Leksand Superstars

Officiellt forum för Leksand Superstars
Aktuellt datum och tid: lör 14 dec, 2019 16:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 2019-12-05 19:00 Leksand - Oskarshamn
InläggPostat: lör 30 nov, 2019 19:18 
Användarvisningsbild

Vanliga seriematcher i HA hemma mot Oskarshamn är ingen rolig läsning:

2015-09-19 Leksand-Oskarshamn 1-3
2015-12-06 Leksand-Oskarshamn 1-6
2017-10-22 Leksand-Oskarshamn 3-1
2018-01-24 Leksand-Oskarshamn 4-5
2018-10-10 Leksand-Oskarshamn 1-5
2018-12-14 Leksand-Oskarshamn 0-3

Men när det gäller något större går det bättre - som playoff inför direktkval:

2018-03-20 Leksand-Oskarshamn 5-4 förl
2018-03-24 Leksand-Oskarshamn 4-0

SHL är också större - därför vinst :?:

Inläggsrubrik: Re: 2019-12-05 19:00 Leksand - Oskarshamn
InläggPostat: lör 30 nov, 2019 20:54 

Det känns ju logiskt med vinst här. :evil:

InläggPostat: mån 02 dec, 2019 0:47 
Användarvisningsbild

En match i matchen är att för en gångs skull vinna en andraperiod.

Helst som bonus efter att ha ryckt åt oss klar ledning i inledningsperioden (något vi inte förmådde i första mötet med Oskarshamn trots fem minuters pp efter Langs 0-1).

Om inget av detta sker och det åter är oavgjort i tredje hoppas jag att det är VI som den här gången är starkast i slutet https://www.shl.se/play/video/IK_Oskars ... autoplay=1.

Som vi varit mot Malmö x2, Skellefteå hemma, Växjö borta och Rögle senast.

Men varför vänta till tredje när man kan rycka åt sig 3-0 i första som mot Brynäs hemma?

Hur som helst: den sju matcher långa förlustsviten på hemmaplan är bruten - nu går vi för sjunde trepoängaren.

InläggPostat: mån 02 dec, 2019 9:32 

Det vankas ett nytt uppehåll minsann ser jag. 2 matcher dit. Låt oss få avsluta denna (miserabla) period med 3 raka segrar istället för -som senast- två (turliga dessutom).
De två turliga mot malmö och växjö gav inget större hopp om jag ska vara ärlig. Mer som konstgjord andning. Vilket visade sig stämma ganska bra.
Kan vi nu bygga vidare på de två senaste matchernas prestationer så kan jag möjligen till och med godkänna att vi endast vinner 2 av dessa tre kvarvarande, speciellt om vi tar poäng mot Saik så kan jag jag ev nöja mig med 4 poäng på de två sista här.

IKO härnäst alltså... Jag har aldrig riktigt förstått att det generellt är topplagen som drar mest publik, särskilt när vi ligger i botten. Själv skulle jag många ggr hellre åka och se oss möta ett annat bottenlag där vi på förhand åtminstone har en chans att vinna. De flesta kanske hellre ser ett bra spelande motstånd än tre poäng, vad vet jag?
Med detta sagt hoppas jag att det blir så fullt hus det bara är möjligt en torsdag i jumbofinalen. Det är sista hemmamatchen på länge (2 veckor) innan nästa uppehåll :shock: tar vid för julen. Jisses vad mycket uppehåll det är i SHL!

Som Sniper är inne på tror jag också att 2a perioden blir lite trendsättare för matchen. Vinner vi den har vi stora chanser till seger, oavsett hur första gick. Jag tror inte vi förlorar matchen i första perioden mot iko på hemmaplan i nuläget. Möjligtvis perioden men inte så att det blir ouppnåbart att ta igen. Tips att spela safetråkigt i första och gå all in med kraft i andra så tar vi tredje av bara farten sen. IKO hemma i nuläget är en match vi bara ska ha, om vi ska kunna drömma om att stanna kvar i ligan.

InläggPostat: mån 02 dec, 2019 14:29 

Stjärnan skrev:
Det är sista hemmamatchen på länge (2 veckor) innan nästa uppehåll :shock: tar vid för julen. Jisses vad mycket uppehåll det är i SHL!

Dessutom bara match på torsdag och lördag.
Va tusan pysslar dom med resten av veckan.

InläggPostat: mån 02 dec, 2019 16:37 

Läskig match!
Hoppas dock vi nu insett betydelsen av arbetsinsatsen och intensiteten som behövs.
Med full satsning och alla verkligen kör så är vi faktiskt svårslagna.
Speciellt hemma.

Blandade spaningar

1. Tränarna
Tycker fortfarande att coachningen känns tveksam.
De ofta horribla starten på 2a perioden är delvis coachernas ansvar.
Man märker hur andra lag justerar efter att ha varit utspelade av oss i första, samtidigt som vi hamnar i ett zombieläge.
Melin avslöjade att de väntar på att spelarna själva ska skapa ledarhierarkier som driver laget. Och det tar tid....
Låter lite som "Bengan Boys". Och de förklarar våra svackor i matcherna.
Tror dock det inte funkar med dagens trupp och vårt spelsätt.
Våra coacher behöver tillföra ENERGI och MOTIVATION från bås och i omklädningsrum för att spela högintensiv hockey.
Vet inte om jag sett en time-out? Inte för att det är lösningen, men om något lag behövt få sig en rejäl påminnelse under årets matcher så är det väl vi?
Mer aktivitet!

2. Lang är SÅ viktig
Har aldrig skrivits om Langs defensiva förmågor. Men man inser mer och mer att han faktiskt är grym att ha på isen.
Man väntar ju på att han ska bli en poängspruta, och det skulle han kunna bli med rätt coachning. Men tyvärr fortsätter han åka och dominerar i sina "spår" ute vid sargkanten, precis som Händemark innan han kom ned till Skåne.
Men helvete vad han vinner puckar och verkar ta mig fan aldrig bli trött!?! Man behöver aldrig vara orolig för pucktapp i egen zon, utan oftast löser han biffen och vi kan flytta ned spelet. Mot Rögle var han sjukt bra!

3. Fransson på gång
Gillar det jag ser, känns som han börjar varva igång.

4. Wennström och Valkvae
Märker att många har olika åsikter på dessa 2.
Jag hade stora förhoppningar på Tjommes beskrivning av Wennström som "firecracker". Och visst var han måleffektiv de första matcherna. Men är faktiskt chockerande långsam på grillorna och har problem med puckhantering. En besvikelse så här långt.
En del svingar mot Valkvae med. Här tycker jag han utvecklat sina defensiva brister denna säsong från förra. Han kommer alltid ha defensiven som svaghet dock. Han har överraskat positivt med sin skridskoåkning och har varit "synlig/delaktig" i mycket på SHL nivå.
Tyvärr kanske hans fokus på arbetsinsats/skridskoåkning har påverkat hans målskytte - för han borde vara målsumpare nummer 1 i år?
Här måste vi ha tålamod. tror det bor en 20+ mål kille i Valkvae!

5. Röglematchen
Många enormt positiva till matchen.
Själv tyckte jag faktiskt vi hade litet flyt mot ett decimerat motstånd. Det var ingen höjdarmatch.
Visst ser skottstatistiken bra ut, men vi ska vara tacksamma för 3 pinnar.
Andra perioden var bedrövlig och 1-3 låg i luften.
Sista perioden började vi fullfölja situationerna och spela hemmahockey. Det räckte - denna dag.
Man gick själv på moln hela helgen, hoppas något hände i laget efter matchen.

6. Karlberg, Runken och Forsberg
Ska spelas före Hult och Wennström.
Vi behöver forwards som tillför laget en dimension.
"Vi ska ha 4 kedjor som producerar". "Det är omodernt att tänka roller".
Jo tjena. Ovärderligt med killar som Karlberg/Forsberg som uppenbarligen är sjukt exalterade av den lilla roll och de få minuter som erbjuds, genom att köra skiten ur sig själva. Det behövs just nu mer än någonsin.

DTO har fått ta mycket ansvar för målskyttet som han inte ännu mäktat med, men annars är det en stabil SHL spelare som checkar in på jobbet varje dag.

7. Direktskott i pp
Ehhh vem hade Tjomme tänkt i denna ack så viktiga roll?
Vi har alldeles för få hot i pp. För många liknande spelare som ska slå flippmackor, sidledspass och dragare från blå.
Spencer Abbot må vara en grym playmaker. Det är även Ritola, Lang, Linus P, Zacke,Hrivik.
När vi tar ut målvakten så står Hrivik och öser panikskot gång på gång, utan framgång - ännu.
Såklart finns det mer kompletta spelare än Olle Liss och Fredrik Forsberg1.
Men vi MÅSTE få in en spelare som kan hota med sitt skott och just nu finns kanske chansen på Liss? Chansa med korttidskontrakt!

8. Corsi
Undrar vad det används till? Vore kul att höra.
Ser inte att Ritola/Lang ändrar sitt spelsätt för att ta sig in i slottet. Ser även ett forwardsbygge som är lite för likadant, utan målskyttar och avsaknad av tyngd. Vore intressant att höra som sagt.

9 DG
Tyckte DG var en av Sveriges bättre backar i slutet på fjolåret.
Känns som han inte riktigt släpper lös sin offensiv efter sin skada.
Ifjol började han likadant, sedan började han ösa på med sin bössa och växte till en gigant. Hoppas han fick självförtroende av det senaste skottet.
Det handledsavslutet kan våra forwards bara drömma om....
Ta för dig DG!!!

10. Juvonen
Valet tycks vara Brage. Ok. Spela honom nu och leta istället en kvalitetsvärvning till våren.
Har tidigare fått höra på forumet att samspelet med målvakten är så viktig och att det tar tid att komma in i laget.
Det må så vara.
Men de sista 10 åren (nästan) så har bäst målvakt inneburit kvalvinst.
Och värvningar under säsong har gett snabb effekt.

Tippade 7-2 mot ett skadat och derbytrött Rögle.
Tror jag kör samma tips igen. Bara för att.

InläggPostat: mån 02 dec, 2019 17:18 

Bagarn skrev:

Blandade spaningar

1. Tränarna
Tycker fortfarande att coachningen känns tveksam.
De ofta horribla starten på 2a perioden är delvis coachernas ansvar.
Man märker hur andra lag justerar efter att ha varit utspelade av oss i första, samtidigt som vi hamnar i ett zombieläge.
Melin avslöjade att de väntar på att spelarna själva ska skapa ledarhierarkier som driver laget. Och det tar tid....
Låter lite som "Bengan Boys". Och de förklarar våra svackor i matcherna.
Tror dock det inte funkar med dagens trupp och vårt spelsätt.
Våra coacher behöver tillföra ENERGI och MOTIVATION från bås och i omklädningsrum för att spela högintensiv hockey.
Vet inte om jag sett en time-out? Inte för att det är lösningen, men om något lag behövt få sig en rejäl påminnelse under årets matcher så är det väl vi?
Mer aktivitet!

Håller med i allt du skriver faktiskt och särskilt delen om läskig match!

Men just den spaningen om Melin tycker jag är klockren! Precis detta avvaktande förhållningssätt och väntan på att laget skall ta tag i situationerna är dubbelbottnat! Ett bra utfall är att detta ger ett långsiktigt riktigt bra resultat! Vi bygger ett bra lag på detta sätt och det är vad som krävs om vi ska etablera oss!

Men...

När det går grus i maskineriet och förlustraden börjar bli oöverskådlig, då håller det inte längre! Då krävs det ledarskap och tydlighet för att förändra och vända en negativ utveckling! Jag får känslan av att vi väntar in "laget" hela tiden och när tiden börjar rinna iväg känns det som om en förändring är det enda rätta för att rädda upp säsongen! Typ tar ingen aktivt ledarskap i gruppen så måste vi tillföra det! I det skenet var det intressant med Robocop på läktaren senast för jag tror att han kan tillföra just ett sådant ledarskap!

Å andra sidan är Melin är en djävligt duktig tränare/ledare och vi visste vilken ledartyp vi fick när vi anställde honom. Ur det skenet känns det orättvist, samtidigt som vi inte kan offra en SHL-plats för att undvika att vara orättvisa...

Men... Åter å andra sidan...

Jag har börjat vackla igen, efter Z:as utbrott i omklädningsrummet och två bra prestationer av laget spelmässigt efter det, så har vi kanske nått dit som TJ och Melin siktat på? Kanske börjar processerna i laget fungera nu och vi kan börja se fram emot matcherna igen!

Ja, OT så det säkert stör, men Oskarshamn ska vi slå! Kommer vi upp i samma arbetsinsats som senast och låter bli att gå för djupt med laget (vilket jag tycker vi klarat bra senaste matcherna) så finns det hopp! Bara effektiviteten i båda ändrar fortsätter utvecklas på ett bra sätt också!

Varför inte 4-2!

InläggPostat: ons 04 dec, 2019 18:48 
Användarvisningsbild

Bagarn skrev:
Läskig match!

Spelet mot Rögle var på inget sätt övertygande, men segern torde ha löst upp krampen - den alltför hårt anspända viljan. Kanske får vi nu se spelare som håller i klubban på ett sätt där:

1. Det inte fipplas med puck i känsliga lägen.
2. Handlederna är känsliga i skottögonblicket.

Men som vanligt gäller följande för LIF-supportrar inför match:

Bild

I matchen kan förekomma:

1. Hårresande misstag.
2. Upprörande oförmåga att göra mål.

InläggPostat: ons 04 dec, 2019 19:44 

Sniper skrev:

Men som vanligt gäller följande för LIF-supportrar inför match:

Bild

I matchen kan förekomma:

1. Hårresande misstag.
2. Upprörande oförmåga att göra mål.

Men vi kan förhoppningsvis alla titta tryggt i målmäns sällskap. "Oförmågan att göra mål är ett minne blott: Nu siktar LIF högre."

Nordsäter istället för Göransson.

Från nu får vi bevittna revolutionens frisläppta kreativitet och mer individbaserade beslut på spelarnas och Langs målrika metropolis.

InläggPostat: ons 04 dec, 2019 23:18 
Användarvisningsbild

Leksand har tok-underpresterat i SHL hittills... det är väl ända trösten så långt.
Så pass många namnkunniga spelare som gjort så lite väsen av sig.
På sätt och vis ger det ett visst hopp - hade vi lirat bra och våra topp-topp varit enligt förväntan och vi ändå hade haft positionen vi parkerar på nu (näst sist) så skulle det ju kännas ganska hopplöst och kört -

.....men nog finns det en känsla av att vi kan bättre - på ALLA plan.
Bättre defensiv - bättre målvaktsspel - bättre anfall och målskytte - BÅTTRE PP - haha - understatement - bättre BP - bättre fysiskt spel... bättre coachning.... the list goes on and on... :shock:

Håller med om en iaktagelse gällande direktskott från blå och från utanför slottet - både i PP och i 5 mot 5.
Saknar direktskott - jag vi saknar riktiga backskott överhuvudtaget.
Det är nog så att vi saknar en riktigt bra skytt - möjligen DG - men han kommer sällan till - lagen är väl pålästa och då vi saknar andra alternativ blir det uppenbart att han kommer skjuta.
Hrivik skjuter mycket - men tyvärr ganska lamt - överlag saknar vi någon som kan dra på en slägga. Det är handledare och dragskott - flipp och chippar. Ritto kan få iväg bra märlor - men tyvärr skjuter han för lite.
Tycker FF2 har visat en bra bössa - men missar målet för ofta - liksom många andra....

Känslan är att vi slår OIK - men fan trot... tippar dock 4-3 efter en hård sista perre som vi vinner med 2-1. :mrgreen:

InläggPostat: tor 05 dec, 2019 6:51 

Kan noteras att Oskarshamn fortsatt desperat gör allt för att då knipa halmstrån och hålla sig kvar i SHL....
Nu de valt och låna in HV71s Johan Johnsson på 1månad 5dec till 5januari...
Haft istid i 17st matcher i Hv71...allt mellan 50sekunder till 16,44.
Snitt-istid 6:43. (1assist på det)

(Ifjol i Hv71 52matcher 4+7 =11p snitt-istid 11:35)

3. Stolt leksing över rekonstruktions"mygel"satsningen som tog oss hem = För vi förtjänade verkligen att återvända!

InläggPostat: tor 05 dec, 2019 7:16 

Ogillar IKO ordentligt efter käftsmällen (eller pungsparken) i omgång 2. Var på plats då och rejält uppretad när jag lämnade BE-GE med ca 2 min kvar av matchen. IKO's hemmapublik är vidrig i sitt sätt. Klappor över hela arenan och ett gnällande som jag aldrig tidigare skådat. Okunnigheten lyser igenom på var och varannan sittplats. Äcklig korv osv.

Efter rånet på poäng i omg 2 så hoppas jag på en överkörning utan dess like ikväll!

.. men jag nöjer mig också med en vinst med 2-1.

InläggPostat: tor 05 dec, 2019 11:58 

MadMads skrev:
...Håller med om en iaktagelse gällande direktskott från blå och från utanför slottet - både i PP och i 5 mot 5.
Det är nog så att vi saknar en riktigt bra skytt - möjligen DG - men han kommer sällan till - lagen är väl pålästa och då vi saknar andra alternativ blir det uppenbart att han kommer skjuta.
Hrivik skjuter mycket - men tyvärr ganska lamt - överlag saknar vi någon som kan dra på en slägga. Det är handledare och dragskott - flipp och chippar. Ritto kan få iväg bra märlor - men tyvärr skjuter han för lite.
Tycker FF2 har visat en bra bössa - men missar målet för ofta - liksom många andra....

Känslan är att vi slår OIK - men fan trot... tippar dock 4-3 efter en hård sista perre som vi vinner med 2-1. :mrgreen:

PZ har väl dundrat iväg en och annan kanon?
Har han testats som skytt i pp eller bara haft spelfördelarrollen?

InläggPostat: tor 05 dec, 2019 12:19 
Användarvisningsbild

Valium skrev:
MadMads skrev:
...Håller med om en iaktagelse gällande direktskott från blå och från utanför slottet - både i PP och i 5 mot 5.

PZ har väl dundrat iväg en och annan kanon?
Har han testats som skytt i pp eller bara haft spelfördelarrollen?

Jag minns två skott som satt i krysset under någon spelform tidigare under säsongen. På sistone har han dock bara skottat snö.

Bild
https://nouw.com/carolinemartenssons/ad ... l-36686427

CMB skrev:
Men vi kan förhoppningsvis alla titta tryggt i målmäns sällskap. "Oförmågan att göra mål är ett minne blott: Nu siktar LIF högre.

Någon sitter i alla fall tryggt i målsmans sällskap. Nu återstår bara det där med målman.

Senast redigerad av Sniper tor 05 dec, 2019 12:39, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor 05 dec, 2019 12:21 
Användarvisningsbild

SteveY skrev:
Ogillar IKO ordentligt efter käftsmällen (eller pungsparken) i omgång 2. Var på plats då och rejält uppretad när jag lämnade BE-GE med ca 2 min kvar av matchen. IKO's hemmapublik är vidrig i sitt sätt. Klappor över hela arenan och ett gnällande som jag aldrig tidigare skådat. Okunnigheten lyser igenom på var och varannan sittplats. Äcklig korv osv.

[/size]

:shock: tom äcklig korv? enl Dalastark Nilsén så har ju korven annars hålla hög klass. Men som allt annat kanske det var bättre förr... 8)

Hoppas oxå på en rejäl urladdning, att ketchupflaskan går i topp.

Rutinerad soffcoach.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]