Leksand Superstars

Officiellt forum för Leksand Superstars
Aktuellt datum och tid: fre 15 nov, 2019 14:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 136 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 2019-11-14 19:00 Linköping - Leksand
InläggPostat: tor 07 nov, 2019 23:52 

Sniper skrev:
Linkan skrev:
Sniper skrev:
Sen Watt avgjorde 2006 har förlustsiffrorna i Linköping ofta varit rena mörkret:

5-1
7-1
5-1
4-0
6-1

Dock fick vi med oss en poäng i nästsenaste mötet: 2016-10-06 Linköping-Leksand 2-1 sd.

Tiotusenkronorsfråga: Vem kvitterade för Leksand en bit in i tredje perioden? Martin Karlsson

Friläge från mittzon, hängde den högt i plockhandskrysset. Minns att jag tänkte att - nu slår han igenom, blir Mål-Martin med hela svenska folket.

"Man vill spela i SHL", sa MK åtta månader tidigare https://www.dt.se/artikel/lif-forwarden ... -linkoping. Och det gjorde han ju nu - och satte kvitteringen mot det lag som uppgavs ha varit intresserade.

Men friläge från mittzon och högt i plockhandskrysset? :wink: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -tre-poang

Det blir avdrag med 45 kronor. Du får 9955.

Kan Linkan blanda ihop det med 3-0-målet mot Frölunda samma säsong? Iofs stötsidan, men friläge från halva och upp i krysset.
https://www.frolundaindians.com/gamecen ... icles/post

InläggPostat: lör 09 nov, 2019 10:47 
Användarvisningsbild

Märkligt hur några goda resultat och positiv energi kan förändra så mycket. Det är nästan så att jag redan räknat in den tredje raka seger på bortais mot LHC vilket förstås inte är varken klokt eller meningsfullt - men känslan är plötsligt att säsongen vände.
Det man funderar på är hur DETTA lag - (tidigare år kan det varit mer befogat) kunde förlora 8 (9) raka matcher i SHL 2019? :shock: hur är det möjligt? Lika omöjliga är ju egentligen våra winningstreak och uppgångar mot Modo och Mora - så det kan ju gå both ways för detta lag vilket vi alla är kusligt medvetna om... Det finns något i det kollektiva i LIF - oavsett lag och oavsett säsong - som gör att vi kan vinna allt och skapa mirakel - men även falla helt och torska 8-10 matcher - oftast rakt ner till en sista plats - innan det vänder. Likt en jojo - en studsboll, berg å dalbana, hiss... välj passande metafor... :? min poäng är varför klubben/laget/gruppen alltid (kanske starkt ord) men ofta iaf... befinner sig i denna upp och ner tillvaro...

Sitter det i vattnet, skymningsljuset vid siljan, i den lokala pizzerian - eller är det vi det engagerade kollektiva forumet som höjer och sänker vrt lag i takt med sinnesstämningen framför datorn/tV:n? :mrgreen:

Hursomhelst .... man undrar ju - hur är det möjligt år efter år...lag efter lag..serie efter serie?

Teori - någon?

InläggPostat: lör 09 nov, 2019 13:43 

MadMads skrev:
Märkligt hur några goda resultat och positiv energi kan förändra så mycket. Det är nästan så att jag redan räknat in den tredje raka seger på bortais mot LHC vilket förstås inte är varken klokt eller meningsfullt - men känslan är plötsligt att säsongen vände.
Det man funderar på är hur DETTA lag - (tidigare år kan det varit mer befogat) kunde förlora 8 (9) raka matcher i SHL 2019? :shock: hur är det möjligt? Lika omöjliga är ju egentligen våra winningstreak och uppgångar mot Modo och Mora - så det kan ju gå both ways för detta lag vilket vi alla är kusligt medvetna om... Det finns något i det kollektiva i LIF - oavsett lag och oavsett säsong - som gör att vi kan vinna allt och skapa mirakel - men även falla helt och torska 8-10 matcher - oftast rakt ner till en sista plats - innan det vänder. Likt en jojo - en studsboll, berg å dalbana, hiss... välj passande metafor... :? min poäng är varför klubben/laget/gruppen alltid (kanske starkt ord) men ofta iaf... befinner sig i denna upp och ner tillvaro...

Sitter det i vattnet, skymningsljuset vid siljan, i den lokala pizzerian - eller är det vi det engagerade kollektiva forumet som höjer och sänker vrt lag i takt med sinnesstämningen framför datorn/tV:n? :mrgreen:

Hursomhelst .... man undrar ju - hur är det möjligt år efter år...lag efter lag..serie efter serie?

Teori - någon?

För att man är så fokuserad att vara del av den härliga gruppsammanhållningen och att sköta sitt jobb (det kollektiva) på planen att man glömt bort att man själv -liksom de andra - är individer som faktiskt kan använda sin egen skalle och sina egna styrkor. Tills förlusterna väcker dem ur sektdvalan. Eller?

InläggPostat: lör 09 nov, 2019 14:41 
Användarvisningsbild

CMB skrev:
MadMads skrev:

Teori - någon?

För att man är så fokuserad att vara del av den härliga gruppsammanhållningen och att sköta sitt jobb (det kollektiva) på planen att man glömt bort att man själv -liksom de andra - är individer som faktiskt kan använda sin egen skalle och sina egna styrkor. Tills förlusterna väcker dem ur sektdvalan. Eller?

Citera:
Fråga 13 i 87 frågor till sportrådets Mikael "Challe" Karlberg i senaste numret av Leksingen: Tre viktigaste egenskaper hos någon som ska spela i Leksand?
- Skridskoåkning, spelförståelse och så det viktigaste: ansiktet. Det vill säga hur man är som människa och hur man funkar i ett lag. Vi vill ha ett glatt ansikte. Så vi går mycket på personlighet.

"Är du en glad och serviceminded person?" (som det brukar stå i platsannonser).
"Nej, jag är grinig och egensinnig och fruktansvärt bra på det jag gör. Duger det?"

Citera:
"Jag sa till dem att inte se mig som någon frälsare. Nu är det upp till spelarna att ta ansvar för sin egen situation och utveckling. Det är inte jag som ska spela på isen. Det är killarna som måste ta ansvar. Då måste det brinna inom varje spelare", Roger Melin, 2018-12-18.

There is a flame for every name, personligt utformad, som kan innehålla både sprakande anfallslusta och värmande uppoffringsvilja, blidka både lirarkonnässören och krigarromantikern. Och med segrarna - där öppnande passningar serverats - kommer ett gladare ansikte av bara farten. Om inte annat hos supportrarna.

InläggPostat: lör 09 nov, 2019 15:32 

Sniper skrev:
Citera:
Fråga 13 i 87 frågor till sportrådets Mikael "Challe" Karlberg i senaste numret av Leksingen: Tre viktigaste egenskaper hos någon som ska spela i Leksand?
- Skridskoåkning, spelförståelse och så det viktigaste: ansiktet. Det vill säga hur man är som människa och hur man funkar i ett lag. Vi vill ha ett glatt ansikte. Så vi går mycket på personlighet.

"Är du en glad och serviceminded person?" (som det brukar stå i platsannonser).
"Nej, jag är grinig och egensinnig och fruktansvärt bra på det jag gör. Duger det?"

Citera:
"Jag sa till dem att inte se mig som någon frälsare. Nu är det upp till spelarna att ta ansvar för sin egen situation och utveckling. Det är inte jag som ska spela på isen. Det är killarna som måste ta ansvar. Då måste det brinna inom varje spelare", Roger Melin, 2018-12-18.

There is a flame for every name, personligt utformad, som kan innehålla både sprakande anfallslusta och värmande uppoffringsvilja, blidka både lirarkonnässören och krigarromantikern. Och med segrarna - där öppnande passningar serverats - kommer ett gladare ansikte av bara farten. Om inte annat hos supportrarna.

När skrällen mot Modo skett så ville LIF göra sig av med Paakkolanvaara (japp, jag var tvungen att googla stavningen). Inget konstigt i sig om det hade varit på hockeymässiga grunder, om LIF nu ansåg sig ha bättre spelare på ingång. Han spelade på ett sätt jag verkligen gillar men jag var lite kluven ändå då jag tyckte att hans smarta passningar alltför ofta inte gick fram. Men han hade kontrakt. Nåväl, det var anledningen till att LIF helst ville bryta kontraktet innan nästa säsong som fick mig att baxna: de tyckte att han jobbade bra på träningar och matcher men att han var lite för sig själv efter träningar och matcher och att han inte riktigt “passade in i gruppen”. Så jäkla idiotiskt tänk. Var det något jag verkligen gillade hos honom så var det det engagemang han visade i matcherna och det strålande genuina leendet han hade när LIF gjorde mål. Att han på övrig tid ville göra annat än att grilla och spela Playstation ser jag bara som positivt.

InläggPostat: lör 09 nov, 2019 15:49 
Användarvisningsbild

Om nu ansiktet avgör så borde Brock Montpetit fått förlängt - gladare och barnsligare uppsyn fick man leta efter.
Även Porsberger borde kunnat fått förlängt på sitt snus-flin med toppluva. :mrgreen:

Håller med CMB angående Pac-Man - han var klart bättre än vad han fått cred för och alltid väldigt positiv på isen - det man såg iaf - sedan kan man tänka att en del spelare faktiskt inte funkar i gruppen och av andra anledningar vill bort - ta vår SAIK värvning F lIndgren som fick hemlängtan efter gruvhål och Pite-palt - deppade ner sig och spelade skit - kom hem och blev en stabil back igen...

Som sagt min fråga kretsar mer kring föreningen Leksands IF upp och ner gång år efter år - varför vi inte kan blir en stabil SHL-förening - trots väldigt bra grund förutsättningar - mycket publik och ett starkt varumärke. Det är en gåta faktiskt och man börjar undra om en del inte sitter i andra väggar än i omklädningsrummet och tränarkabyssen dvs i styrelserummet och på sportchefskontoret.... :shock:
Möjligen är det den lilla byns förutsättning - vi lockar inte de stabila spelarna i karriären utan får hålla tillgodo med junis up and coming (som vi ofta dribblat bort under åren) eller lite mätta hockeyfarbröder med failj som ska stadga sig och flytta hem. Såklart att även en tillvaro i HA inte lockar - men även när vi gått upp har vi haft fasligt svårt att få till en kontinuitet i spel och tillvaro.

Måtte det ta slut nu - Oh sköna ingemansland - låt oss nå dit iaf några säsonger....

InläggPostat: lör 09 nov, 2019 16:10 
Användarvisningsbild

CMB skrev:
Paakkolanvaara (japp, jag var tvungen att googla stavningen).
MadMads skrev:
Om nu ansiktet avgör så borde Brock Montpetit fått förlängt - gladare och barnsligare uppsyn fick man leta efter.

"Tommi Polka och...vad heter han, Brock" 12:23 in i videon https://player.bcapi.livearena.com/play ... 7bb87ee71a.

Men underhållningen började ju redan vid 7:50.

Bild
https://twitter.com/tore_jobs/status/716025801238511616

InläggPostat: mån 11 nov, 2019 2:00 

MadMads skrev:

Teori - någon?

Som jag ser är anledningen till årets dipp tre skäl:
1. För många viktiga spelare skadade då grundspelet inte helt satt sig ännu.
2. För att man gjorde ändringar i grundspelet för att ytterligare förbättra småsaker då det startade så bra - vilket inte funkade (kanske delvis pga. Punkt 1).
3. För att det sen satte sig i skallen på spelarna.

Men intressant det du nämner. Tror att som ”hela folkets lag” så är pressen extra stor ibland. Då är det nog lätt hänt att psykologi spelar extra stor roll både individuellt och lagnivå.
Sen kanske även ”skölden framför jaget” är bra ibland men inte alltid succé heller.
Alla är individer som har olika behov...

InläggPostat: mån 11 nov, 2019 14:37 

Offtopic nu men att man gjorde sig av med Pakko va en gåta för mig.
Räcker med att kolla på filmen på tuben från när vi gick upp. Tycker man ser han jäkligt ofta när det vankas måljubel..

InläggPostat: mån 11 nov, 2019 16:10 
Användarvisningsbild

Z skrev:
Räcker med att kolla på filmen på tuben från när vi gick upp. Tycker man ser han jäkligt ofta när det vankas måljubel..

Citera:
Matchen till ett straffavgörande där Leksands Paakolanvaara imponerade stort – han satte tre straffar på lika många försök innan AIK bytte målvakt och nyinsatta Gustaf Lindvall räddade https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... traffdrama

Jag har letat efter video med de tre straffarna - som jag minns som artistnummer - men hittar bara klipp med hans fjärde straff (som inte förvaltades) :(

Edit: Inte ens den gamla matchtråden innehöll länk/länkar, typ till C More:s Twitter (som jag inte orkar scrolla på). Bara inlägg som bekräftar min minnesbild:

klas skrev:
Diaz skrev:
Vilka jävla straffar av Paakkolanvaara!!

Förutom den sista då möjligen.....

Men dom tre han satt...oj oj oj....

InläggPostat: tis 12 nov, 2019 14:43 

Statistiken, som är facit till allt, talar sitt tydliga språk, den enskilt viktigaste faktorn är ifall Gunnarsson spelar eller inte.

Facit med Gunnarsson: 5 vinster och 1 förlust
Facit utan Gunnarsson: 1 vinst och 9 förluster

Edit: Det är fakta!

InläggPostat: tis 12 nov, 2019 21:15 

https://www.dt.se/artikel/masken-vill-ha-het-finne

Detta var tider det. Hade Jussi Tarvainen kunnat hålla oss kvar 2004?

#77 Spencer ABBOTT

InläggPostat: tis 12 nov, 2019 21:48 

Z skrev:

Håller med. Smart spelare som gjorde så mycket nytta.

InläggPostat: ons 13 nov, 2019 9:47 

Citera:
Friläge från mittzon, hängde den högt i plockhandskrysset. Minns att jag tänkte att - nu slår han igenom, blir Mål-Martin med hela svenska folket.

Citera:
"Man vill spela i SHL", sa MK åtta månader tidigare https://www.dt.se/artikel/lif-forwarden ... -linkoping. Och det gjorde han ju nu - och satte kvitteringen mot det lag som uppgavs ha varit intresserade.

Men friläge från mittzon och högt i plockhandskrysset? :wink: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -tre-poang

Det blir avdrag med 45 kronor. Du får 9955.

Citera:
Kan Linkan blanda ihop det med 3-0-målet mot Frölunda samma säsong? Iofs stötsidan, men friläge från halva och upp i krysset.
https://www.frolundaindians.com/gamecen ... icles/post

Haha! Inte en siffra rätt alltså. :lol: Det är 2-2 målet mot Skellefteå i omgång 30 jag syftar på.
https://www.leksandsif.se/play/video/15 ... autoplay=1
Jag får glädja mig med att jag åtminstone minns själva målet och min egen känsla i samband med detsamma. Sorry för OT.

InläggPostat: ons 13 nov, 2019 14:14 
Användarvisningsbild

Om jag vetat hur man gör hade jag gjort en motsvarighet till Hitler-video nu - satt svensk undertext till det här 9955-klippet med samtalande indiska flickor https://www.youtube.com/watch?v=a4JqSQtqot0.

"Tror ni Stjärnan kommer skriva nåt inlägg före nedsläpp i morgon?"
"Nä".
"Det tror jag!"
"Jag med! 18:55 postar han".

Och fyrtio sekunder in i klippet (när någon kommer springande, gömmer sig och sen springer därifrån):

"Är det Stjärnan som kommer där?".
"Nä, det är ju en tjej".

Osv.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 136 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]