Leksand Superstars

Officiellt forum för Leksand Superstars
Aktuellt datum och tid: mån 13 jul, 2020 17:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SHL 2020/21
InläggPostat: sön 15 mar, 2020 21:43 
Användarvisningsbild

När etablerade SHL-lag varit farligt nära kvalstrecket några gånger brukar de till slut hamna under nämnda streck och tvingas kvala.

Linköpings tur? Och kanske Brynäs?

Hoppas att Leksand får med sig Oskarshamn lite högre upp i tabellen - bara för att tysta Bitter-Kent i Timrå.

Edit: Erinrade mig detta https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ir-nya-shl men samma önskemål gäller. Linköping och Brynäs på de lägsta placeringarna, och Leksand och Oskarshamn på säker mark.

I Hrivik-land borde alla män titulera sig hr.

Inläggsrubrik: Re: SHL 2020/21
InläggPostat: mån 16 mar, 2020 18:24 

Sniper skrev:
När etablerade SHL-lag varit farligt nära kvalstrecket några gånger brukar de till slut hamna under nämnda streck och tvingas kvala.

Linköpings tur? Och kanske Brynäs?

Hoppas att Leksand får med sig Oskarshamn lite högre upp i tabellen - bara för att tysta Bitter-Kent i Timrå.

Edit: Erinrade mig detta https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ir-nya-shl men samma önskemål gäller. Linköping och Brynäs på de lägsta placeringarna, och Leksand och Oskarshamn på säker mark.

Ett Malmö utan Peter Andersson och Händemark skulle mycket väl kunna hamn i botten.

InläggPostat: mån 16 mar, 2020 18:41 
Användarvisningsbild

Sverige är i kris, coronaviruset fortsätter att sprida sig, hockeysäsongen är definitivt över och tankarna är någon helt annanstans än på den SHL-säsong som väntar till hösten.
Men mitt i dessa svåra tider gäller det att se framåt.
Tänka positivt.
Det finns ett slut.
Och det finns en början på nästa svenska hockeyvinter säsongen 2020-21.
Och eftersom jag haft som tradition att komma med ett rekordtidigt kamikaze-tips samma dag hockeysäsongen är över så tar jag mig samman och gör det nu också.
Tidigare än någonsin och definitivt tidigare än jag önskat.
Men här är ett försök.
Mitt första tips hur SHL slutar 2020/21.
Håll till godo. (Kanske ska lägga till att det är Wennerholms tips)

14. Oskarshamn
Kommentar: Det här är väl den placering jag känner mig mest säker på så här i mars. Samtidigt har Oskarshamn all tid i världen nu att bygga ett lag för SHL-spel nästa säsong, till skillnad från i fjol då det var sist ut på marknaden och sedan gjorde en hel del nybörjarmisstag i värvningsarbetet. Och Malmös Martin Filander tar med största säkerhet över som huvudtränare. Honom tror jag mycket på, men får SHL:s tuffaste jobb.

13. Linköping
Kommentar: Ja, hur hamnade östgötarna här, egentligen? Ja, det fanns ingen plats över till slut och LHC är väl det mest svårbedömda laget i hela serien. Placeringarna de tre senaste säsongerna har varit 9-12-11, så kan man väl påstå att Linköping etablerat sig som ett bottenlag. Det blev samma visa i vintras, trots ett starkt lag på papperet och en ny tränare i Bert Robertsson. Svårförklarligt. Och svårplacerat.

12. Malmö
Kommentar: Det här tipset bygger nästan helt på att tränaren Peter Andersson nu lämnar skånelaget. Han har varit en av SHL:s bästa coacher under sin tid i klubben, den som fått ut mest av sitt lag. Försvinner även Frederik Händemark blir det extra tungt och jag har svårt att se att han inte gör det. Han har varit en stor del av lagets hjärta.

11. Leksand
Kommentar: Ja, jag tror inte Leksand hamnar på kvalplats nästa säsong och bara det är en framgång i så fall. Det skulle innebära att leksingarna säkrar en tredje rak säsong i SHL och det har de inte gjort på hela 2000-talet. Ulf Samuelsson fick ordning på laget i slutet av säsongen. Har stommen kvar och kan de spela som de avslutade slipper de avsluta med den nästan obligatoriska kvalrysare hemmafansen vant sig vid.

10. Växjö
Kommentar: Smålänningarna är väl det mest svårbedömda laget av alla så här i mars. Efter två raka seriesegrar, blev det en sjundeplats 2018/19 och en tiondeplats säsongen som gick. Det kändes ett tag som om tränaren Sam Hallam och sportchefen Henrik Evertsson inte kunde misslyckas. Nu har de gjort det två år i rad. Och en tiondeplats är vad känns rimligt just nu.

9. Brynäs
Kommentar: Här är väl osäkerheten total efter en säsong där Brynäs siktade mot toppen, men som slutade med fiasko. Placeringarna de tre senaste säsongerna har varit 10-11-12 så det pekar ju i en annan riktning. Men någon gång måste väl även Brynäs studsa tillbaka? Här är det mer magkänsla än kalla fakta, men det känns som Anton Rödin kan få det här laget att lyfta. I alla fall en bit.

8. Skellefteå
Kommentar: Kommer att vara med i diskussionen om de sex platserna till en direkt kvartsfinal nästa säsong också. Och både Joakim Lindström och Oscar Möller spelar vidare. Samtidigt blir de inte yngre. Kom väldigt starkt efter nyår, men mitt i den succén meddelade tränaren Tommy Samuelsson att han inte blir kvar nästa säsong. Det kan skapa ett hack i skivan som göra att Skellefteå hamnar i mittfåran.

7. Djurgården
Kommentar: Ja, här är felmarginalen stor för tillfället. Det gäller ju inte bara Djurgården. Det handlar mycket om spelare ut och spelare in och det känns som stockholmarna kommer att tappa några av sina nyckelspelare till nästa säsong. De är svårplacerade. Många trodde ju på Djurgården den gångna säsongen som slutade med en sjätteplats. Mest på grund av ett uselt bortafacit efter nyår.

6. Rögle
Kommentar: Vinterns stora positiva överraskning med sin tredjeplats. Välförtjänt dessutom. Rögle var inte bara i toppen av tabellen, de spelade även SHL:s kanske mest underhållande hockey. Men framgången har ett pris och Rögle lär tappa några av sina ledande namn. Framförallt backen Kodie Curran, som kommer att lämna ett enormt tomrum efter sig om han försvinner till KHL. Och jag har svårt att se något annat så bra som han var i vinter.

5. Färjestad
Kommentar: Jag kanske är onödigt pessimistisk när det gäller Färjestad, men det är många tunga namn som väntas försvinna till nästa säsong. Poängkungen Marcus Nilsson och lagkaptenen Linus Johansson till KHL, Michael Lindqvist till Schweiz. Oerhört tunga tapp i så fall och nästan omöjliga att ersätta.

4. HV71
Kommentar: Förlust i sista matchen mot Leksand och HV71 blev femma istället för tvåa om de vunnit. Så små marginaler är det. Så nära var det. Sitter på många gällande kontrakt med sina nyckelspelare och har ekonomiskt kraft att förstärka ytterligare. Jag tror smålänningarna varit livsfarliga i ett slutspel. Men det får vi tyvärr aldrig veta.

3. Frölunda
Kommentar: Ja, var väl den största negativa överraskningen med sin sjundeplats. Roger Rönnberg hade ju aldrig lotsat göteborgarna till sämre än en tredjeplats under sina tidigare sex säsonger i klubben. Men jag tror det bara var en tillfällig svacka och att CHL-mästarna är tillbaka där de hör hemma nästa säsong. Har de flesta på kontrakt och några riktigt intressanta framtidsnamn på väg in.

2. Örebro
Kommentar: Ja, här är jag ute på halare is än när det är nyspolat i Behrn Arena. De var ju uppe och nosade i de här trakterna ett tag, innan svackan kom andra halvan av säsongen. Har större delen av spelartruppen under kontrakt och några riktigt tunga namn på ingång. Jag tror vinterns säsong bara var ett steg mot att etablera sig som topplag. Bra tränartrojka också som vet vad de vill, har en klar spelidé och siktar mot absoluta toppen. Jag tror det är dags nu.

1. Luleå
Kommentar: Mycket hänger i luften, men ”Bulans” gäng har haft den högsta lägstanivån de två senaste säsongerna. De bara mal på, utan svackor eller några längre förlustrader. Jag tror det fortsätter så. Och kommer Linus Klasen blir det en ännu större fest där i norr. Inte det mest kontroversiella av tips, men det går inte att blunda för Luleås styrka.

SÅ GICK WENNERHOLMS KAMIKAZE-TIPS 2019/20
1. (5) HV71
2. (1) Luleå
3. (7) Frölunda
4. (2) Färjestad
5. (6) Djurgården
6. (4) Skellefteå
7. (3) Rögle
8. (8) Örebro
9. (9) Malmö
10. (12) Brynäs
11. (10) Växjö
12. (11) Linköping
13. (13) Leksand
14. (14) Oskarshamn
(Slutplacering 2019/2020 inom parentes)
Kommentar: Jag tippade den här tabellen dagen efter SM-finalen förra våren. Jag prickade fem av sex kvartsfinallag och rätt fem lag i botten av tabellen. Hade jag bara bytt plats på Rögle och Frölunda hade det varit en näst intill klockren tabell. Men det visar väl samtidigt att SHL är rätt lätt att förutsäga även innan trupperna är spikade. I alla fall i stora drag.

InläggPostat: sön 29 mar, 2020 1:19 

SHL har lagt premiärmatch och kan vara dags att fundera på introt. Ett som jag tycker verklige ger lite ståpäls och laddning är:
https://vimeo.com/86546407
Verkligen nåt att bygga på, arenan har bra förutsättningar och de där ramperna som man drar fram känns inte så avgörande i detta sammanhang. Detta är ett av de bättre!

InläggPostat: tor 07 maj, 2020 23:43 
Användarvisningsbild

Det finns ett lag som heter ASC Corona Brasov https://www.eliteprospects.com/team/300 ... ona-brasov. De ska vi inte möta. Möter vi hösten utan Corona överhuvudtaget? I så fall har vi alltså tre hemmamatcher fyra första omgångarna. Trenden att ständigt förlora mot Djurgården och Örebro måste nu brytas!

Lördag 19 september Leksand-Skellefteå
Tisdag 22 september Malmö-Leksand
Torsdag 24 september Leksand-Djurgården
Tisdag 29 september Leksand-Örebro
https://www.shl.se/spelschema/SHL_2020_regular

InläggPostat: sön 10 maj, 2020 9:42 

Sniper skrev:
Det finns ett lag som heter ASC Corona Brasov https://www.eliteprospects.com/team/300 ... ona-brasov. De ska vi inte möta. Möter vi hösten utan Corona överhuvudtaget? I så fall har vi alltså tre hemmamatcher fyra första omgångarna. Trenden att ständigt förlora mot Djurgården och Örebro måste nu brytas!

Lördag 19 september Leksand-Skellefteå
Tisdag 22 september Malmö-Leksand
Torsdag 24 september Leksand-Djurgården
Tisdag 29 september Leksand-Örebro
https://www.shl.se/spelschema/SHL_2020_regular

De matcherna är ju faktiskt 4 st potentiella segermatcher. Tänk känslan efter 29/9 vid 2130 tiden om vi har 12 poäng på kontot.
Får vi hybris då? :?

Dessutom är det inga matcher vi på förhand är favoriter i så åtminstone den pressen slipper vi.

Jag tror vi kommer igång i höst.

InläggPostat: ons 20 maj, 2020 9:37 

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -sasongen/

Fuck Corona! Kan vi återgå till ett normalt jävla liv snart tack.

InläggPostat: fre 22 maj, 2020 10:38 

Läste i DT om att de allsvenska lägen vill få en extramöjlighet så att det finns en extraplats till Shl att spela om.
Om jag förstått det rätt menar de att det Som lag som vinner jumbofinalen ska göra upp med förloraren i allsvenska finalen.
https://www.dt.se/artikel/efter-install ... r-pa-saren
Det känns lite konstigt att lägga upp det så.
Men man kanske skulle kunna kvala exakt så som planerats detta året. Jag tänker att det är mer likt så som man tänkt från början. Alla lag får sin chans exakt så som de skulle ha haft om det inte vore för coronaviruset.
Det är väl det sätt man kan göra för att återskapa förutsättningarna som gällde innan virusets framfart?

*Det är aldrig försent att ge upp.

* Ge laget ditt stöd, gå på så många matcher DU kan.

InläggPostat: sön 21 jun, 2020 14:32 

Hör skräckrapporter från Dplays sändningar av fotboll. Hur är det med rättigheterna till SHL, ligger de kvar på CMore?

InläggPostat: sön 21 jun, 2020 20:13 

Eastis skrev:
Hör skräckrapporter från Dplays sändningar av fotboll. Hur är det med rättigheterna till SHL, ligger de kvar på CMore?

Till 23/24 vad det verkar efter en snabb googling. Men det är ju alltid barnsjukdomar med sådant. Vill minnas att många skrek om att återgå till viasat efter första omgången med full SHL+HA, vilket cmores infrastruktur inte klarade.

InläggPostat: mån 29 jun, 2020 16:27 
Användarvisningsbild

Nu har jag sagt upp C More (vilket jag naturligtvis borde ha gjort för flera månader sen). Varför ha ett tv-paket när man aldrig ser på tv? Med ett undantag då: hockey (och till viss del fotboll). Men jag tänker inte se hockey utan publik (liksom jag tycker det är helt värdelöst med fotboll utan publik) så tills vidare avvaktar jag utvecklingen. Om SHL startar utan publik får jag väl göra en Stjärnan och kommentera matcher utan att se dem :wink: Eller gå in i den stora tystnaden.

InläggPostat: mån 29 jun, 2020 19:25 

Varsågod att prova Sniper, men jag måste varna dig. Det är ingen lek att fixa. Det krävs åratal av övning. Inte ens jag behärskar konsten till fullo. (även om jag tror det själv)

InläggPostat: ons 08 jul, 2020 15:41 

När tror ni att vi kan gå på hockey igen då? Så jävla trött på Covid nu.
en del snackar om publikfritt året ut.

InläggPostat: ons 08 jul, 2020 20:34 

Beppe skrev:
När tror ni att vi kan gå på hockey igen då? Så jävla trött på Covid nu.
en del snackar om publikfritt året ut.

Ja, det är nog inte 2020 som vi får notera "lapp på luckan". Eller ja, kanske ändå..
om det står stängt pga corona....

Kanske det kan bli var annan plats, varnnan rad eller något liknande.

Tyvärr har vi ju inte vaccin förrän tidigast till våren vad man hört. :(

*Det är aldrig försent att ge upp.

* Ge laget ditt stöd, gå på så många matcher DU kan.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]