bender skrev:
Känslan hos alla måste väl ändå vara att det släpps in lite för mycket "tveksamma" puckar? Sådana där som "ahh man kan väl kanske inte lasta målvakten för det, men...kändes inte helt otagbart". Rena tavlor och fantastiska räddningar gör alla målvakter, även våra. Men det är de här "alibimålen" som gnager.. Sådana som bra målvakter med hög räddnings% tar.
Det är de puckarna som sänker laget mentalt. De är på gång, har momentum, och så trillar det in ett omotiverat "enkelt" mål i baken. En känsla av hopplöshet infinner sig, och vi tappar drivet..
Jag håller med om att det släpps in en del tveksamma puckar, ibland, men för mycket? Hur många sådana puckar släpper andra målvakter in och i vilka lägen på matcherna? Ligger man under med 5 mål är det inte så konstigt att man som målvakt tappar fokuset och släpper någon skitpuck. Dessutom så släpper även med hög räddningsprocent såna puckar också, skillnaden är ofta att man inte tänker på dem eftersom laget i sig redan har gjort ett par mål och de blir inte lika avgörande.
Sen förstår jag inte vad folk hade för förväntningar på målvakterna heller. Hade man räknat med att någon av dem skulle vara bäst i SHL match efter match? Ja, då är det klart att de är en besvikelse. Men har man lite mer realistiska förväntningar så kanske man kan se att de ändå har gjort en ok säsong så här långt. Jag tror att alla är överens om att de inte varit fantastiska, men att de skulle vara svagaste länken i laget tycker jag bara visar på en enorm okunnighet när man tittar på hur de har spelat och vilka lägen de har släppt in större delen av målen på.
Även Lassinantti och Rubin släpper in "alibimål" (vad nu det betyder) trots att de har bäst räddningsprocent, kanske något enstaka färre. Men skillnaden är att de i större del av matcherna får färre lägen emot sig som är riktigt farliga och dessutom inte lika bra spelare som kommer till dessa lägen eftersom de bästa spelarna spelar i de egna lagen.
Kolla exempelvis på highlightsen från Färjestad - Frölunda.
https://www.shl.se/gamecenter/qWX-343YQ6RhM/articles/postÄven Arvid Holm som enligt många gjorde en riktigt bra match släppte in ett mål som inte var otagbart och som bjöd in Frölunda i matchen. Men Färjestad som lag vann och då märks det inte lika mycket. Rubin släppte även han in i alla fall två mål som inte är otagbara, vilket ju blir matchavgörande. Så att säga att våra målvakter släpper inte lite för många tveksamma mål känner jag inte håller det heller.