillar det in ett omotiverat "enkelt" mål i baken. En känsla av hopplöshet infinner sig, och vi tappar drivet..

Jag håller med om att det släpps in en del tveksamma puckar, ibland, men för mycket? Hur många sådana puckar släpper andra målvakter in och i vilka lägen på matcherna? Ligger man under med 5 mål är det inte så konstigt att man som målvakt tappar fokuset och släpper någon skitpuck. Dessutom så släpper även med hög räddningsprocent såna puckar också, skillnaden är ofta att man inte tänker på dem eftersom laget i sig redan har gjort ett par mål och de blir inte lika avgörande.

Sen förstår jag inte vad folk hade för förväntningar på målvakterna heller. Hade man räknat med att någon av dem skulle vara bäst i SHL match efter match? Ja, då är det klart att de är en besvikelse. Men har man lite mer realistiska förväntningar så kanske man kan se att de ändå har gjort en ok säsong så här långt. Jag tror att alla är överens om att de inte varit fantastiska, men att de skulle vara svagaste länken i laget tycker jag bara visar på en enorm okunnighet när man tittar på hur de har spelat och vilka lägen de har släppt in större delen av målen på.

Även Lassinantti och Rubin släpper in "alibimål" (vad nu det betyder) trots att de har bäst räddningsprocent, kanske något enstaka färre. Men skillnaden är att de i större del av matcherna får färre lägen emot sig som är riktigt farliga och dessutom inte lika bra spelare som kommer till dessa lägen eftersom de bästa spelarna spelar i de egna lagen.

Kolla exempelvis på highlightsen från Färjestad - Frölunda. https://www.shl.se/gamecenter/qWX-343YQ6RhM/articles/post
Även Arvid Holm som enligt många gjorde en riktigt bra match släppte in ett mål som inte var otagbart och som bjöd in Frölunda i matchen. Men Färjestad som lag vann och då märks det inte lika mycket. Rubin släppte även han in i alla fall två mål som inte är otagbara, vilket ju blir matchavgörande. Så att säga att våra målvakter släpper inte lite för många tveksamma mål känner jag inte håller det heller.

InläggPostat: ons 04 dec, 2019 10:27 

Wiborg skrev:
bender skrev:

Jag håller med om att det släpps in en del tveksamma puckar, ibland, men för mycket? Hur många sådana puckar släpper andra målvakter in och i vilka lägen på matcherna? Ligger man under med 5 mål är det inte så konstigt att man som målvakt tappar fokuset och släpper någon skitpuck. Dessutom så släpper även med hög räddningsprocent såna puckar också, skillnaden är ofta att man inte tänker på dem eftersom laget i sig redan har gjort ett par mål och de blir inte lika avgörande.

Sen förstår jag inte vad folk hade för förväntningar på målvakterna heller. Hade man räknat med att någon av dem skulle vara bäst i SHL match efter match? Ja, då är det klart att de är en besvikelse. Men har man lite mer realistiska förväntningar så kanske man kan se att de ändå har gjort en ok säsong så här långt. Jag tror att alla är överens om att de inte varit fantastiska, men att de skulle vara svagaste länken i laget tycker jag bara visar på en enorm okunnighet när man tittar på hur de har spelat och vilka lägen de har släppt in större delen av målen på.

Även Lassinantti och Rubin släpper in "alibimål" (vad nu det betyder) trots att de har bäst räddningsprocent, kanske något enstaka färre. Men skillnaden är att de i större del av matcherna får färre lägen emot sig som är riktigt farliga och dessutom inte lika bra spelare som kommer till dessa lägen eftersom de bästa spelarna spelar i de egna lagen.

Kolla exempelvis på highlightsen från Färjestad - Frölunda. https://www.shl.se/gamecenter/qWX-343YQ6RhM/articles/post
Även Arvid Holm som enligt många gjorde en riktigt bra match släppte in ett mål som inte var otagbart och som bjöd in Frölunda i matchen. Men Färjestad som lag vann och då märks det inte lika mycket. Rubin släppte även han in i alla fall två mål som inte är otagbara, vilket ju blir matchavgörande. Så att säga att våra målvakter släpper inte lite för många tveksamma mål känner jag inte håller det heller.

Men Wiborg, du som alltid försvarar våra målvakter, du måste ju också se svagheter hos vissa målvakter. Du verkar ju ganska insatt inom detta område, vad har Brage och Juvonen för svagheter?
Nämn gärna ett par LIF-målvakter dom senaste fem åren som enligt dig inte hållit måttet på den nivån LIF spelade på under just den tidpunkten. Bara så man får ett hum om hur din måttstock fungerar :?:

InläggPostat: ons 04 dec, 2019 11:32 

SteveY skrev:
Men Wiborg, du som alltid försvarar våra målvakter, du måste ju också se svagheter hos vissa målvakter. Du verkar ju ganska insatt inom detta område, vad har Brage och Juvonen för svagheter?
Nämn gärna ett par LIF-målvakter dom senaste fem åren som enligt dig inte hållit måttet på den nivån LIF spelade på under just den tidpunkten. Bara så man får ett hum om hur din måttstock fungerar :?:

För det första så försvarar jag inte alltid våra målvakter. Däremot försvarar jag alla spelare som jag anser vara felaktigt påhoppade, vilket i större utsträckning är målvakterna än andra spelare.

För det andra vet jag inte riktigt varför jag ska motivera vilka målvakter som jag inte tycker hållit måttet för. Men i alla fall.. De jag på rak arm kan konstatera som jag hade högre förhoppningar på än vad de levererade var Tuohima och Engren. Även Brage förra säsongen startade lite svagt men hans spel i slutet på säsongen var ju på en helt annan nivå, precis som hela lagets. Ytterligare en indikation på att laget påverkar målvakten till väldigt stor del.

Brage tycker jag inte har några direkta svagheter utan är väldigt jämn i sitt spel. Spelet med klubban skulle dock kunna utvecklas. Kan kanske vara att han verkar vara bättre på att hitta motivationen när det är lite viktigare matcher än under serielunken. Juvonen tycker jag ibland kan överarbeta situationer och kanske göra en för snabb/kraftig förflyttning vilket gör att han kan komma ur position lite grann. Verkar vara en humörspelare som har lite mer toppar och dalar. Riktigt bra när han är på topp men även lite mindre bra när han inte har samma flyt.

Då är ju min fråga tillbaka, vilka målvakter tycker du har hållit måttet senaste åren och vilka styrkor tycker du dagens målvakter har?

InläggPostat: ons 04 dec, 2019 11:35 

Wiborg skrev:
bender skrev:

Jag tittar lite på andra lags matcher i serien, men mest såklart på Leksands matcher. Då blir det naturligt att man jämför med motståndarlagets målvaktsprestation hela tiden. Med tanke på hur svårt vi har att göra mål själva så hamnar såklart våra målvakter i dålig dager när motståndarmålvakterna håller nollan i match efter match och våra släpper distansskott match efter match (raljerar lite här!).

Man vet att våra lägen så gott som alltid räddas medan vi släpper vartannat skott vissa perioder och jag tror att det är det som straffar våra keeprar!

Helt enkelt målvakterna får ta smällen för vår skott-ineffektivitet också!

MEN

Utan att vara expert på målvaktsspel på något sätt så är 88% för dåligt! Det går inte att snacka bort och när både det man ser på isen och statistiken pekar på samma sak så tror jag i alla fall att vi hittat en akilleshäl! Sen om det handlar om en quickfix eller inte låter jag vara osagt. Lösningar som verkar uppenbara är sällan det...

InläggPostat: ons 04 dec, 2019 11:54 

Danoil skrev:
Utan att vara expert på målvaktsspel på något sätt så är 88% för dåligt! Det går inte att snacka bort och när både det man ser på isen och statistiken pekar på samma sak så tror jag i alla fall att vi hittat en akilleshäl! Sen om det handlar om en quickfix eller inte låter jag vara osagt. Lösningar som verkar uppenbara är sällan det...

Det är klart att 88% är för dåligt, men frågan är ju vad är orsaken till den siffran? Är varje spelare enskilt ansvarig för dem individuella statistiken eller är det en lagsport som innebär att samverkan mellan spelare resulterar i dem individuella statistiken?

Ska man göra lika många mål framåt som bakåt bör man ligga någorlunda nära 100% om man lägger ihop räddningsprocent och skotteffektivitet. Knuts gör mål på 2,56% av alla skott han skjuter, det är ju också för dåligt, till och med skitdåligt. Vi har ganska många spelare under 10%, varför kommer de undan den här massiva kritiken? Jo, för att en enda statistisk siffra inte är facit till om en spelare är bra eller inte, oavsett position.

InläggPostat: ons 04 dec, 2019 12:05 

Wiborg skrev:
SteveY skrev:

Då är ju min fråga tillbaka, vilka målvakter tycker du har hållit måttet senaste åren och vilka styrkor tycker du dagens målvakter har?

Målvakter är inte min starka sida, men jag tror att Juvonen skulle kunna bli en av seriens bästa målvakter bara han får förtroendet från tränarna. Brage än en målvakt som är mer beroende av backarna, än vad Juvonen är. Det är känslan. Jag ser inte Brage som en målvakt som kan hålla nollan några gånger under en säsong t.ex.
Tycker absolut inte vi ska värva ny målvakt, heller inte till nästa säsong. Juvonen etta, Brage backup.

InläggPostat: ons 04 dec, 2019 13:33 

Axel är Bra att Ge bort mål och Jan...neJ. han har inte heller hållt måttet riktigt. Men det kan fortfarande komma. Den förstnämnde har iaf gjort två bra insatser nu. Dock minns jag Axel som en som kastade in en puck per match under hela fjolårsserien. Det var först i kval och förkval han kom upp sig och gjorde idioträddningar på löpande band.

InläggPostat: ons 04 dec, 2019 14:15 

Wiborg skrev:
Danoil skrev:

Det är klart att 88% är för dåligt, men frågan är ju vad är orsaken till den siffran? Är varje spelare enskilt ansvarig för dem individuella statistiken eller är det en lagsport som innebär att samverkan mellan spelare resulterar i dem individuella statistiken?

Ska man göra lika många mål framåt som bakåt bör man ligga någorlunda nära 100% om man lägger ihop räddningsprocent och skotteffektivitet. Knuts gör mål på 2,56% av alla skott han skjuter, det är ju också för dåligt, till och med skitdåligt. Vi har ganska många spelare under 10%, varför kommer de undan den här massiva kritiken? Jo, för att en enda statistisk siffra inte är facit till om en spelare är bra eller inte, oavsett position.

Håller med Wiborg i allt han skriver om målvakter. Själv har jag förtroende för Brage. Det är spännande att i princip varje mål som släpps in av Leksand skylls på målvakterna. Det blir helt bisarrt när det anses som helt bedrövligt när våra målvakter släpper in mål ovanför axlarna, medan det anses vara fantastiska skott de få gånger våra utespelare får upp pucken över axeln på motståndarmålvakterna och surprise, surprise det blir mål. Jag säger inte att våra målvakter är felfria, men att de får så mycket dynga tycker jag är oförtjänt. Rögles målvakt är bra, men om vi tar detta med felplacering så titta på Gunnarssons mål. Där kan man snacka om felplacering. Vet heller inte vad vi ska hitta för målvakt som kan anses som bra i detta forum. Säg att vi skulle få möjligheten att få Markus Svensson eller Joakim Ericsson. Då skulle nog många här inne få frispel, eftersom deras räddningsprocent är som Brages (Jocke) och t.o.m. sämre (Markus). Trots detta är dessa bra målvakter i min värld.

Och skulle man som Wiborg ge exempel på utespelares statistik, ja då jäklar får vi nog byta ut hela laget!

InläggPostat: ons 04 dec, 2019 14:42 
Användarvisningsbild

CMB skrev:
Sniper skrev:

Drömmen om en vägg finns alltid där sen Alsenfelt lämnade https://www.eliteprospects.com/player/253962/tyler-wall

Jag är mer sugen på något enligt mig mer nyttigt:

Bild

( INTE arenan !!!)

Jag med. Jag vill ha allt. Men kan man inte få en vägg - en fast vägg, inte skjutbar som lämnar blottor - vill jag ha ett anfallsspel som är så bra och effektivt att vi alltid gör minst ett mål mer än motståndarna (och där vi kan leva med tveksamma ingripanden från våra målvakter).

Kan man inte heller få en center tror jag att medgång och självförtroende kan göra befintlig forwardsbesättning så good att vi vinner trots att vi saknar en vägg i kassen.

Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2151 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]